خبرها و گزارش هاهم اندیشی یم روزه دانشجویان و دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی؛ برای پیشرفت جامعه، باید به نقاط مشترک تکیه و از افتراقات پرهیز کنیم.

نهمین هم‌اندیشی سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور برگزار شد، با سخنرانی افتتاحیه و خیر مقدم حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مرتضوی آغاز شد. ایشان در ابتدا با درود به روح بنیانگزار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و آرزوی طول عمر و سعادت برای رهبر معظم انقلاب، ضمن خوشامدگویی به حاضران در برنامه، یکی از موثرترین عوامل در حکم‌رانی موفق و پیشرفت جامعه را تکیه به اشتراکات و نقاط مشترک، و پرهیز از تفرقه دانشست و افزود:

خداوند در قرآن به این نکته اشاره کرده و میفرماید: قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ (بگو: ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم که به جز خدای یکتا را نپرستیم، و چیزی را با او شریک قرار ندهیم، و برخی برخی را به جای خدا به ربوبیّت تعظیم نکنیم. ) این آیه در واقع یک توسعه مخاطب هست، بدنبال جذب هست و تاکید بر نقاط مشترک دارد. پیامبر گرامی اسلام وائمه علیهم السلام همین سنت را تعقیب کردند. مقام معظم رهبری هم بارها بر همین موضوع تاکید کرده اند و یکی از جملات ایشان درباره این موضوع، در طرحنامه و نشریه این هم اندیشی هم بازگو شده است که فرمودند: «به نظر من در مورد اتباع ایرانی مقیم کشورهای دیگر کمی کوتاه می آییم ؛یعنی آن حساسیت لازم را به خرج نمی‌دهیم.این مسئله، آبروی ماست. باید در این زمینه بنشینید و برنامه ریزی کنید.کاری هم نداشته باشید که انقلابی است یا انقلابی نیست؛ فرقی نمی کند، ایرانی است.» (بهمن 1376) ایشان در این بیانات به ایرانی بودن آحاد ملت که نقطه مشترکشان هست تاکید کرده اند.

رئیس دبیرخانه نهاد نمایندگی رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور، برای این موضوع دو جریان مخاطب را در نظر گرفت و بیان داشت:

این بحث میتواند دو جریان مخاطب را داشته باشد که یکی از آنها جریان حکمرانی، مدیران و مسئولین است که باید این نقاط مشترک را در راس برنامه هایشان قرار دهند. حالا اینکه ما چقدر به این نکته توجه کرده ایم یک بحث دیگری هست. ما نباید در ذهن خودمان یک قالب بسازیم و بخواهیم همه شبیه همان قالب قرار بگیرند چون این تفکر باعث میشود ما از تنوع فکری و چهره ها و تفکراتی که میشود از آنها استفاده کرد محروم شویم. مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، مفسرانی که با ذهنیتی خاص میخواهند وارد حوزه تفسیر شوند را نقد میکند زیرا میخواهند قالب مورد نظر خودشان را از قرآن استخراج کنند. مثل کسانی که میخواستند با نگاه عرفانی و تصوف، قرآن را تفسیر کنند. علت مخالفت علامه هم این است که میگوید قرآن جزو مشترکات است و نباید آن را در قالب شخصی تفسیر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مرتضوی، جریان دوم را جریان عمومی جامعه عنوان کرد و گفت:

در این جریان هم نباید فضا را انقدر تنگ و فرسایشی کنیم که باعث شود لابی های دیگران بیشتر به نتیجه برسد. این تنگ کردن فضا باعث میشود دیگران در جذب خاکستری‌ها موفق تر از ما عمل کنند. بنابراین بنده میخواهم عرض بکنم که ما باید به نقاط مشترکمان فکر کنیم تا بتوانیم جذب بیشتری داشته باشیم و امیدوار هستم که در پیروی از مقام مععظم رهبری، بتوانیم روی نقاط مشترک کار کنیم و از گسل های تحریک آمیز دوری کنیم. ایشان در سخنان اخیرشان با لحنی پدرانه و ملایم نسبت به گسل های تحریک آمیز تذکر دادند مثل جامعه هنری و ورزشی و مسئله حجاب. اینها مسائلی‌ست که میتواند در پیروی از فرمایشات ایشان منجر به جذب شود.

و السلام علیکم و رحمه الله

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا