خبرها و گزارش هاهمایش ها

افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در دستور کار دولت قرار گرفت

یکی از چالش‌هایی که در مورد اساتید و اعضای هیئت علمی از جمله فارغ‌التحصیلان خارج از کشور که پس از اتمام تحصیل به ایران برمی‌گردند وجود دارد، بحث حقوق و دستمزد آن‌هاست. این مسئله مورد توجه بنیاد ملی نخبگان نیز بوده است.

دکتر سعید سهراب‌پور، در سخنرانی خود در شانزدهمین همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور به این موضوع اشاره کرد. ، مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به وضعیت اقتصادی نامطلوب نخبگانی که به کشور برگشته و در دانشگاه‌ها مشغول تدریس هستند گفت:

آیا شما می‌دانید که استادیار پایه‌یک تهران حقوقش ۱۳ میلیون تومان است؟ ولی این افراد آمدند و مانده‌اند و برای کشورشان زحمت می‌کشند و باعث افتخار هستند. این نخبه‌ها هر جا بروند آن‌ها را روی سرشان می‌گذارند ولی نمی‌روند. تعداد کمی هم رفتند و من نمی‌گویم که هیچکس نرفته است، تعداد کمی رفته‌اند ولی نسبت به اینها(۶۰۰-۷۰۰) نفر، تعدادشان خیلی زیاد نیست البته ما هم وظیفه داریم، ما یعنی در حقیقت بنیاد، کشور، مجلس یا هرجا، این نیروها را به هر ترتیب شده باید حفظ کنیم. همه جای دنیا این نخبگان را می‌خواهند. ولی مانده و به کشور خودش خدمت می‌کند.

بنابراین، این وظیفه‌ی مسئولین و ما و همه کسانی که به آنها مربوط می‌شود، است که نخبه‌های درجه یک را حفظ کنیم. دولت از قدیم یک فرمولی دارد که در شهرستان‌ها حقوق بیشتر از تهران است. البته دلیل آن این است که همه بروند در شهرستان‌ها پخش شوند و در تهران تجمع نکنند. مثلا شیراز تقریبا ۵۰درصد از تهران بیشتر است، چابهار دوبرابر حقوق تهران است. در صورتی که مخارج زندگی آنها کم است. و در حالی که در تهران حقوق استادیار پایه یک، ۱۳ میلیون تومان است که خیلی کم است. بزرگترین مشکل، مسکن است که باید حل شود. بنابراین مسئولین هم دنبال این هستند که برای مسکن همه کار کنند، باید برای نخبگان هم توجه ویژه کنند. حیف است واقعا این نخبگان هرجای دنیا بروند اینها را روی سرشان می‌گذارند. ولی اینها آمدند برای کشورشان زحمت می‌کشند و واقعا باید دست اینهارا ببوسیم.

با پیگیری نهادهای مرتبط و همچنین ارائه گزارش به رئیس‌جمهور، ایشان دستور مساعد جهت بهبود وضع اقتصادی اعضای هیئت علمی را صادر کرد. این دستور در قالب طرح فوق‌العاده ویژه سرآمدی آموزش در دستور کار هیات دولت قرار گرفته است.

به گزارش نهادایران و به نقل از فارس، علی خطیبی معاون مالی اداری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت: چندی قبل گزارشی از وضعیت معیشتی و اقتصادی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به رئیس‌جمهور ارایه شد، این گزارش مبتنی بر این بود که حقوق پرداختی‌ اساتید و اعضای هیات علمی نیاز به بازنگری دارد.

 

معاون مالی اداری وزارت علوم با تاکید بر اینکه طرح فوق‌العاده ویژه سرآمدی آموزش مسیر ابتدایی را طی کرده و مسیر نهایی را هم امیدواریم که به زودی طی کند، درباره این طرح گفت: براساس این طرح، یک سری شاخص‌ها در حوزه پژوهش، آموزش و فرهنگ ملاک قرار می‌گیرد و ضریبی در احکام اساتیدی که امتیازات لازم را کسب کنند، لحاظ می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در چارچوب قوانین موجود اعتبار طرح فوق‌العاده ویژه سرآمدی آموزش قابل تامین است، گفت: محل تامین اعتبار این طرح براساس درخواست ما از محل بودجه عمومی است و با اصلاح و افزایش تخصیص‌ها قابل تامین است.

شانزدهمین همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مد ظله) در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از یکم لغایت سوم مرداد در مشهد مقدس برگزار شد. از جمله اهداف این همایش، طرح مسائل و مشکلات دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور در حضور مسئولین امر و همچنین ایجاد ارتباط بین آنها است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا