دانشگاه

راه‌اندازی شعبه دانشگاه تهران در گرجستان تصویب شد.

رئیس دانشگاه تهران از مصوبه هیأت امنای دانشگاه تهران به منظور راه‌اندازی شعبه دانشگاه تهران در کشور گرجستان خبر داد.

به گزارش نهادایران به نقل از دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی در آئین اختتامیه چهارمین جشنواره مشترک روز بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران که در تالار شهید چمران دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: یکی از راهبردهای اصلی ما در دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران بین‌المللی‌سازی هر چه بیشتر این دو دانشگاه است. این دو دانشگاه در عرصه‌های پزشکی و غیرپزشکی در کشور پیشگام هستند و می‌‎توانند برای دانشگاه‌های دیگر الهام‌بخش باشند.

وی افزود: همان طور که در سال گذشته وعده دادیم، پس از یکسال شاهد هستیم که نرخ رشد و ارتقای دانشگاه تهران در شاخص‌های بین‌المللی‌سازی، رشد بسیار خوبی پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه تهران افزود: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که نتایج آن در روز سه‌شنبه ۹ اسفند ماه ۱۴۰۱ در نشست سراسری مدیران و نمایندگان حوزه بین‌الملل دانشگاه‌های سراسر کشور اعلام شد، دانشگاه تهران موفق به کسب رتبه اول دانشگاه‌های وزارت علوم شد که این را به همه دانشگاهیان دانشگاه تهران و بویژه همکاران معاونت بین‌الملل دانشگاه تبریک می‌گویم.

مقیمی از دیپلماسی علمی به عنوان یکی از مهمترین ابزارها برای تعاملات و روابط پایدار بین کشورها نام برد و تاکید کرد: سیاست دانشگاه تهران در زمینه جذب دانشجوی غیرایرانی این است که در درجه اول بر روی کشورهای همسایه متمرکز شویم و متقاضیان از این کشورها را به عنوان جامعه هدف اصلی انتخاب کنیم. دانشگاه تهران در سال پیش رو، علاوه بر افزایش نرخ پذیرش دانشجویان غیرایرانی، ارتقای تنوع‌بخشی به کشورهای هدف برای جذب دانشجوی غیرایرانی را نیز مدنظر دارد.

وی از کشورهای عراق، افغانستان و کشورهایی که در منطقه از نظر فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران دارای اشتراکات است و تعاملات زیادی بین آنها وجود دارد، به عنوان کشورهای در اولویت دانشگاه تهران برای افزایش پذیرش دانشجوی بین‌الملل نام برد و تاکید کرد: حضور دانشجویان از کشورهای مختلف باعث می‌شود که هوش فرهنگی دانشجویان ایرانی و همچنین دانشجویان کشورهای مختلف که در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شده‌اند، افزایش پیدا کند. منظور از هوش فرهنگی، همان شناخت دقیق‌تر از فرهنگ‌ها و افزایش قدرت تعامل و تحمل‌پذیری افراد از فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف است.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها کمک می‌کند هم دانشجویان خود ما درک درست‌تری از فضای فرهنگی اجتماعی ملل مختلف داشته باشند و کسب تجربه کنند و هم اینکه بتوانیم فرهنگ خودمان را بیشتر معرفی کنیم. متأسفانه در اثر تبلیغات سوئی که در عرصه بین‌المللی علیه فرهنگ ایرانی در برخی رسانه‌ها در حال انجام است و به صورت غیرمنصفانه به فرهنگ ایرانی پرداخته می‌شود، شاید دانشجویان بین‌الملل در مقطع کنونی مهمترین ابزاری هستند که در اختیار داریم و از آن طریق می‌توانیم فرهنگ ایرانی و اسلامی را به جهانیان بشناسانیم و معرفی کنیم.

وی افزود: جزو برنامه‌های اصلی دانشگاه تهران است که در سه منطقه قشم، کاسپین در شمال کشور و در مشهد مقدس، اردوگاه‌های دائمی ایجاد کند تا هم دانشجویان ایرانی و هم دانشجویان بین‌الملل بتوانند با ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی یکدیگر و پیشرفت‌های کشور آشنا شوند.

مقیمی در بخش دیگر سخنانش با اعلام اینکه در آخرین جلسه هیأت امنای دانشگاه تهران که در روز دوشنبه ۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ برگزار شد، مصوب شد که شعبه دانشگاه تهران در کشور گرجستان راه‌اندازی شود، ابراز امیدواری کرد: سال آینده در شعبه دانشگاه تهران در کشور گرجستان پذیرش دانشجوی بین‌الملل داشته باشیم. همچنین دانشگاه تهران برای راه‌اندازی شعبه در کشور عراق و برخی دیگر از کشورهای منطقه نیز برنامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه انگیزه دانشگاه تهران از توسعه شعب و افزایش تعداد دانشجویان غیرایرانی صرفاً انگیزه‌های مالی نیست؛ تصریح کرد: عملکرد دانشگاه تهران در زمینه جذب دانشجوی بین‌الملل نشان داده است که انگیزه کسب درآمد، اولویت چندم دانشگاه تهران در این حوزه است. اعتقاد دارم که دیپلماسی علمی برای تبادل دانشجو و تعاملات علمی بین دانشگاه‌ها و اساتید، تضمین‌کننده شکل‌گیری تعامل پایدار بین ملل و کشورهاست و زمینه را برای توسعه مراودات اقتصادی و اجتماعی فراهم می‌سازد.

مقیمی خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران در راستای رویکرد مسئولیت‌پذیری خود، پس از آنکه برخی دانشجویان دختر کشور افغانستان از تحصیل محروم شدند، بلافاصله اعلام کرد که دانشگاه تهران حاضر است این دانشجویان را با بورسیه در ایران و یا تخفیف ویژه پذیرش کند. مبلغی که برای حمایت از این دانشجویان در زمینه اعطای بورسیه به آنها و یا تخفیف شهریه‌شان در هیأت امنای دانشگاه مصوب کردیم، مبلغ بسیار قابل توجهی است.

رئیس دانشگاه تهران در پایان خطاب به دانشجویان غیرایرانی حاضر در این جشنواره گفت: انتظار ما این است شما که کشور و فرهنگ خود را در دانشگاه تهران نمایندگی می‌کنید، تجربیات فرهنگی و آداب اجتماعی کشور خودتان را به دانشجویان ایرانی منتقل کنید و متقابلاً سفرای دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران عزیز در کشور خودتان باشید و آرزو می‌کنم مدتی که در ایران و شاغل به تحصیل در دانشگاه تهران هستید بهترین دوران زندگی شما باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا