دانشگاه

وزیر علوم: پذیرش دانشجوی استعداد درخشان توسط اساتید ممکن شد

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طرح استادمحوری برای استعدادهای درخشان تصویب شد و بر این اساس هر استادی می تواند دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکتری استعداد درخشان را به طور مستقیم جذب کند.

به گزارش نهادایران، محمدعلی زلفی گل امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران پس از پایان هفتاد و هشتمین جلسه هیأت رئیسه شورای هدایت تحصیلی استعدادهای درخشان در مورد مصوبات این جلسه اظهار داشت: تصمیم گرفته شد استاد محوری در انتخاب استعدادهای درخشان اجرا شود.

وی در توضیح طرح استادمحوری در انتخاب استعدادهای درخشان ادامه داد: استادان دانشگاه اگر طرح‌هایی داشته باشند که در راستای نیازهای جامعه باشد و این نیازها در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) ثبت شده باشد، معادل ظرفیت دانشگاه خود برای دکتری و کارشناسی ارشد می‌توانند دانشجوی استعدادهای درخشان را به‌صورت مستقیم به عنوان دانشجوی خود جذب کند.

وزیر علوم افزود: استعدادهای درخشان در آزمون سراسری از همان قوانین قبلی می‌توانند استفاده کنند. سرباز نخبه‌ها که بنیاد نخبگان برای گذراندن پایان نامه معرفی می‌کند می‌توانند از قوانین استفاده کنند و بنیاد نخبگان هم حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد: مصوبات امروز جلسه شورای استعدادهای درخشان در راستای فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند تصمیم‌ها و معیارهای علمی صرفاً مقاله محوری نباشد، به استادان دانشگاه با توجه به مرتبه علمی اجازه دادیم که دانشجوی استعداد درخشان را خود استاد بپذیرد، فقط به این شرط که طرح استاد در راستای حل نیازهای جامعه باشد.

حضور یک کارشناس اداری در دفتر تعامل با نیروهای مسلح

زلفی گل در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره جزئیات ایجاد دفتر تعامل نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها گفت: با توجه به تسهیلات جدیدی که ستاد کل نیروهای مسلح به جامعه دانشگاهیان فرهیخته اختصاص خواهد داد، بر این اساس امریه فناوری، امری پسا دکترای، کسر خدمت مربوط به رساله‌های دکتری و کارشناسی‌ارشد، قراردادهای پژوهشی با صنعت دفاعی و معافیت دانشجویان برای سربازی تسهیل خواهد شد.

وی ادامه داد: این مورد تازه ای نیست و قبلاً هم وجود داشته است. قرار است یک کارشناس اداری که استخدام ستاد کل نیروهای مسلح باشد، در دانشگاه حضور یابد و تقاضای سرباز نخبگان، امریه‌های پسادکتری و کسری خدمت سربازی همچنین قراردادهای استادان با صنایع دفاعی را پیگیری وتسهیل می‌کند که وقت و انرژی دانشجویان هدر نرود.

وزیر علوم درباره اجرای پایلوت طرح استادمحوری در برخی از دانشگاه‌ها گفت: این طرح برای استعدادهای درخشان در تمام دانشگاه‌های کشور اجرا می‌شود. تمام اعضای هئیت‌علمی که به جذب استعدادهای درخشان تمایل‌دارند، می‌توانند از این طرح استفاده‌کنند.

زلفی‌گل با بیان اینکه شیوه قبلی یعنی حضور در فراخوان جذب هم اجرا می‌شود، تصریح کرد: اساتید برای جذب استعدادهای درخشان محور قرار می‌گیرند. شرط اجرای استادمحوری این است که در مقطع دکتری یا کارشناسی‌ارشد رساله یا پایان‌نامه برمبنای نیازهای جامعه باشد. اگر طرح در سامانه ایده‌ها و نیازعا “نان” ثبت نشده باشد اما استاد دانشگاه این نیاز را تشخیص دهد و طرح مدنظر در شورای پژوهشی دانشگاه تصویب شود، آن طرح می‌تواند در سامانه نان ثبت شود.

وزیر علوم گفت: در این شرایط یک استاد دانشگاه می‌تواند طرح‌های خود را در سامانه نیازها ثبت کند و براساس تعداد طرح‌های ثبت‌شده خود، دانشجوی کارشناسی‌ارشد یا دکتری جذب کند. این سهمیه مازاد است و جزو سهمیه کنکور به حساب نمی‌آید. هر عضو هیئت‌علمی می‌تواند دانشجو را در این فرآیند جذب‌کند.

زلفی‌گل با بیان اینکه موضوع حق‌التدریس هم برای این فرایند در نظر گرفته شده، تصریح کرد: موضوع حق‌التدریس در این طرح با شرایط عادی متفاوت است و مازاد بر آن است. این تصمیم، براساس فرموده رهبری است؛ ایشان فرموده‌اند که پژوهش‌ها براساس نیاز جامعه باشد.

وی درباره جلوگیری از برخورد سلیقه‌ای در طرح استادمحوری گفت: دو شرط در نظر گرفته‌ایم، دانشجویان نباید نسبت سببی و نسبی با عضو هیئت‌علمی داشته باشند.

وزیر علوم درباره حضوری شدن کلاس ها و اینکه در حال حاضر 100 درصد کلاس ها حضوری برگزار می شود، گفت: تقریبا در اکثر دانشگاه ها کلاس ها به صورت حضوری برگزار می شود، مگر موارد خاصی که مشکلی پیش آمده باشد قطعی آب باشد یا اینکه خوابگاه دانشگاه با مشکل مواجه باشد در موارد خیلی استثنایی و الا اکثر دانشگاه ها در اکثر رشته ها اکثر وردی ها حضوری هستند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا