بین المللخبرها و گزارش ها

تاکید وزیر علوم بر حمایت از فعالیت‌های علمی بین‌المللی درجهان اسلام

وزیر علوم در جلسه تفاهم نامه شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، بر پشتیبانی همه‌جانبه دولت جمهوری اسلامی ایران از فعالیت‌های بین‌المللی علمی، دانشگاهی و فناوری در جهان اسلام تاکید کرد.

به گزارش نهادایران به نقل از شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام، در راستای همکاری، همکنشی و مشارکت فعال علمی، فرهنگی و فناوری بین‌المللی در جهان اسلام، تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام با اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز و دانشگاه بین‌المللی دی‌هشت در محل کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی منعقد شد.

در این رویداد که با معرفی و ارائه گزارشی از ظرفیت‌ها و دستاوردهای علمی و فناوری سه مجموعه بین‌المللی دانشگاهی همراه بود، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران ضمن قدردانی از فعالیت‌های صورت گرفته، با اشاره به اهمیت انعقاد این تفاهم‌نامه توسط سازمان‌های بین‌المللی علمی و دانشگاهی مستقر در جمهوری اسلامی ایران، دستیابی به مرجعیت دیپلماسی علمی و بهره‌گیری از فرصت همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی را اقدامی راهبردی دانست و بر پشتیبانی همه‌جانبه دولت جمهوری اسلامی ایران از فعالیت‌های بین‌المللی علمی، دانشگاهی و فناوری در جهان اسلام تاکید کرد.

براساس این تفاهم‌نامه برگزاری دوره‌های آموزشی، کارگاه‌ها، پروژه‌ها، کنفرانس‌های علمی و نمایشگاه‌های بین‌المللی مشترک، تبادل اطلاعات و ظرفیت‌ها و ارائه بانک اطلاعاتی، توانمندسازی و تجاری‌سازی علمی و فناوری، جذب و تبادل اساتید و دانشجویان، بنیان همکاری‌های بین‌المللی مشترک خواهد بود.

شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام یکی از شبکه‌های وابسته به «کامستک» کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران میزبانی از آن را بر عهده دارد. این شبکه پایگاهی مهم و غنی برای تقویت و توسعه آموزش عالی همگانی در بستر مجازی فناوری اطلاعات به‌شمار می‌آید که باهدف تحقق عدالت در عرصه دانش و اندیشه و تعمیق و تثبیت آموخته‌ها و توانمندسازی آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و مهارتی دانشجویان، اساتید، دانشگاه‌ها و نخبگان جهان اسلام فعالیت می‌کند.

اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز نیز متشکل از ۱۷۰ دانشگاه در ۱۶ کشور منطقه قفقاز است که باهدف ارتقا کیفیت سیستم آموزشی، معادل‌سازی مدارک دانشگاهی، برگزاری سمینارها و سمپوزیوم‌های علمی، ایجاد زمینه تبادل استاد و دانشجو و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی بین‌المللی و… در زمینه فعالیت علمی، فناوری و دانشگاهی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

دانشگاه بین‌المللی دی‌هشت یک دانشگاه وابسته به سازمان همکاری اقتصادی گروه هشت متشکل از کشورهای بنگلادش، مصر، اندونزی، ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه است که با هدف توسعه همکاری علمی و دانشگاهی و انتقال نوآوری و فناوری فعالیت می‌کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا