دسته‌بندی نشده

با اعلام دبیر ستاد نانو؛ دانشگاه شریف در صدر بیشترین سرآمد علمی

به گزارش نهادایران و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پنجمین نشست سرآمدان علمی ایران با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر علوم، تحقیفات و فناوری برگزار شد.

سعید سرکار دبیر ستاد نانو معاونت علمی هم در این نشست اعلام کرد: اگر دانشجویان پسادکتری یک استاد به عنوان سرآمدان انتخاب شود، ۱۰ درصد امتیاز دانشجوی سرآمد شده به استاد مربوط اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه امروز شاهد پنجمین دوره برگزاری این نشست و هفتمین دوره معرفی سرآمدان علمی کشور هستیم، افزود: در طی ۷ دوره برگزاری این رویداد ۳۰۶ نفر سرآمد معرفی شده است و برخی از این سرآمدان در دوره‌های قبلی نیز حضور داشته‌اند.

وی ادامه داد: یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه لرستان به نام دکتر محسن عادلی در ۷ دوره این رویداد حضور داشته و هم اکنون اقدامات انتقال وی به دانشگاه صنعتی شریف در حال انجام است.

سرکار با بیان اینکه دانشگاه صنعتی شریف، برنامه خاصی برای افراد سرامد دارد، افزود: علاوه بر آن ۱۱ نفر از سرامدان در ۶ دوره و ۱۵ نفر در ۵ دوره سرامدان علمی کشور حضور داشتند. این آمار نشان از استمرار این افراد در حوزه‌های علمی و فناورانه است.

سرکار، دانشگاه صنعتی شریف را دارای بالاترین امتیاز و ۲۵ سرآمد در این رویداد عنوان کرد و یادآور شد: دانشگاه‌های تربیت مدرس، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، تربیت دبیر شهید رجایی و شیراز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

دبیر ستاد نانو معاونت علمی به توزیع سرآمدان انتخاب شده در ۷ دوره معرفی سرآمدان اشاره کرد و با بیان اینکه از ۲۵ استان کشور سرآمدان انتخاب شده‌اند، خاطر نشان کرد: تاکنون از سوی معاونت علمی ۵۱.۵ میلیارد تومان از ۱۱۹۲ سرآمد علمی از ۱۱۹ موسسه حمایت شده است.

همچنین ۲۳ میلیارد تومان برای ۴۸۳ پژوهشگر پسا دکتری، ۱۸ میلیارد تومان از ۲۵۳ سرامد علمی در قالب گرنت پژوهانه، ۲.۸ میلیارد تومان از ۲۳۰ فرصت مطالعاتی و ۳ میلیارد تومان از ۲۷۰ مقاله برتر حمایت شده است.

دانشگاه صنعتی شریف با ۸.۲ میلیارد تومان بیشترین میزان حمایت را در حوزه سرآمدان داشته است و بعد از آن پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با ۴.۴ میلیارد تومان، تربیت مدرس با ۴.۳ میلیارد تومان، دانشگاه تهران با ۴ میلیارد تومان، دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان با ۳.۴ میلیارد تومان و شهید بهشتی با ۲.۳ میلیارد تومان در رده های بعدی جذب حمایت قرار دارند.

بر این اساس این گزارش در دوره جدید معرفی سرآمدان علمی کشور نشریات با ضریب تاثیر بالاتر از ۲۰ در چاپ شده در سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ جز شاخص‌های جدید سرآمدان در نظر گرفته شده است.

شایسته یاداوری است؛ ارتقا این رویداد به گونه‌ای شده است که رتبه اول در دوره پنجم ۴۲۹۰، رتبه اول در دوره ششم ۵۸۶۷ و در دوره هفتم ۶۴۴۷ است.

شاخص های جدید برنامه در سال ۱۴۰۱ شامل امتیاز نشریات با ضریب تاثیر بالاتر از ۲۰ چاپ شده طی سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ و امتیاز سرآمدپروری با ۱۰ درصد دانشجوی سرآمد شده می شد.

منتخبان هفتمین دوره سرآمدان علمی ایران

در دوره هفتم این برنامه؛ علی مرسلی از دانشگاه تربیت مدرس رتبه نخست سرآمدان علمی کشور، سید حامد ابوطالبی رتبه دوم و محمدعلی شهبازی و میرفضل الله موسوی هم به صورت مشترک رتبه سوم را کسب کردند.

دانشگاه تربیت مدرس هم عنوان نخست موسسات علمی پژوهشی برتر هفتمین دوره سرآمدان علمی ایران را از آن خود کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا