دانشگاه

با اعلام مدیر کل امور دانش آموختگان؛ ملاک اعتبار سنجی دانشگاه های خارجی تا پایان سال تغییر می کند

مدیرکل امور دانش‌آموختگان سازمان امور دانشجویان گفت: تا پایان سال، ملاک اعتبارسنجی دانشگاه‌های خارجی علمی و منطقی خواهد شد و براساس آن با روندی استاندارد ومعتبر، دانشجوهای خارجی جذب می شوند.

به گزارش نهادایران و به نقل از سازمان امور دانشجویان، محمدصالح لباف‌زاده در خصوص مأموریت سازمانی اداره کل امور دانش‌آموختگان و اقدامات این سازمان برای بالابردن اعتبار مدارک دانشگاه‌های کشور و دانش‌آموختگان داخلی گفت: اعتبارسنجی مدارک دانشگاه‌ها در کشورهای مختلف براساس ملاک‌ها و سیاست‌های وزارت علوم آن کشور انجام می‌شود که در وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران (اداره کل امور دانش‌آموختگان سازمان امور دانشجویان) نیز قواعد و معیارهایی حکم‌فرما است.

وی ادامه داد: مدارک تحصیلی که از دانشگاه‌های خارج از کشور صادر می‌شود براساس سیاست‌ها و معیارهای مصوب اعتبارسنجی شده و قطعاً هر دانشگاهی در هر کشوری برای ما معتبر نیست.

لباف‌زاده با اشاره به انواع نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تصریح کرد: اداره کل دانش‌آموختگان از سال ۲۰۲۲، علاوه برشاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاهی ARWU (شانگهای)، QS و Times، نظام رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) را نیز مدنظر قرار خواهد داد.

مدیرکل امور دانش‌آموختگان در پاسخ به این سوال که اعتبار دانشگاه‌های فنی و مهندسی کشور ایران در میان کشورهای منطقه بالاتر است یا دانشگاه‌های علوم انسانی؟، گفت: این مسئله براساس شاخصی که در رتبه‌بندی در نظر گرفته می‌شود، دقیق‌تر قابل بررسی است. در نظام‌های رتبه‌بندی، گرچه رتبه‌بندی‌های موضوعی نیز انجام می‌شود ولی عمدتاً به صورت کلی به رتبه دانشگاه توجه می‌گردد. از آنجا که یکی از معیارهای رتبه‌بندی بین‌المللی تعداد مقالات منتشر شده در مجلات نمایه‌دار بین‌المللی است، لذا دانشگاه‌های علوم انسانی شاید از این منظر امتیاز کمتری بگیرند. به همین دلیل است که ما باید حداقل در جهان اسلام و کشورهای منطقه، ملاک رتبه‌بندی را ISC قرار دهیم و لازم است مؤسسه ISC تلاش بیشتری کند تا این رتبه‌بندی در کشورهای جهان اسلام به ویژه کشورهای منطقه به عنوان اصلی‌ترین مؤسسه رتبه‌بندی لحاظ شود.

وی ادامه داد: شاخص‌های جهت‌دار در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی، اخیراً باعث شده است تا برخی از دانشگاه‌های کشور چین به اعتراض، خود را از این رتبه‌بندی‌ها خارج کنند و این نیز هشداری برای ما خواهد بود تا در مسیر ریل‌گذاری شده غرب در حوزه علم و فناوری حرکت نکنیم که این مسیر قطعاً ما را به تمدن نوین اسلامی سوق نخواهد داد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، اگر سیاست‌های اعزام و هدایت تحصیلی دانش‌آموختگان ایرانی جهت ادامه تحصیل در سایر کشورها تنها مبتنی بر رتبه بندی‌های مطرح جهانی باشد، بسیاری از دانشگاه‌های خوب دنیا خصوصاً در رشته‌های خاص مورد نیاز کشور، گرایش‌های مختلف هنر و دانشگاه‌های فنی و حرف‌های در سایر کشورها به دلیل تعریف شاخص‌های رتبه بندی که بیشتر مبتنی بر تولید مقالات در نشریات نمایه دار با زبان انگلیسی و نگرش‌های فرهنگی اجتماعی مد نظر یونسکو است، حذف خواهند شد.

لباف‌زاده تاکید کرد: رتبه‌بندی دانشگاه‌های خارج از کشور از وظایف مهم اداره کل امور دانش‌آموختگان است و باید همه موارد اشاره شده و سیاست‌ها و راهبردهای کلان جمهوری اسلامی در حوزه علم و فناوری مدنظر قرار گیرد. در همین راستا، پژوهشی با همکاری دانشگاه‌های معتبر در حال انجام است که ان شاءالله تا پایان سال، ملاک اعتبارسنجی دانشگاه‌های خارجی علمی و منطقی خواهد شد و براساس آن با روندی استاندارد و معتبر، دانشجوهای خارجی جذب خواهد شد و دانش آموختگان ما نیز به سمت دانشگاه‌ها و کشورهایی سوق داده می‌شوند که علاوه بر رفع نیاز داخلی به دانش و فناوری آن‌ها، از سطح علمی و اعتبار خوبی برخوردار باشند.

مدیرکل امور دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به قرابت کشور ایران با کشورهای همسایه افزود: در روند جذب دانشجویان خارجی، اهداف جمهوری اسلامی فقط محدود به جغرافیای کشور خودمان نیست و از نظر فرهنگی و مذهبی نزدیکی با کشورهای منطقه بیشتر از کشورهای اروپایی است.

وی ادامه داد: کشورهای منطقه چه در مبادلات اقتصادی و چه در مبادلات علمی باید اولویت ما باشد. ایران هنوز در بازار منطقه سهم زیادی ندارد و می‌توان به واسطه جذب و دانشجویان بین‌المللی از کشورهای همسایه و هدایت تحصیلی هدفمند دانش‌آموختگان خود به این کشورها، تبادلاتی مؤثر و سازنده با این کشورها داشته باشد.

لباف زاده افزود: البته زمانی همه نگاه‌ها به اروپا و غرب بود که آورده مناسبی برای ما نداشت. اما امروز باید بی‌توجهی هشت ساله اخیر به کشورهای منطقه را در همه زمینه‌ها به ویژه تبادلات علمی و فناوری جبران کرده و با تمرکز جدی بر این کشورها علاوه بر بازار اقتصادی همکاری‌های علمی و فناوری را گسترش دهیم. قطعاً با توسعه همکاری علمی و فناوری بین دانشگاه‌ها و دانش‌آموختگان کشورهای منطقه و همسایه، می‌توان ضمن ایجاد ارزش افزوده به دانش تولید شده در داخل کشور، در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی نیز گام‌های اساسی برداریم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا