دسته‌بندی نشده

قصیده حجت الاسلام و المسلمین نظام‌زاده، بمناسبت سالروز شهادت آیت‌الله علی قدوسی

شهید آیت‌ الله علی قدوسی (۱۳۰۶ – ۱۳۶۰ ش)، مبارز انقلابی و دادستان کل انقلاب اسلامی بود که در ۱۴ شهریور ۱۳۶۰ در دفتر دادستانی بر اثر انفجار بمب به شهادت رسید.

ایشان متولد سال 1306 شمسی و شهر نهاوند بود. در سنین نوجوانی وارد حوزه علمیه شد که این دوران مصادف بود با ایام رضاشاه و كشف حجاب. شهید قدوسی به همین دلیل به مخالفت با رضاشاه برخاست.

ایشان سال‌ها در درس خارج آیت الله بروجردی و امام خمینی (ره) شركت كرد و از خرمن دانش آن ها، خوشه‌ها چید. علاقه بسیاری به اهل بیت داشت و همواره در مجالس سوگواری شركت می‌‌كرد. همراه با چهره هایی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی، امام موسی صدر، شهید صدوقی در کلاس فلسفه علامه طباطبایی شرکت کرد تا به مقابله با افکار کمونیستی که آن دوره در ذهن جوانان خطور کرده بود بپردازد.

آیت الله قدوسی با اندیشه‌های سیاسی امام (ره) آشنا بود و در قیام 15 خرداد 1342 و تبعید امام خمینی در 13 آبان 1342 همراه همه طلبه‌ها، استادان و مردم انقلابی به صحنه آمد و به مبارزه با رژیم پهلوی پرداخت و در سال 1345 توسط ساواک دستگیر و زندانی شد.

شهید قدوسی در آستانه ورود امام خمینی (ره) به ایران، از اعضای کمیته استقبال بود. با توجه به سابقه مدیریت و توانایی‌های او، برخی از مسئولیت‌های حساس به وی سپرده شد. اندکی پس از پیروزی انقلاب، به فرمان امام (ره) ماموریت پیدا کرد تا در دادگاه‌های انقلاب تهران حاضر شده و متصدی مقام قضاوت شود. عضویت در شورای عالی قضایی و دادستانی کل انقلاب، از دیگر مسئولیت‌های او بود.

حکم دادستانی کل انقلاب که توسط امام (ره) برای شهید قدوسی صادر شد

آیت‌الله علی قدوسی سرانجام پس از ۳۱ ماه خدمت در مقام قضاوت، بر اثر انفجار یک بمب آتش زا در دادستانی کل انقلاب در ۱۴ شهریور ۱۳۶۰، به مقام رفیع شهادت نائل شد. پس از انفجار، او را به بیمارستان منتقل می‌کنند و تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد، اما اقدام پزشکان ناموفق است و ضربه و خونریزی مغزی باعث جان باختن وی می‌گردد.

پیکر شهید قدوسی پس از تشییع مردم، به سوی قم حمل شد و در جوار بارگاه فاطمه معصومه (س) به خاک سپرده شد. حضرت امام (ره) نیز به مناسبت شهادت وی، پیامی صادر کرد که در بخشی از آن آمده است:

«شهادت بر او مبارک و وفود الی الله و خروج از ظلمات به سوی نور بر او ارزانی باد».

قصیده زیر، سروده حجت الاسلام و المسلمین محمد علی نظام‌زاده-نماینده مقام معظم رهبری (مد ظله) در امور دانشجویان ایرانی آسیا و اقیانوسیه- در وصف شهید آیت‌الله علی قدوسی است:

قدّوسيان نگر ! كه عزادار امّتند
آنان شريك اين غم سنگين ملّتند

اندر عزاى حضرت استاد،دل غمين
كاو شد شهيد دشمن غدّار پُر ز كين

قدّوسى آن مديرِ سلحشورِ پاكدل
آن گُل كه رُست، همچو درختى ز آب و گِل

فخرى براى حوزه ى علميه بود و قم
يك لحظه راه عشق و محبت نكرد گم

آموزگار مكتب صادق به جدّ و جهد
آموخت طول مدت عمرش، ز بدوِ مهد

او صاحب شجاعت و عزم و اراده بود
در جمع اهل مدرسه نظمى نهاده بود

در نظم و انضباط يكى اسوه ى حسن
با خلق نيك و پاك ، نه با زور، يا رسن

اعزام جبهه كرد حسن، پور خويش را
دريافت پيكرش، سبب قلب ريش را

خود در ميان آتش و خون شد شهيد و رفت
بر قوم رو سيه، خط بطلان كشيد و رفت

سامان گرفت، نهضت ايران ز نام او
سيراب گشت عارف و عامى ز جام او

 

محمد علي نظام زاده (سامان)

١٤ شهريور ١٤٠١

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا