خبرها و گزارش ها

امکان اقامت در طول تحصیل، برای دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران فراهم شد

رییس سازمان امور دانشجویان از امکان اقامت در حین تحصیل برای دانشجویان خارجی خبر داد و گفت: سیستمی کردن فرایندهای گرفتن روادید و درخواست اقامت برای دانشجویان بین‌الملل را دنبال می‌کنیم.

به گزارش نهادایران،به نقل از وزارت علوم، دکتر هاشم داداش‌پور در بازدید از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و دیدار نوروزی با دانشجویان خارجی گفت: به مدت یک و نیم سال است که به عنوان معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان وظیفه خدمت‌رسانی به این قشر را پیدا کرده‌ام و در این مدت تلاشم بر این بوده تا نشست‌های متعددی را با دانشجویان بین‌الملل از جمله در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) داشته باشم تا با مشکلات این دانشجویان آشنا شده و آن‌ها را رفع کنیم.

وی دریافت مجوز اقامت به شکل سالیانه از وزارت علوم و اجبار به گرفتن ورود و خروج را یکی از مشکلات دانشجویان بین‌الملل عنوان کرد و گفت: در این راستا موفق شدیم از طریق مذاکره با چند کشور از جمله سوریه و لبنان این مشکل را از طریق اقامت در طول تحصیل حل کنیم.

داداش‌پور ادامه داد: هم اکنون در ۶ استان از جمله قزوین امکان اقامت در طول تحصیل برای دانشجویان کشورهای سوریه، عراق، لبنان و یمن فراهم شده است و این دانشجویان می‌توانند در هرسال چهار ورود و خروج کشور را داشته باشند.

معاون وزیر علوم گفت: برای دانشجویان خارجی دیگر، از جمله افغانستان از سال دوم به مدت سه سال اقامت در طول تحصیل صادر می‌شود و می‌توانند بدون مشکل ورود و خروج داشته باشند.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: تا پایان ماه جاری تلاش می‌کنیم خدمت یاد شده را به تمامی استان‌ها تعمیم دهیم تا همه دانشجویان خارجی تحصیل کننده در کشور از تسهیل ایجاد شده بهره مند شوند.

داداش‌پور گفت: سیستمی کردن فرایندهای گرفتن روادید (ویزا) و درخواست اقامت برای دانشجویان بین‌الملل را دنبال می‌کنیم که قبلاً به صورت سنتی انجام می‌شده است و به زودی این مساله به صورت کامل محقق خواهد شد.

معاون وزیر علوم، افزود: حل مشکلات مربوط به صدور کد فراگیر برای دانشجویان بین‌الملل را نیز پیگیری می‌کنیم که تحقق آن منوط به داشتن کارت اقامت است و در این رابطه در حال هماهنگی با مراجع مربوط هستیم.

معاون وزیر علوم، همچنین گفت: امکان افزودن یک نیم سال تحصیلی (یک ترم) به دانشجویان خارجی بورسیه مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا که درس خود را در طول ترم‌های تعیین شده به پایان نرسانده‌اند وجود دارد.

داداش‌پور ادامه داد: موضوع مدت زمان ۱۵ روز خروج قطعی دانشجویان فارغ‌التحصیل شده؛ به سازمان امور دانشجویان بازنمی‌گردد و مصوب مجلس است و باید آن را از طریق مبادی قانونی حل کنیم، البته خودمان هم فکر می‌کنیم این مدت برای تکمیل مدارک از سوی دانشجویان کافی نیست و راهی که در این رابطه وجود دارد تقاضای افزودن ۱۵ روز زمان اضافه است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)؛ در پایان این نشست، دانشجویان خارجی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) مسائل، مشکلات و درخواست‌های خود را مطرح کردند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا