دین و اخلاق

سخنرانی آیت الله العظمی ناصر مكارم شیرازی با موضوع تهذیب نفس (ویژه عید فطر) / فایل صوتی

خداوند در سوره ی شمس به چند چیز قسم می خورد. قسم به خورشید، قسم به ماه که پشت سر او می آید و از نور او نور می گیرد و با این نور امور بسیاری چون جزر و مد را انجام می دهد. قسم به جان آدمی و خداوندی که او را آفریده است.

انسان موجودی ناشناخته است. با اینکه دانشمندان بسیار در شناخت انسان پیشرفت کرده اند، اما او بسیار پیچیده تر از چیزی است که کشف شده است. سعادت انسان در این است که همواره در فکر تهذیب نفس خود باشد و روح خود را از آلودگی ها پاک کند. همه ی انبیاء و اولیاء الهی برای اصلاح مردم به دنیا آمدند و مأموریت یافتند.

یکی از راه های تهذیب نفس روزه داری است که در ماه رمضان امری واجب برای انسان است. خوب است که انسان ها بعد از ماه رمضان نیز به این تمرین ادامه دهند تا این امر به صورت عادت برای انسان ها شود. تقوا حالت خداپرستی باطنی و احساس مسئولیت باطنی است. تقوا بهترین زاد و توشه برای آخرت است.
امام علی (ع) از کنار قبرستانی می گذشتند. رو به اهل قبرستان کرده و فرمودند که ای اهل قبر، همانا آنچه از مال دنیا اندوخته بودید بر جا ماند و شما سفر کردید و بهترین توشه برای شما تقوا بود که باقی خواهد ماند.

بشنوید

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا