بین المللخبرها و گزارش ها

معاون وزیر علوم: سفر دانشجویان به خارج، نیم درصد هم نیست

معاون وزیر علوم گفت: قبل از پیروزی انقلاب ۴۰ درصد دانشجویان ایرانی برای اینکه بتوانند به سطح علمی و دانشگاهی راه پیدا کنند به خارج کشور سفر می‌کردند که در حال حاضر به نیم درصد هم نمی‌رسد.

به گزارش نهادایران به نقل از وزارت علوم، هاشم داداش‌پور در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه بیرجند در مسجد جامع مصلی المهدی (عج) افزود: در دانشگاه بیرجند نیز دانشجویان خارجی جذب شده‌اند و دانشگاه باید اثر خود را از جغرافیای ایران به جغرافیای گسترده‌تر جهانی ارتقا دهد.

وی گفت: این حرف یعنی اینکه بتوانیم بارانداز یک حرکت عظیم علمی برای گستره جهانی باشیم که در دانشگاه‌های کشور در حال رخ دادن است.

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: امیدواریم در آینده نزدیک ایران مرکز ثقل جذب دانشجو باشد و کلام امام راحل مبنی بر اینکه اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد و خیر دنیا و آخرت با هم محقق خواهد شد را یاد می‌کنیم.

وی افزود: در دوران انقلاب اسلامی، انقلاب عظیمی در حوزه دانشگاهی و علمی کشور رخ داده و امیدواریم این حرکت به جایی برسد که تمدن اسلامی و همه جهانیان از آن بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: وقتی وارد فضای مجازی می‌شویم جهان در یک فضای عجیبی به سر می‌برد و اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد چنانچه حرکت انقلابی رخ دهد می‌توانیم انتظار داشته باشیم این اتفاق در جهان رخ خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی تحولات زیادی داشت که یکی از آنها انقلاب در حوزه علم بوده است گفت: به عنوان مثال قبل از انقلاب پزشکانی از هند و پاکستان در همین بیرجند حضور داشتند و در حال حاضر از همین کشورها پزشکانی تمایل برای تحصیل در دانشگاه‌های ایران را دارند که این تغییر نگرش بعد از انقلاب اسلامی رخ داده است.

داداش‌پور افزود: قبل از انقلاب یک روستایی توان ورود به فضای دانشگاهی را نداشت اما امروز اکثر جوانان روستایی وارد دانشگاه‌ها شده‌اند و به مراتب بالای علمی دست یافتند یا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۵۰ هزار دانشجو در کشور داشتیم و بعد از انقلاب به پنج میلیون دانشجو رسید.

وی گفت: در حوزه فناوری هم پیشرفت‌های ما چشمگیر بوده است و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ فناوری در کشور وجود نداشت در حالی که الان ابزارهای دفاعی ایران صادر می‌شود و دائماً در فضای مجازی و رسانه‌ای دنیا این موضوع مطرح می‌شود که این تحولات علمی و فناوری به برکت انقلاب اسلامی است.

معاون وزیر علوم، با اشاره به اینکه تجهیزات پزشکی کشور در حوزه نانو فناوری و زیست فناوری در سطح دنیا بی‌نظیر است گفت: همه تحولات به این معنا نیست که مشکلاتی نداریم اما پیشرفت‌های ما هم در تمامی عرصه‌ها قابل ملاحظه است که در بازه زمانی ۴۴ ساله رخ داده و این پیشرفت‌ها ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: انقلاب ما تنها حرکت کننده در فضای مادی نیست بلکه در حال حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی است که باید در جهان امروز در نبرد و تسخیر دل‌ها و قلب‌ها نیز موفق عمل کند.

داداش‌پور گفت: این چشم‌انداز وجود دارد که انقلاب اسلامی هم منابع مادی و هم منابع معنوی تحول‌ساز خواهد بود و اینکه گفته می‌شود انقلاب اسلامی ما سنگرهای جهان را فتح کرد تنها سنگرهای فیزیکی نیست بلکه سنگر قلوب نیز هست که این اتفاق رخ می‌دهد و زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها وجود دارد.

وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۴۰ درصد دانشجویان ایرانی برای اینکه بتوانند به سطح علمی و دانشگاهی راه پیدا کنند به خارج کشور سفر می‌کردند که در حال حاضر به نیم درصد هم نمی‌رسد و جریان معکوس آن نیز در حال رخ دادن است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا