دانشگاه

رئیس دانشگاه شریف : عمده دانشجویان آزاد شده پرونده باز قضایی ندارند

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: عمده دانشجویانی که دستگیر شده بودند و بدون مشکل آزاد شدند، پرونده باز قضایی نخواهند داشت.

به گزارش نهادایران، رسول جلیلی در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان این دانشگاه درباره وضعیت برگزاری کلاس‌ها از ابتدای مهرماه گفت: تلاش هیئت رئیسه بر این بود که کلاس‌ها به صورت حضوری از ۲۷ شهریورماه برگزار شود و روز شنبه دوم مهرماه که همه دانشگاه‌های تهران مجازی شدند و با وجود اینکه به ما توصیه‌هایی از سوی وزارت علوم و استانداری به عنوان شورای تأمین استان شد، اما اختیار با دانشگاه بود و ما تصمیم به برگزاری حضوری کلاس‌ها گرفتیم. ولی پس از آن به دلیل اتفاقاتی که افتاد جلسه فوق‌العاده هیئت رئیسه تشکیل شد و تصمیم بر مجازی شدن گرفتیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: ما چهار تجمع در داخل دانشگاه داشتیم که یکی ۲۸ شهریور بود، دیگری دوم مهر ماه، نهم مهرماه و ۱۰ مهرماه. به جهاتی مناسب‌ترین و قابل استمرار ترین تجمع نهم مهر ماه بود که بنده خدمت دانشجویان حاضر در سردر دانشگاه رسیدم و حدود یک ساعت و ربع صحبت شد و اعتراض‌ها هم شنیده و پاسخ‌هایی داده شد.

جلیلی ادامه داد: اعتراضات دانشجویان درباره بازداشت دانشجویان منجر به پیگیری‌های مبنی بر آزادی چهار دانشجو به اضافه چند دانشجوی دیگر شد البته اقدامات مقداری طول کشید اما تا پایان همان هفته بخش اصلی کار انجام شد.

اتفاقات روز یکشنبه ناگوار و به دور از شأن محیط علمی بود

وی ضمن بیان این مطلب که اتفاقات روز یکشنبه ۱۰ مهرماه در دانشگاه شریف، ناگوار، بد و دور از شأن دانشگاه و محیط علمی استاد و دانشجو بود، گفت: از فردای آن روز که فرصت پیش آمد و به شورای عالی امنیت ملی کشور رفتم، تلاش کردم روایتی که با واقعیت منطبق باشد را منتقل کنم. امیدواریم واقعیت این اتقاق توسط همه درک شود و نباید گزارشاتی یک طرفه داده شود و اینطور نباشد که بخشی از حادثه گفته شود و بخشی دیگر گفته نشود.

باید عذرخواهی شود/۴ تجمع دانشگاه شریف بدون مجوز بود

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: لیست بلند بالایی از درخواست‌ها داریم که در رأس این درخواست‌های متعدد، قبول مسئولیت و قبول اشتباهی است که انجام شده است و دیگری درخواست دانشجویان و اساتید، عذرخواهی است که در حال پیگیری این موضوع هستیم.

جلیلی افزود: داخل دانشگاه با بیرون دانشگاه متفاوت است؛ در خصوص بیرون دانشگاه، قول‌هایی به ما دادند اما کتبی نیست و امیدوار هستیم که بنده به عنوان رئیس دانشگاه از فضای بیرون خبر داشته باشم، در این شرایط وضعیت قابل مدیریت است. پیگیری‌های ما تا اینجا پیش رفته است که فرماندهی بخشی از بیرون با ما هماهنگی‌های لازم را داشته باشد.

وی ضمن تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم که بخش اول اتفاق یکشنبه در دانشگاه دوباره تکرار شود و این اتفاق به منفعت دانشگاه ما نیست، درباره مجوزدار بودن تجمعات اخیر در دانشگاه گفت: درباره تجمع روز ۲۸ شهریور از ما درخواست مجوز شده بود اما درخواست تغییراتی داشتند که موافقت نشد و آنها لغو کردند اما در واقع تجمع لغو نشد. بنابراین هر چهار تجمع صورت گرفته در دانشگاه بدون مجور برگزار شد.

تلاش خواهیم کرد فضای بازی وجود داشته باشد

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: ما تلاش خواهیم کرد فضای بازی وجود داشته باشد اما باید تلاش شود به قانون دانشگاه بازگردیم. بازتر برخورد کردن دانشگاه به عهده بنده و دکتر تقوی است. اگر ما تجمعات را به بخش اول سناریو روز یکشنبه نرسانیم، قابل مدیریت خواهد بود.

عمده دانشجویان آزاد شده پرونده قضائی باز نخواهند داشت

جلیلی در خصوص پرونده‌های باز قضائی دانشجویان اظهار کرد: عمده دانشجویانی که دستگیر شده بودند و بدون مشکل آزاد شدند، پرونده باز قضائی نخواهند داشت ولی اگر کسی خطایی کرده و پرونده‌ای برای وی تشکیل شده، ما قادر به بستن پرونده نیستیم ولی تلاش می‌کنیم که پرونده را به داخل دانشگاه بیاوریم و آن را ببندیم. ولی اگر دانشجویی پرونده‌ای داشته باشد که یک خطای میدانی شاکی‌دار مرتکب باشد، باید پاسخگو باشد. باید توجه کرد که دانشجو همواره مصونیت ندارد و نمی‌توان گفت چون دانشجو است، هرکاری می‌خواهد می‌تواند انجام دهد و پس از آن باید پیگیر کارهای او بود. ولی تلاش ما این است که پرونده دانشجویان شریف را مختومه کنیم.

از حضور لباس شخصی‌ها در دانشگاه اطلاع نداشتم

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این سوال آیا از حضور لباس شخصی‌ها در محیط دانشگاه اطلاع داشتید، گفت: درباره حضور لباس شخصی‌ها در دانشگاه اطلاع نداشتم.

استعفای بنده به صلاح دانشگاه نیست / نباید عقب نشینی کنیم

وی در واکنش به صحبت یکی از دانشجویان که اگر از حضور لباس شخصی‌ها اطلاع نداشتید، استعفا دهید و مقام تان را فدا کنید، گفت: فدا کردم مقام در جیب من است اما به صلاح دانشگاه نیست که به دلیل چنین اتفاقاتی، عقب نشینی شود. به هر حال از زمان دکتر سهراب پور، دکتر فتوحی و … افتاده است و باید تلاش کنیم که موضوعات مدیریت شود. اگر هر زمان مسول مناسب‌تری وجود داشت، درست است که جایگزینی انجام شود مصلحت دانشگاه را به مصلحت شخصی اولاً می دانم و من هم مصلحت دانشگاه را به مسئله شخصی ارجح می‌دانم.

انتقاد از بیانیه حراست وزارت علوم

جلیلی با اشاره به بیانیه حراست وزارت علوم گفت: ما این بیانیه را به انحاء مختلف قبول نداریم و آن را در جلسه با وزیر علوم مطرح کردیم که این بیانیه چیست و وسط جلسه مستقیماً با دستور وزیر علوم بیانیه از سایت وزارت علوم برداشته شد. در محتوای بیانیه، برای دانشجویان بازداشتی از لفظ لیدر استفاده شده بود که ما اصلاً این را قبول نداریم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: ۳۵ نفری که آن شب در دانشگاه شریف بازداشت شدند، از این ۳۵ نفر تعبیر لیدر شده است که ما اصلاً قائل به آن نیستیم. حداقل ۲۹ نفر از دانشجویان بازداشتی همان شب آزاد شدند، اگر لیدر بودند چرا آزاد شدند؟ پس معلوم است که آن ۲۹ نفر شائبه لیدر بودن نداشتند. در این بیانیه یک جانبه گرایی وجود داشت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا