خبرها و گزارش ها

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان : تاکید رهبری برای ایجاد زمینه ارتباط نخبگان با مراکز علمی دنیا

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: مقام معظم رهبری ازدستگاههای اجرایی درخواست داشتند که زمینه ارتباط نخبگان با مراکز علمی دنیا را فراهم کنند.

دکتر ناصر باقری مقدم درباره دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری گفت: طبیعتاً مانند همیشه فرمایشات مقام معظم رهبری نوید بخش و امید آفرین بود و محورهای جدیدی برای همه مخاطبان تعریف کردند. این جلسه ۳ محور گفتگو با نخبگان، دستگاه‌های اجرایی و بنیاد ملی نخبگان داشت.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در خصوص فرمایشات رهبری برای نخبگان در این جلسه گفت: مقام معظم رهبری تعریفی از نخبه را ارائه فرمودند و آن هم این بود که نخبگان باید علاوه بر هوش و استعداد تلاش کند و فعالیت‌هایشان ذیل یک چارچوب اخلاقی و ورزشی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در این دیدار به شاخص‌های نخبگی اشاره کردند و تاکید بر اصلاح آنها داشتند، گفت: ایشان اعلام کردند که باید شاخص‌های ارزیابی نخبگان اصلاح شود به طوریکه به جای مقاله محوری به سمت حل مسئله برود.

وی خاطر نشان کرد: اگر شاخص‌های ارزیابی سمت و سویی حل مسئله‌ای داشته باشد نخبه می‌تواند از توانش برای حل مسائل کشوری استفاده کند.

باقری مقدم گفت: رهبری نیز خطاب به دستگاه‌های اجرایی فرمودند «وظیفه دستگاه‌های اجرایی کشور در یک کلمه، این است که حمایت از نخبگان برای حل مسائل و استفاده از توانایی آنها در راستای حل مسائل کشور باشد».

تاکید رهبری برای ایجاد زمینه ارتباط نخبگان با مراکز علمی دنیا

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: اشتغال مناسب و مطابق با توان نخبگی نخبگان و ادامه ارتباطات علمی با مراکز علمی دنیا از محورهایی بود که رهبری در این جلسه تاکید کردند؛ در واقع ایشان به تلاش دستگاه‌ها برای ایجاد زمینه‌های ارتباط نخبگان با مراکز علمی دنیا تاکید داشتند.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی به طور خاص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند.

ضرورت تسریع روند جذب نخبگان به عنوان هیأت علمی

باقری مقدم عنوان کرد: در این جلسه دیدار تاکید شد یکی از مهم‌ترین محورهای اشتغال نخبگان عضو هیأت علمی شدن در دانشگاه هاست و رهبری مطالبه کردند این شرایط باید به گونه‌ای باشد که سریع‌تر نخبگان به عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاه‌ها، مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی مشغول فعالیت شوند؛ رهبری به تسریع این روند تاکید داشتند.

وی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان جایگاه ویژه ای در راستای شاخص‌های نخبگی دارد، گفت: در راستای مطالبات رهبری درباره اصلاح شاخص‌های ارزیابی نخبگی بنا داریم شاخص‌های ارزیابی را از مقاله محوری صرف، به سمت حل مسائل کشوری ببریم. ما در مصوبات بنیاد ملی نخبگان در هیأت امنا تطبیق و تدوین شیوه نامه‌های جدید را در پیش گرفتیم.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: حل مسائل کشور یکی از تأثیرات اثربخشی نخبگان بوده که در شیوه نامه‌های ارزیابی نخبگان مد نظر داریم. ما اعلام کردیم در کوتاه‌ترین مدت و طی یک الی دوماه آینده شیوه نامه‌های جدید را ابلاغ خواهیم کرد.

وی درباره محور صحبتهای نخبگان در حضور رهبری گفت: نخبگان عمدتاً مباحث مهم کشور در حوزه‌های معدن، هوافضا، فناوری اطلاعات، علوم انسانی و… مطرح کردند درخواست داشتند که این فضا برای حل مسائل در این حوزه‌ها توسط نخبگان فراهم شود و اگر کشور این فضا را در اختیار نخبگان قرار دهد مسائل ملی حل می‌شود.

وی با بیان اینکه در این جلسه پیشنهادات خوبی توسط نخبگان برای حل مسائل در حوزه‌های مختلف کشور مطرح شد، گفت: رهبری تاکید کردند که با وجود این پیشنهادات و راهکارها، حضور نخبگان و داشتن مسئله در کشور شرایط برای رفع مشکلات این چنینی فراهم است لذا مشکل اصلی شاید مشکل مدیریتی بوده که فضای لازم را برای مؤثر بودن نخبگان فراهم نکرده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا