خبرها و گزارش هاهم اندیشی یم روزه دانشجویان و دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور

بازخوانی یک نامه تاریخی در نهمین هم اندیشی سالانه دانشجویان ایرانی خارج از کشور

نهمین هم اندیشی سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در دانشگاه شریف برگزار شد، نهاد نمایندگی رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور بعنوان برگزار کننده هم‌اندیشی، با انتخاب عنوان «برای ایران؛ بررسی و ایجاد زمینه های گفتگو و تعامل تحصیل‌کرده های خارج از کشور» به دنبال ایجاد یک فضای گفتگو محور بود. در ابتدای جلسه، دکتر روح‌الله هنرور؛ استاد دانشگاه صنعتی شریف و فارغ التحصیل مقطع دکترای مدرسه اقتصادی لندن، بعنوان دبیر علمی همایش به بازخوانی یک نامه قدیمی از دوره قاجار درباره اهمیت حضور افراد متخصص در پست های مهم و مدیریتی کشور پرداخت. وی اظهار داشت:

ناصرالملک که ما ایشان را درتاریخ به عنوان نایب‌السلطنه احمدشاه می‌شناسیم اولین ایرانی بوده که در آکسفورد درس خوانده و فارغ‌التحصیل شده و یک مدتی هم وزیر مالیه بوده در ایران. همچنین اولین کسی هست که شکسپیر را ترجمه کرده . وی در آن بحبوحه مشروطه‌خواهی یک نامه دارد که  می‌خواهد استدلال کند که ما برای پیشرفت کشور جدای از اینکه ممکن است مشروطه‌خواهی بخواهیم، به افراد متخصص نیاز  داریم. این جملاتش جالب است. می‌گوید که «باید  اشخاصی باشند که وقتی از ایشان بپرسم چه جهت دارد که روز به روز پول ما در تنزل است و حال آنکه نقره‌اش از نقره‌ فرانک و مارک و ین و روپیه بیشتر بار دارد، جهت صحیحش را بگویند و چاره‌اش را هم بدانند یا از سایر شعبات سیاسی و مالیاتی و تجارتی و فلاحتی و نظامی آنچه امروز به کار زندگی و ترقی یک ملتی می‌خورد،  همه را بتوانند به مطرح مذاکره و حل و عِقد بیاورند» ناصر الملک در ادامه نامه‌اش می‌گوید « برای تغییر اوضاع عالیه و اختیار طرز ترتیبات جدید، آدم لازم داریم، یعنی عالِم به علوم عصر جدید، والله عالِم لازم داریم بالله عالِم لازم داریم به اسلام به کعبه به دین به مذهب عالِم لازم داریم عالِم لازم داریم عالِم لازم داریم». این متن به نظر من خیلی متن کلیدی هست از نظر نیازهای ما و این مسئله‌ای که شاید در صد، صد و پنجاه سال اخیر در جامعه‌ی ما هست و حالا به نظر من امروز یه قدم خیلی کوچک دوست داریم برداریم در جهت کسانی که عالمان این سرزمین می‌توانند به حساب بیایند و میخواهند  تاثیرگذاری از این جنس در سرنوشت این کشور داشته باشند.

دبیر علمی نهمین هم‌اندیشی سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور، در ادامه ضمن اشاره به روند ثبت نام و انتخاب شرکت کنندگان حاضر در برنامه، به ارائه توضیحاتی درباره پنل‌های هم‌اندیشی پرداخت و گفت:

طراحی برنامه‌ها به گونه‌ای است که سعی کردیم فضای گفتگو را فراهم کنیم و خواهشم این است که دوستان در مباحث مطروحه مشارکت  کنند که برنامه حالت سخنرانی‌ یک طرفه پیدا نکند. بنده ترتیبات را خدمت‌تان عرض میکنم. از سی و شیش کشور دنیا و از قاره‌های مختلف ثبت نام داشتیم که نهایتا 47 نفر آقا و 20 نفر خانوم برای حضور در برنامه تایید شدند. در مورد سین برنامه هم ما سه جلسه داریم که به صورت خاص اصلا طراحی‌شان طراحی گفتگویی هست؛ یکی بحث مسئله اشتغال خانم‌های تحصیل کرده و اساتید دانشگاهی ماست که اولین جلسه‌ی ما بعد از فرمایشات دکتر لاریجانی خواهد بود. جلسه بعداز ظهر در مورد موضوع مهاجرت و مسایل همکاری و تعامل بین فارغ‌التحصیلانی که حتی ممکن است خارج از کشور مانده باشند یا بخواهند بمانند یا بالاخره هر نوع نقشی که بخواهند ایفا کنند داریم با حضور آقای دکتر صلواتی که رصد خانه مهاجرت را اداره می‌کنند و سالهاست روی این موضوع تمرکز دارند و نهایتا هم یک بحثی در مورد علوم پایه داریم که توسط اساتید این مبحث،  موضوع مسایل پیشرفت علوم پایه را مطرح می‌کنند و این مباحث بنظر ما می‌تواند جذاب باشد و امیدوارم دوستان مشارکت خوبی داشته  باشند که  بتوانیم جلسه‌ی خوبی داشته باشیم. ممنون از شما

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا