دانش و فناوری

معاون پژوهشی وزیر علوم خواستار شد؛ پژوهشگاه‌ها هفته پژوهش و فناوری را «دانشجو محور» برگزار کنند

معاون پژوهشی وزیر علوم از همه پژوهشگاه‌ها خواست تا هفته پژوهش و فناوری امسال را به‌صورت دانشجو محور برگزار کنند.

به گزارش نهادایران به نقل از وزارت علوم، نهمین نشست مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور در سال جاری با موضوع بررسی پیش‌نویس آئین‌نامه استخدامی اعضای هیئت‌علمی پژوهشی، با حضور دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر علی باقر طاهری نیا دبیر مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور و رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی مدیران حوزه پژوهشی و روسای پژوهشگاه‌های عضو مجمع، به میزبانی پژوهشگاه مواد و انرژی به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

پیمان صالحی در این نشست بر اهمیت هفته پژوهش در سال جاری تاکید کرد و از همه پژوهشگاه‌ها خواست تا هفته پژوهش و فناوری امسال را به‌صورت دانشجو محور برگزار کنند و از تمام توان دانشجویان جهت برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه، استفاده کنند.

معاون پژوهشی وزارت علوم آذرماه را ماه پژوهش و فناوری خواند و اظهار داشت: باید تمام همت خود را در برنامه‌های استانی و ملی هفته پژوهش و موضوعات پژوهشی بگذاریم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به دستور جلسه این نشست درخصوص تدوین پیش‌نویس آئین‌نامه موظفی اعضای هیئت‌علمی پژوهشی، افزود: در این آئین‌نامه باید به این موضوع توجه داشت که رابطه‌ای متناسب و ملموس بین آموزش و پژوهش برقرار شود و موظفی‌ها و خروجی‌ها از یکدیگر مجزا گردند، چراکه خروجی‌ها بر اساس ماموریت و اهداف سازمان می‌باشد.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به حمایت از پژوهشگاه‌ها با تامین منابع ارزی، خطاب به اعضای مجمع، گفت: به سمت تجاری‌سازی در راستای اولویت‌های کشور حرکت کنید و انعقاد تفاهم‌نامه و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت ماموریت‌های سازمان را در برنامه‌های خود بگذارید.

در ادامه دکتر علی باقر طاهری‌نیا رئیس مؤسسۀ پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌عالی و دبیر مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور ضمن خوشامدگویی و ارائه گزارشی از نشست قبل و اقدامات صورت گرفته، از اعضا خواست تا پس از ارائه پیش‌نویس آئین‌نامه استخدامی اعضای هیئت‌علمی پژوهشی توسط دکتر محسن شریفی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاستگذاری امور پژوهشی وزارت علوم، نقطه نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنند .

سپس دکتر حمید امیدوار رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان، به ارائه گزارشی درخصوص تاریخچه تاسیس پژوهشگاه، فعالیت‌ها و اقدامات، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و پایلوت‌ها، دستاوردها، مرکز رشد و ساختمان سبز پژوهشگاه پرداخت.

وی همچنین از ایجاد دو پژوهشکده فناوری‌های ساخت و تولید و پژوهشکده سیاستگذاری، ایجاد پردیس تخصصی فناوری و نوآوری با همکاری پارک علم و فناوری البرز و ایجاد تکنوپارک باتری‌های لیتیمی با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همچنین راه‌اندازی ۲ مرکز نوآوری انرژی در این پژوهشگاه خبر داد.

امیدوار در ادامه گفت: اخیرا طی دو حکم جداگانه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه “تدوین پیش‌نویس سند ملی توسعه علوم و فناوری‌های حوزه مواد پیشرفته” و نیز عنوان “راهبر برنامه مواد پیشرفته و تحول صنایع” به پژوهشگاه مواد و انرژی محول شده است.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی همچنین به تعریف چندین طرح کلان ملی در این پژوهشگاه اشاره کرد و درخصوص آنها توضیحاتی را ارائه کرد.

دکتر شریفی نیز در خصوص پیش‌نویس آئین‌نامه مذکور توضیحات لازم را ارائه کرد و در ادامه اعضای مجمع به‌صورت حضوری و آنلاین به طرح پیشنهادات و نقطه نظرات خود پرداختند.

در پایان طاهری‌نیا با جمع‌بندی مطالب مطرح شده در این نشست، ضمن قدردانی از شریفی و همکارانشان به خاطر تهیه این پیش‌نویس، اعلام کرد: کمیته تدوین پیش‌نویس با حضور دکتر علی محمد حکیمیان رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تشکیل و با توجه به نقطه نظرات مطرح شده، نسخه جدید تهیه و به دبیرخانه مجمع ارسال شود تا بعد از نهایی شدن، توسط معاونت پژوهشی وزارت علوم مصوب و ابلاغ گردد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا