دانشگاه

با اعلام رئیس دانشگاه؛ دانشگاه تهران میزبان روسای دانشگاه‌های بزرگ پاکستان می‌شود

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت همکاری دانشگاه تهران با دانشگاه‌های بزرگ پاکستان از طریق بنیاد علمی اکو، گفت: دانشگاه تهران میزبان روسای دانشگاه‌های بزرگ پاکستان می‌شود.

به گزارش نهادایران به نقل از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی پاکستان در تهران که در محل سالن شورای دانشگاه تهران برگزار شد، با ابراز علاقمندی نسبت به گسترش ارتباط علمی ایران و پاکستان، گفت: سطح روابط علمی موجود بین دو کشور، برازنده سطح رابطهدو ملت نیست. این در حالی است که سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران بر گسترش روابط علمی و فرهنگی با کشورهای دوست مانند پاکستان تاکید دارد.

رئیس دانشگاه تهران افزود: در راستای سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران و همچنین با توجه به دانشمندان برجسته‌ای که در دانشگاه‌های پاکستان فعال هستند، عمیقا بر توسعه روابط علمی ایران و پاکستان تاکید دارم.‌ به همین منظور به تازگی در نشست مشترک با رئیس بنیاد علمی اکو که مقر آن در پاکستان قرار دارد، گفت‌وگوهایی برای توسعه روابط بین دانشگاه‌های ایران و پاکستان از طریق این بنیاد علمی صورت گرفت و مقرر شد این بنیاد مذاکراتی را با دانشگاه‌های پاکستانی آغاز کند.

مقیمی با بیان اینکه زمینه‌های همکاری علمی بسیاری بین دانشگاه‌های دو کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای گسترش روابط علمی و فرهنگی بین ایران و پاکستان نیازمند یک نقشه راه هستیم و دانشگاه تهران آمادگی دارد به عنوان پل ارتباطی بین دانشگاه‌های ایران و پاکستان ایفای نقش نماید.

رئیس دانشگاه تهران افزود: آمادگی داریم روسای دانشگاه‌های بزرگ پاکستان را در دانشگاه تهران ملاقات کنیم و برنامه‌های عملیاتی برای توسعه روابط به اجرا درآورده و روابط علمی خود را به شکل دوجانبه و چندجانبه گسترش دهیم.

وی با اشاره به استقرار دبیرخانه اجلاس روسای ۱۴ دانشگاه برتر ایران در دانشگاه تهران، اظهار داشت: از طریق این نهاد، ارتباطات خوبی بین دانشگاه‌های برتر ایران و سایر کشورها برقرار شده است که از جمله آن می‌توانیم به اتحادیه دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه اشاره کنیم. همچنین در دیدار با سفیر چین نیز قرار شد اتحادیه بین دانشگاه‌های چین و ایران را ساماندهی کنیم البته پیشنهاد کلانی که مطرح شد این بود که با توجه به عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای، اتحادیه دانشگاه‌های عضو شانگهای نیز ایجاد شود.

مقیمی در ادامه بر استفاده از فرصت‌های مطالعاتی توسط اساتید دانشگاه‌های تهران و پاکستان و تعریف پروژه‌های تحقیقاتی مشترک به عنوان دستور کار همکاری مشترک بین دانشگاه‌های ایران و پاکستان نام برد و گفت: می‌دانیم که دانشمندان تراز اول بین‌المللی و همچنین پیشرفت‌های علمی خوبی در دانشگاه‌های پاکستان وجود دارد. موفقیت دانشمندان پاکستانی را مایه موفقیت جهان اسلام می‌دانم.

وی در بخشی از سخنانش با اینکه مردم پاکستان مردمی نجیب و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام هستند، به روابط دیرینه بین دو ملت ایران و پاکستان اشاره کرد و افزود: کشور دوست پاکستان همیشه در همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران بوده و هیچ عاملی نتوانسته است این پیوند فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور و دو ملت را سست کند.

رحیم حیات قریشی سفیر پاکستان در ایران نیز در این دیدار ضمن تبیین عمق روابط فرهنگی بین ایران و پاکستان، در زمینه اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان ایرانی به منظور تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد زبان اردو اعلام آمادگی کرد.

وی بر برداشتن گام عملی برای تبادل استاد و دانشجو بین دانشگاه‌های ایران و پاکستان و فراهم آوردن زمینه فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت برای محققان دو کشور تاکید کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا