بین الملل

به دنبال اعتراضات کووید صفر در چین؛ لایک کردن پستهای غیرقانونی در چین جریمه دارد

کاربران اینترنت چین به زودی برای لایک کردن پست های غیرقانونی یا مخرب مسئول شناخته می شوند.

به گزارش نهادایران به نقل از سی ان ان، درهمین راستا ناظر اینترنت چین قانونگذاری درباره فضای سایبری را سختگیرانه تر کرده است. این درحالی است که در میانه افزایش خشم عمومی به دلیل سیاست‌های سختگیرانه کوویدصفر مقامات سعی دارند مخالفت‌های عمومی با این اقدمات را در فضای آنلاین کنترل کنند.

قوانین جدید که از ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی اجرایی می‌شوند بخشی از یک دستورالعمل تازه هستند که اداره فضای سایبری چین (CAC) منتشر کرده است. CAC تحت نظارت سازمان «کمیسیون مرکزی امور فضای سایبری» با ریاست شیء جین پینگ( رئیس جمهور چین) فعالیت می‌کند.

قوانین جدید که اخیراً توجهات در شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده در حالی اجرایی می‌شوند که طی هفته‌های گذشته موجی از خشم عمومی درباره سیاست‌های کوویدصفر چین را در بر گرفت. در این کشور هزاران معترض در شهرهای مختلف تجمع کردند و خواستار پایان یافتن محدودیت‌های مذکور شدند.

در این میان کاربران اینترنتی نیز اسکرین شات هایی از محتوای مربوط به اعتراضات را ثبت و حفظ می‌کنند و برای اجتناب از سانسور در پیام‌هایشان با ارجاعاتی رمزگذاری شده به این اعتراضات اشاره می‌کنند. درهمین راستا مقامات چین سعی دارند فضای سایبری را کنترل کنند.

به هر روی قانون جدید نسخه آپدیت شده از قانونی است که در سال ۲۰۱۷ میلادی منتشر شد. در قانون جدید اشاره شده لایک و انواع دیگر کامنت های پست‌های عمومی باید قانونمند شوند. حساب‌های کاربری عمومی باید به طور فعال همه کامنت های زیر پستشان را رصد کنند. البته در این قوانین ذکر نشده چه نوع محتوایی غیرقانونی یا مخرب تلفی می‌شود.

طبق قانون مذکور تمام سایت‌های آنلاین ملزم هستند قبل از آنکه به کاربران اجازه دهند پستی را لایک کنند یا برای آن کامنت بگذارند، باید هویت آنها را احراز کنند. کاربران باید با هویت واقعی خود، شماره موبایل یا شماره تأمین اجتماعی شأن احراز هویت شوند.

پلتفرم‌های آنلاین نیز باید یک تیم مخصوص ادیت برای رصد، گزارش دهی یا حذف محتوا ایجاد کنند. سایت‌ها به خصوص باید کامنت ها درباره اخبار را قبل از انتشار بررسی کنند.

تمام پلتفرم‌های آنلاین ملزم هستند سیستم اعتبار سنجی برای کاربران براساس لایک ها و کامنت های آنان ایجاد کنند. کاربران با اعتبار ضعیف به فهرست سیاه افزوده می‌شوند و از استفاده از پلتفرم یا ایجاد حساب کاربری جدید منع خواهند شد.

البته تحلیلگران اجرایی شدن این قانون را زیر سوال برده اند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا