باید تحقیقات دانشگاهی را به سمت صنعت ببریم

باید تحقیقات دانشگاهی را به سمت صنعت ببریم 00 نظر

سید سجاد موسوی دانش‌جوی دکترای مهندسی صنایع در دانشگاه پلی تکنیک میلان کشور ایتالیا است و آن‌طور که خود می‌گوید در کشوری تحصیل می‌کند که خلق و خوی مردمانش همانند مردم ایران است. آن‌چه در پی می‌آید گفت‌وگویی است با او
فیلترینگ و جهان امروز

فیلترینگ و جهان امروز 00 نظر

جهان امروز جهان اتصال ذهن‌هاست که به واسطه‌ی رشد سریع‌فناوری‌های اطلاعات با هم دربسته شده‌اند و می‌روند تا همانند تبدیل جهان به یک دهکده‌ی واحد، تبدیل به یک ذهن واحد شوند. و این یعنی یک جان بزرگ با ذهنی بزرگ‌تر. ذهنی که تدارک دیده شده است تا لابد از طریق یک هسته‌ی مرکزی کنترل و مدیریت شود و این به نوعی همان یکتایی جان‌های آدمی است و به مفهوم کثرت در عین وحدت است. هر چند خاستگاه این وحدت با آن‌چه تقریر شده و تقدیر شده است متفاوت است.
هجوم نازو نیاز در عصر مدرن

هجوم نازو نیاز در عصر مدرن 00 نظر

با وجود آن‌که مولانا اشعار بسیار خلاقانه ای را سروده است، بارها شکوه و گلایه می کند که من کجا و شاعری کجا؟ مولانا توضیح می دهد که در خانواده اش شاعری را ننگ می دانسته ا ند. با این حال او شاعری خلاق است که برای بیان مفاهیم و تعالیم عرفانی مورد نظر خود به شعر و خلاقیت شعری نیاز دارد. یا در مثالی دیگر شاهد آن هستیم که شیخ محمود شبستری در «گلشن راز» برای آن‌که پاسخ پرسش هایی را که پیرامون عرفان از او شده است، با فرم و سخنی درخورِ مفاهیم عمیق عرفانی مورد بحث بدهد به شعر و شاعری متوسل می شود. امام نیز می خواهد از معانیِ عرفانی حرفی بزند
بزم آسمان

بزم آسمان 00 نظر

ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن فرو فرستاده شده که راهنمای مردم و دلایلی روشن از هدایت و جدایی ( بین حق و باطل ) است. پس کسی که در این ماه حاضر باشد ( در وطن باشد ) باید آن را روزه بدارد، و کسی که بیمار یا در سفر باشد تعدادی از روزهای دیگر ( را به مقدار آنچه فوت شده روزه بدارد ). خداوند برای شما آسانی می خواهد و برای شما دشواری نمی خواهد، و ( می خواهد ) تا شماره معین ( سی روز ) را تمام کنید و خدا را به پاس آنکه شما را هدایت نموده تکبیر گویید و بزرگ شمارید، و شاید سپاس گزارید.
جوان، سبک زندگی و ادبيات داستاني دهه اول انقلاب اسلامي

جوان، سبک زندگی و ادبيات داستاني دهه اول انقلاب اسلامي 00 نظر

در این مقاله خواهم کوشید تا با مرور موضوعات داستانی و ویژگی‌های داستان‌نویسی دهه اول انقلاب اسلامی ایران، نگاه جوانان به شیوه زندگی را بررسی نمایم. بدیهی‌ست که نشان دادن جنبه‌های عینی و ذهنی سبک زندگی حتی در یک داستان کوتاه نیز در این مجال اندک نمی‌گنجد، پس بهتر است این مقاله را نگاهی گذرا به این مقوله بدانیم. امید که در مقاله‌ای دیگر مولفه‌های سبک زندگی در داستانی خاص ارائه گردد.
آزمون بزرگ اتحادیه‌ی اروپایی در حفظ برجام

آزمون بزرگ اتحادیه‌ی اروپایی در حفظ برجام 00 نظر

رهبر انقلاب اسلامی با بیان این‌که در همین سخنرانی اخیر ترامپ ده دروغ آشکار گفته شد از مسئولین خواست که تنها با گرفتن تضمین از کشورهای اروپایی برجام را ادامه دهند:« حالا گفته می‌شود با ۳ کشور اروپایی ادامه می‌دهیم. من به این ۳ کشور هم اعتماد ندارم؛ به این‌ها هم اعتماد نکنید. اگر می‌خواهید قرارداد بگذارید، تضمین عملی بگیریم وَالّا این‌ها همه همان کار آمریکا را خواهند کرد. اگر توانستید تضمین بگیرید که خب، البته من بعید میدانم. اگر نتوانستید تضمین قطعی بگیرید، دیگر نمی‌شود برجام را ادامه داد.»
پنج منهای یک!

پنج منهای یک! 00 نظر

دونالد ترامپ در طی یک سخنرانی 15 دقیقه‌ای در کاخ سفید اظهار داشت که این توافق به ایران اجازه داد تا با غنی‌سازی اورانیوم تا لبه‌ی دست یابی به سلاح هسته‌ای پیش برود! ترامپ همچنین ادامه داد:" کشور اسرائیل اسنادی دال بر تلاش ایران برای امتلاک سلاح هسته‌ای بدست آورده است... و امروز ما دلیل و مدرک قاطعی در دست داریم که نشان می‌دهد تمامی وعده‌های ایران برای غنی‌سازی، دروغی بیش نبوده است" و ادامه داد: " این توافق هسته‌ای بد، به ایران میلیاردها دلار ازرانی داشته است".
طنزهای ملیح رندانه

طنزهای ملیح رندانه 00 نظر

«طنز» و «ادبیات طنز» اما در شعر امام راحل(ره) حرفی دیگر است. در این‌جا، این نکته برای نا‌آشنایان به مقوله‌ی طنز گفتنی است که طنز (Satire) برای خندیدن و خنداندن نیست. طنز، مثل چاقوی سلاخی و قصابی است. ابزار کالبدشکافی است. طنزهای منظوم امام(ره) نیز زبان و بیان و پیام خاصی دارد؛ زیرا با نقد اجتماعی و بیان و زبان عرفانی درآمیخته است. طنز این رهبر ارزش‌ها، هشدارهای معنوی است، فارغ از هر اندیشه‌ی دیگر. معظم‌له از طنز، استفاده‌ای دینی و اخلاقی کرده است. نگاه ایشان به طنز همه‌اش بیدار‌باش‌ها و تذکرها و آگاهی است. به نمونه‌ی این کاربردها توجه کنید، اگرچه اندک است.