اسلایدر

دوازدهمین همایش ملی نخبگان؛ رئیس جمهور: دشمن می‌خواهد استعدادهای ما را غارت کند/ نخبه باید گره گشای مشکلات مردم باشد

رئیس‌جمهورگفت: یک روز مشکل غارت زمین و منابع داشتیم و امروز مشکل غارت مغزها را داریم و دشمن می‌خواهد استعدادهای ما را غارت کند.

به گزارش نهادایران، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز سه شنبه ۲۶ مهرماه در دوازدهمین همایش ملی نخبگان گفت: برای بنده توفیقی است که در این جلسه در جمع نخبگان حضور دارم و از نظرات ایشان استفاده کردم؛ تقاضای بنده این است که بیان دیدگاه‌های نخبگان به این جلسه که سبقه نمادین دارد، محدود نشود.

وی افزود: حتماً ارتباط با نخبگان باید از طریق بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی ریاست جمهوری و از طریق دانشگاه‌ها، وزرای محترم و خود نخبگان حفظ شود و نکات، پیشنهادات و دیدگاه‌های عزیزان حتماً منتقل شود.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: امروز اراده جدی برای توجه به دیدگاه نخبگان در دولت وجود دارد تا در عمل ما شاهد یک تحول باشیم؛ این نگاه تحول‌گرایانه که در نخبگان بیش از دیگران وجود دارد، زمینه بسیار خوبی برای تحقق ایده دولت برای انجام تحول در حوزه‌های علمی و به ویژه در حوزه‌های عملکردی، فراهم کرده است.

رئیسی با بیان اینکه ایده بنیاد ملی نخبگان را رهبری معظم انقلاب اسلامی ارائه کردند، گفت: با نظر ایشان این بنیاد شکل گرفت و گام‌هایی در جهت شناسایی نخبگان و حمایت از آنها برداشته شد اما ضمن تقدیر از تمام زحماتی که در ادوار گذشته به ویژه در معاونت علمی ریاست جمهوری توسط آقای دکتر ستاری و همکاران ایشان انجام شد، آنچه که انجام گرفت با آنچه که باید انجام بگیرد، تفاوت دارد.

وی ادامه داد: طبیعتاً با استفاده از تجربیات و اندوخته هایی که تاکنون بوده، باید گام هایی نو و بلندی را برداشت. باید در جهت شناسایی نخبگان و اینکه نخبگی در چیست، کار شود.

رئیس جمهور اظهار کرد: استعدادهای برتر باید به خاطر این نعمت شاکر خداوند متعال باشند، اولین شکر این است که دارنده نعمت بداند که این نعمت از آن خداست و آن را در مسیری که رضای اوست مورد استفاده قرار دهد و همواره خود را مدیون این نعمت الهی بداند.

وی با بیان اینکه دولت با همه امکانات برای رفع مشکلات و نیاز کشور در خدمت نخبگان است، گفت: بسته کامل اتاق عمل را به عنوان یک هدیه برای یکی از کشورهای همسایه بردم و مسئولین آن کشور از تولید تجهیزات اتاق عمل توسط ایران متعجب بودند.

رئیسی ادامه داد: نخبگان نباید دچار روحیه خود برتر بینی که از آفات نخبگی است، شوند و باید برای مردم خدمتگزاری و گره گشایی کنند. پاسداشت این نعمت الهی برای نخبگان، این است که تمام استعداد و خلاقیت و ابتکار خود را در جهت رفع نیاز مردم و گره‌گشایی از مشکلات کشور به کار گرفته شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه این نخبگی ارزشمند است، اظهار کرد: در اینجا نقش والدین و استاد در جهت نخبه پروری خیلی مهم است؛ استاد باید هم دانشجو را بشناسد و هم در جهت رشد استعداد او وقت بگذارد. در اینجا نقش دانشگاه و حوزه ها نیز بسیار مهم است.

وی با طرح سوالی درباره دانشگاه پیشرو یا دانشگاه پیرو، عنوان کرد: دانشگاه پیشرو تلاش می‌کند تا نماد خلاقیت، نوآوری و علم افزایی باشد و خود را در کنار نظام مسائل کشور تعریف کند که امروز مسئله مردم، دولت و کشور است. دانشگاه پیشرو خود را موظف می داند با استفاده از بهترین اساتید و دانش‌پژوهان و دانشجویان، کشور را بشناسد و در جهت رفع نیازهای آن پیشتاز باشد.

رئیس جمهور افزود: اما دانشگاه پیرو نگاه می کند که ببیند دیگران چه می‌خواهند، یعنی نگاه به توانمندی های بسیار و نیروی انسانی خلاق در درون کشور ندارد و همواره به دنبال این است که در بیرون چه اتفاقی می‌افتد؛ ما نسبت به استفاده از دانش و تجربه دیگران در تمام عالم و با همه مراکز علمی آمادگی داریم، هر کس سخن و نگاهی نو داشته باشد ما حتماً مورد استفاده قرار می‌دهیم اما با نسخه های ارائه شده با احتیاط برخورد می کنیم؛ بین استفاده از تجربه و دانش دیگران و ارائه نسخه تفاوت وجود دارد.

رئیسی ادامه داد: دانشمندان و کارشناسان ما باید با دقت بنگرند که نسخه‌های ارائه شده آیا با زیست بوم ما تناسب دارد و نیازهای ما در آن در نظر گرفته شده است؛ اینکه یک کشوری به این نسخه عملکرد پس ما هم باید این کار را انجام دهیم، حرف درست نیست پس ما نسبت به استفاده از علم و دانش مرزی نداریم اما برای اینکه از نسخه های ارائه شده استفاده کنیم، حتماً باید با احتیاط عمل کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نخبگان باید مستقل باشند، اظهار کرد: نخبه مستقل می‌خواهد بیاندیشد و ابتکار داشته باشد و نیاز مردم خود را ببیند و نعمت نخبگی صرف گره‌گشایی باشد؛ یک نخبه ممکن است تصور کند که وابسته این دولت نیست، اما شاید وابسته به دولت دیگری شده باشد.

وی افزود: جایگاه نخبگان در کشور ما ارزش و کرامت والایی دارند و باید این ارزش توسط خود نخبگان و دستگاه‌ها حفظ شود. حمایت مالی و حقوقی و میدان‌دادن به شکوفایی استعدادها وظیفه‌ی مسئولان و وظیفه ماست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی نخبگان احساس می‌کنند باید در کشور دیگری کار کنند، گفت: یک روز مشکل غارت زمین و منابع را داشته و امروز مشکل غارت مغزها را داریم و دشمن می‌خواهد استعدادهای ما را غارت کند. نخبگان ما پیشرانان کشور هستند و دشمن می‌کوشد این استعداداهای ما را غارت کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا