اسلایدر

شـــش و ده؛ حاصــــــل؟ به قلم حجت الاسلام مرتضوی

آورده‌اند در ازمنه ماضیه، حکیمی بود به غایت متفطن و دوراندیش، دارای فرزندانی صالح، و در امور جاریه تا حدی قرین توفیق. اما تا مقبول فاصله داشت، و تا مطلوب فاصله‌ها. حکیم دریافت لازم است در این مقام، تدبیری اندیشیده شود تا حمایتی مضاعف تمهید گردد. پس مقرر فرمود؛ تشکیلاتی تنظیم شود شاید مراد حاصل آید. دستور حکیم مطاع افتاد، و سفارشات لازمه داده شد، و مقدمات امر فراهم گشت. ولی بعضی مفروضات موانعی ساخت، و مراد چنانچه شاید حاصل نشد، و تلاش ارباب تشکیلات نیز علی‌رغم گشایش ابواب متفرقه، افاقه نکرد و سالیانی بر این منوال سپری شد، اما گذشت ایام بر صعوبت کار افزود، و موانع را سخت‌تر ساخت، و نصایح سلف صالح نیز کارگر نیفتاد. اما در عین حال به حکم تنزیل، یاس و نومیدی محکوم بود. پس باز هم باید بر دامن استقامت و صبوری چنگ زده می‌شد، تا شاید جرقه‌ای جهیدن گیرد، و راهی پدیدار شود و اصحاب را به ابتهاج آورد.

***

آفریدگاری که مکاتب پیامبران را بنیان نهاد، انسان را به سبب استعداد بالای دانش پذیری بر همه آفریده ها حتی فرشتگان برتری داد و آخرین پیامبرش را به دانش و قلم فرا خواند و با اعجاز قرآن و قرائت افتخار بخشید. نخستین شاگرد پیامبر(ص)  و اولین پیشوای شیعه در بیان جایگاه دانش، طلایی ترین جمله را بر زبان راند و فرمود: “هر کس حرفی بر من بیاموزد مرا برده خویش سازد”

 ارزش والای دانش و دانشمند در مکتب اسلام موجب شدحوزه های علمی، دانش آموختگان و دانشمندانی فرهیخته و تاًثیر گذار پرورش داده و به جهان عرضه نمایند و دانش جهان را به مراتب ارتقا بخشد. رهبر فرزانه انقلاب نیز که با همین سبک و سیاق رشد یافته است نسبت به شکل گیری مراکز علمی و گسترش دانش و در حمایت از جامعه نخبگان همواره اصرار ورزید و در تجلیل از دانش و دانشجو نمایندگانی را به منظور تدبیر امور دانشجویان ایرانی در خارج از کشور تعیین و برای سامان بخشی به برنامه ها تشکیلات دبیر خانه نهاد نمایندگی را که سیاستهای کلان را به مرحله اجرا بگذارد تایید کرد.

 نهاد در سال 1385 رسماً کار خود را با مسئولیت حجت الاسلام اکبری جدی آغاز کرد و پس از ایشان حجت الاسلام قاضوی مدیریت آن را عهده دار شدو در آذر ماه 1391 مسئولیت به اینجانب محول شد. در همان ابتداء استقرار و در یک بررسی و مطالعه اجمالی دریافت شد فعالیت‌های قابل تقدیری توسط دست اندرکاران قبلی انجام پذیرفته که شایسته تقویت و ادامه است و در عین حال زمینه فعالیت‌های گسترده و فراوان نیز وجود دارد اما انتخاب راهبرد کلان نیاز به مطالعه دارد.در این میان مسائلی پیش آمد و اولویت ویژه ای را برجسته کرد، و آن این که پیش از هر اقدامی ضرورت ایجاب می کرد زمینه ارتباط منسجم و یک پارچه ای میان کشور و تحصیل کرده ها اولاً، شهروندان ایرانی مقیم خارج از کشور ثانیاً، فراهم شود. لذا در این راستا با هم اندیشی همکاران مقرر شد ابتدا شبکه‌ای به منظور آشنایی با نیازهای اولیه دانشجویان ایجاد شود و در تامین آنها تدبیر گردد. بنابراین نخستین گام برداشته شد و مقدمه انجام آن پروژه به عنوان “ایران دلان” آغاز گردید اما متاسفانه این پروژه پس از مدتی با انتشار دو نسخه نشریه به نام “هوای تازه” بنا به دلایلی، نیمه تمام رها شد و نهاد لاجرم برنامه های جایگزین طراحی کرد و فعالیت خود را سامان بخشید و با توفیق الهی آنها را یکی پس از دیگری به مرحله اجرا گذاشت که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

در این جا ذکر این نکته خالی از لطف نیست:

اکتفا به گزارش شفاهی و یا کتبی در عملکرد دستگاه‌ها و عدم توجه به اررزیابی و آثار میدانی آن، علاوه بر آن که معمولا نتایج مثبتی در بر نداشته، بلکه اغلب اوقات راهزن بوده است. نمونه‌های آن در اتفاقات و هیجان‌های اجتماعی، فراوان دیده می‌شود. لذا ضرورت دارد این روند مورد بازنگری سیاستگذاران قرار گیرد تا موازنه منطقی برقرار گردد و هیچکدام فدای دیگری نشود.

دست اندرکاران نهاد، در صدد برآمدند ضمن توجه به فلسفه شکل‌گیری خودِ نهاد، خلاصه گزارشی از راهبردها، طرح‌ها و برنامه‌هایی که به مرحله اجرا گذاشته شده در اختیار شما عزیزان قرار دهند تا انشاالله بدین وسیله زمینه همکاری بیشتر فراهم آید و در این فضای سنگین و غبار آلود، نیروها متمرکز گردند و با هم فکری و هم افزایی یکدیگر، برنامه‌های بدیع و راهگشا مورد توجه واقع شود و با اغتنام فرصت‌ها، کمر همت در انجام رسالت تاریخی، محکم‌تر بسته شود. (آمین رب العالمین)

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا