فرهنگ و هنرمحصولات

انتشارات نهادایران/معرفی کتاب «مجاهد سرافراز»؛ به مناسبت سالگرد درگذشت مرحوم حجت الاسلام و المسلمین دکتر جواد اژه‌ای

کتاب مذکور در سال 1400 و پس از فوت مرحوم حجت الاسلام و المسلمین دکتر جواد اژه‌ای به پاس یک عمر مجاهدت و تلاش در زاه خدمت به ایران اسلامی، توسط انتشارات نهادایران به چاپ رسید.

نام کتاب(مجاهد سرافراز) برگرفته از پیام مقام معظم رهبری است که در پی فوت مرحوم اژه‌ای صادر کرد.

متن پیام معظم له بدین شرح است:

بسمه تعالی

با اندوه و تأسف فراوان خبر درگذشت عالم مجاهد جناب حجت الاسلام آقای دکتر جواد اژه‌ای را دریافت کردم؛ شخصیت برجسته و ممتازی که سالهای متمادی مجاهدتهای بزرگ و مبارک را بااخلاص و بدون اندک تظاهری عهده‌دار شد و یادگارهای فراموش نشدنی برای کشور و انقلاب برجای گذاشت. تشکیل انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، تشکیل مدارس استعدادهای درخشان کشور، مدیریت پدرانه بر مجموعه‌های نخبگانی جوان و سازنده در دوران طلایی مدال آوری‌های علمی بین‌المللی؛ از جمله این یادگارهای بی‌همانند است. این مجاهد خاموش که خود برادر شهیدی عزیز و داماد شهید عالیقدر آیت‌الله بهشتی بود، بنای نخبگی و نخبه‌پروری را بر شالوده‌های محکم ایمان و انقلاب استوار ساخت و سپیدروی و سرافراز به ملاقات خداوند رحیم شتافت.
اینجانب با تأسف عمیق به همسر گرامی و صبور و فرزندان عزیز و دیگر منسوبان و بازماندگان ایشان و نیز عموم جامعه نخبگانی کشور، تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت مینمایم.

سید علی خامنه‌ای

24/8/99

 

در مقدمه کتاب، به قلم حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مرتضوی نیز، چنین آمده است:

جهان، صحنه رویش و ریزش پدیده‌هاست؛ زمانی به ظهور میرسند، زیست میکنند و در برهه‌ای هم زندگیشان پایان میپذیرد. انسان نیز، همانند هر پدیده دیگر، در این چرخه قرار دارد. روزانه، هزاران انسان زاده میشوند، زندگی میکنند و در پایان، چشم از جهان فرو میبندند، اما نه کسی آمدنشان را متوجه میشود و نه رفتنشان را . چون بنا به فرمایش امیر مومنان (ع) هیچگونه ثلمه‌ای در جهان رخ نمیدهد، در واقع تاریخ آنها را در خود هضم میکند، اما گاهی در میان هزاران انسان، چهره هایی رخ مینمایند که تاریخ را متأثر میسازند؛ چرا که بخشی از تاریخ را رقم میزنند و با رفتنشان در جامعه، خلل و رخنه پدید می‌آورند و جایگاهشان یا پر نمی‌شود و یا به درازا میکشد تا آن رخنه ترمیم پذیرد.

مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جواد اژه‌ای، از جمله چهره‌هایی به شمار می‌آید که در تاریخ، هضم نخواهد شد؛ چون خود در تاریخ اثر گذاشت و در حد خویش، بخشی از تاریخ را ساخت . و طبعا رفتنش، جامعه را متأثر کرد. و مشمول آن حدیث معروف امیر مومنان)ع( گشت که؛ «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ؛ چون عالمی از دنیا رود، در جامعه اسلامی رخنه‌ای پدید شود که چیزی آن را جبران نکند.

آن عزیز، در طول زندگی با برکتش، خدماتی بس ارزشمند به انقلاب و کشور تقدیم کرد؛ در عرصه دانش، به نیکی درخشید و چندین کتاب و مقاله علمی از خود به یادگار گذاشت و در میدان سیاست و اجتماع، با شایستگی نمایان شد و خدمات ارزنده‌ای ارائه کرد. در پایه‌گذاری، گسترش و حفظ ماهیت و هویت انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی خارج از کشور، نقش مؤثر ایفا کرد و آنان را چون فرزندش تلقی نمود و تا آنگاه که جان به جان آفرین تسلیم کند، دست از حمایت برنداشت. مرحوم اژه‌ای در پرورش نخبگان کشور ابتکار کرد و به رغم کارشکنی‌ها و نامهربانی‌ها، از مهربانی دریغ نکرد و از صمیم قلب، نهایت مساعی خود را به کار بست تا آن نهال را رشد دهد و به بلوغ برساند که نتیجه آن در قامت پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد)، دیدگان جامعه را خیره کرد و در دامن آن صدها نفر از چهرههای تأثیرگذار در دانش و فناوری در عرصههای ملی و بین‌المللی تربیت یافتند و او این همه یادگار از خود برجای گذاشت. بنابراین، آنچه در این مقال مختصر ارائه شد، در مجموعه پیشرو نیز مالحظه خواهید فرمود و تا آنجا که اینجانب از شخصیت مرحوم اژهای دریافتم، به جرأت میتوان او را در شمار مرزداران علم و فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی برشمرد؛ چراکه ایشان خود را با اوصافی که در این آیه بیان شده است، آراسته بود: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» . یکی از مفاهیم بلند واژهی «رابطو» که در این آیه آمده است حراست از مرزهای فرهنگی است. همان گونه که آمام باقر (ع) نیز آن را در این مفهوم به کار برد و فرمود: « عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ فِي اَلثَّغْرِ – اَلَّذِي يَلِي إِبْلِيسَ وَ عَفَارِيتَهُ يَمْنَعُوهُمْ عَنِ اَلْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ يَتَسَلَّطَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ وَ شِيعَتُهُ وَ اَلنَّوَاصِبُ أَلاَ فَمَنِ اِنْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِيعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ اَلرُّومَ وَ اَلتُّرْكَ وَ اَلْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ لِأَنَّهُ يَدْفَعُ عَنْ أَدْيَانِ مُحِبِّينَا وَ ذَلِكَ يَدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِمْ ؛ عالمان شیعه، ِ مرزداران در برابر شیطان و ایادی او هستند تا از یورش آنها بر شیعیان ناتوان حراست کنند، عالمانی که اینگونه پایمردی کنند، در مقایسه با کسانی که در مرزهای دشمن حضور پیدا کرده‌اند و از مرزهای فیزیکی به دفاع برخاسته‌اند، هزار هزار بار برترند؛ چراکه دانشمندان از مرزهای فکری – فرهنگی محافظت میکنند».

دکتر اژه‌ای در قامت یک روحانی موفق، ابتدا خود را به دانش حوزه و دانشگاه مجهز کرد و پس از آن، در میدان عمل حضور پیدا کرد و به شایستگی در برابر هجمه‌های فرهنگی ایستاد و دفاع کرد. خدایش قرین رحمت کند و با اولیائش محشور نماید و یاد و نامش را جاودانه سازد.

مجموعه پیش رو، نخست به مناسبت چهلمین روز درگذشت آن مرحوم ً جمع‌آوری، تنظیم و به تعداد محدود به چاپ رسید و اکنون که در آستانه سالگشت آن عزیز سفرکرده به سر میبریم، با اندکی حذف و اضافه، مجددا چاپ و منتشر میشود. این مجموعه، شامل پیام مقام معظم رهبری، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود دکتر اژه‌ای، یادنوشت‌ها و سخنرانی‌های نزدیکان، دوستان و شاگردان ایشان و ابراز همدردی و پیام تسلیت عده‌ای از شخصیت‌ها می‌باشد که مرور و مطالعه آنها برای آگاهی از گوشه‌هایی از تاریخ انقلاب، روند شکل‌گیری و فعالیت‌های انجمن‌های اسلامی در خارج از کشور و تحلیل برخی حوادث، بسی آموزنده و خاطره‌انگیز است.

سید محمد مرتضوی

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا