جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

آیا می‌شود نخبگان را به کشور بازگرداند؟00 نظر

آیا می‌شود نخبگان را به کشور بازگرداند؟
بررسی استراتژیک سیاست‌های بازگشت نخبگان و ظرفیت‌های موجود

 

براساس پژوهش موسسه گالوپ، ایران در شاخص «نرخ خروج دانشجویان» در سال ۲۰۱۵ در رتبه پانزدهم کشورهای دانشجو فرست و در شاخص «میل به مهاجرت» در رتبه نهم قرار دارد. راهکارها و ابزارهای سیاستی به منظور بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان، دانشجویان و متخصصان مقیم خارج از کشور چیست؟

مساله مهاجرت نخبگان و افراد تحصیل کرده بخشی از مساله بزرگ‌تر مهاجرت به‌صورت کلی است و هم مهاجرت به داخل کشور و هم مهاجرت به خارج از کشور را دربر می‌گیرد. پس سیاست‌گذاری در این بخش و وضع قوانین بایستی با توجه به شرایط کلی و قوانین این حوزه صورت گیرد. در این سیاست‌گذاری کلان باید از رابطه بین مهاجرت و نیازهای توسعه ملی اطمینان حاصل شود. برای کشورهای فرستنده این ارتباط با دسترسی به مهاجران مقیم و چرخش نخبگان اتفاق می‌افتد. پژوهشکده سیاست‌گذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف در چارچوب برنامه سیاست‌گذاری مهاجرت، به بررسی وضعیت جابه‌جایی بین‌المللی دانشجویان و تحصیل کردگان در سطح ایران و جهان پرداخته است و با ارایه آمارهای دقیق، تصویری از وضعیت موجود ارایه داده است. در این گزارش، راهکارها و ابزارهای سیاستی به منظور بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان، دانشجویان و متخصصان پیشنهاد شده است که در ادامه آن را می‌خوانید:

 آمار مربوط به خروج و ماندگاری دانشجویان

ایران در شاخص «نرخ خروج دانشجویان» در سال ۲۰۱۵ در رتبه پانزدهم کشورهای دانشجو فرست قرار داشت. همچنین ایران در شاخص «میل به مهاجرت» در رتبه نهم قرار گرفت. این پژوهش که توسط موسسه گالوپ انجام شده است، نشان می‌دهد که ۱.۸ میلیون نفر از ایرانیان ابراز علاقه و تمایل به مهاجرت داشته‌اند؛ از این تعداد ۴۰۰ هزار نفر اعلام کرده‌اند که برای مهاجرت برنامه داشته و یا در حال آماده شدن برای مهاجرت هستند. براساس شاخص ((ماندگاری فارغ‌التحصیلان در کشورهای میزبان)) باید گفت که نرخ ماندگاری دانشجویان ایرانی در امریکا براساس گزارش «بنیاد ملی علوم امریکا» بالاست. در سال ۲۰۱۵ تقریباً ۹ نفر از هر ۱۰ نفر در مقطع دکتری (۹۲ درصد) قصد داشته‌اند بعد از فارغ‌التحصیلی در امریکا بمانند. همچنین در شاخص «بازار جذب دانشجویان بین‌المللی» نیز ایران در جایگاه نامساعدی قرار دارد و زیر۰.۰۵  درصد از بازار جذب دانشجویان بین‌المللی را در اختیار دارد.

 منظور بهره‌گیری از ظرفیت فارغ التحصیلان و متخصصان خارج از کشور

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، ضرورت رسیدگی به حل مشکل خروج دانشجویان و متخصصان و ضرورت بهره‌‌گیری از ظرفیت آن‌ها را درک کرده است و به این منظور طرح‌هایی را اجرایی کرده است. براساس طرح «تقویت و توسعه همکاری متخصصان و دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور»، جامعه نخبگانی ایرانیان غیرمقیم به چهار گروه دانش‌آموختگان مقطع دکتری (یکی از صد دانشگاه برتر خارج از کشور) و اساتید دانشگاه‌های برجسته دنیا، متخصصان و مدیران شرکت‌های معتبر دنیا در حوزه فناوری‌های پیشرفته و کارآفرینان حوزه فناوری‌های پیشرفته تقسیم شده و برای هر یک تسهیلاتی به شرح ذیل در نظر گرفته شده است:

تسهیلات دوره پسادکتری به ‫دانش‌آموختگان دوره دکتری‬

تسهیلات دوره فرصت مطالعاتی به اساتید دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی برتر خارج از کشور

تسهیلات جذب اساتید مدعو و معین به اساتید دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی برتر خارج از کشور

-حمایت از فعالیت‌های فناورانه؛ ایجاد شرکت‌های نوپا

حمایت از اشتغال در شرکت‌های معتبر داخلی و اشتغال در مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده به عنوان مربی و مشاور

تسهیلات حمایت از انجام سخنرانی و برگزاری کارگاه‌های تخصصی

نظام‌وظیفه تخصصی

‫ارایه تسهیلات مسکن به برگزیدگان حمایت‌های پسادکتری‬

حدود ۵۰ دانشگاه، پژوهشگاه و پارک فناوری برتر کشور در حوزه‌های مختلف به عنوان پایگاه‌های تخصصی همکار طرف قرارداد با مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری هستند و این مراکز علمی، محدود به حوزه‌ فنی و مهندسی نیستند و در حوزه پزشکی و علوم انسانی هم فعالیت می‎کنند. پیش از اینکه نخبگان به ایران بیایند در سامانه‌ای که برای این کار طراحی شده، ثبت‌نام می‌کنند و حداکثر ظرف پنج روز بررسی اولیه در معاونت علمی انجام می‌شود. پس از آن پروفایل فرد به‌تناسب مدل همکاری و حوزه تخصصی‌اش بر اساس اولویت وی ‌به سه پایگاه از این ۵۰ دانشگاه و پژوهشگاه ارسال می‌شود. آن‌ها هم ۲۰ روز فرصت دارند، بررسی و نتیجه را اعلام کنند. براساس آمار پژوهشکده سیاست‌گذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف، با اجرای طرح «تقویت و توسعه همکاری متخصصان و دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور» ۹۵۶ نفر از افرادی که در ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان، تحصیل کرده‌اند به کشور بازگشته‌اند و یا در قالب‌های متفاوت با کشور همکاری کرده‌اند.

 رویکردهای مطرح در رابطه با استفاده از ظرفیت نخبگان

در دو دهه گذشته مفهوم مهاجرت نخبگان متحول شده است. دو شیوه برای جذب نخبگان وجود دارد: برگشت مهاجران به کشور مبدأ (روش برگشت مغزها) و بسیج نیروهای خارج از کشور و همکاری آن‌ها از راه دور در فعالیت‌های توسعه کشور خویش (روش چرخش مغزها) .

روش برگشت مغزها: در برخی کشورها مثل سنگاپور، هند و چین، روش برگشت مغزها با موفقیت محقق شده است. آنها از سال ۱۹۸۰ به بعد برنامه‌های بازگشت نخبگان را به کشورهایشان اجرا نموده و شبکه‌های وسیعی در کشورهایشان ایجاد کرده‌اند تا این نخبگان بتوانند بطور موثرتر در این کشورها جایی برای خود پیدا کنند. طبیعی است این روش در بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه چون ایران امکان‌پذیر نیست بلکه تنها در کشورهایی قابل اجراست که توانایی مالی بسیار بالایی داشته باشند. روش چرخش مغزهاBrain Circulation  از راهبردهای متفاوتی تبعیت می‌کند. این راهبرد احتمال عدم برگشت برخی مهاجران را مسلم می‌پندارد. مهاجران غالباً در خارج تثبیت شده‌اند و زندگی حرفه‌ای و شخصی خود را در آن‌جا تشکیل داده‌اند. با این همه ممکن است به دلیل پیوندهای خانوادگی و فرهنگی، دغدغه توسعه کشور خود را داشته باشند. بنابراین هدف این است که پیوندهایی برقرار شود تا آن‌ها بتوانند بدون بازگشتی دائمی به نحوی مفید و ثمربخش در توسعه کشور سهیم شوند. مزیت حیاتی این راهبرد، آن است که به سرمایه‌گذاری زیرساختی متکی نیست بلکه مبتنی بر کار بیشتر روی منابع موجود است. یک چشم‌انداز مطمئن در این روش آن است که به ‌وسیله مهاجران، کشور نه ‌تنها می‌تواند به دانش تولید شده آن‌ها بلکه به شبکه‌های اجتماعی مرتبط با حرفه‌ای که در خارج فعالیت دارند، دسترسی پیدا کند. در رویکرد چرخش مغزها روش تحلیل مبتنی بر جهان‌نگری یا عام‌گرایی است که بر پایه آن منافع جهانی علم و اندیشه ورزی بر منافع منطقه‌ای، ملی، محلی و فردی سیطره داشته و می‌بایست راه تمام موقعیت‌ها روی تمام استعدادها باز باشد. در این رویکرد عوامل کششی و رانشی به‌صورت توأم و جامع‌نگر مورد بررسی قرار گرفته و با احراز نوعی نگرش پویا و باز، هدف دستیابی به مجموعه‌ای از آماج و اهداف توسعه‌ای است نه توطئه‌ای. در رویکرد چرخش مغزها مهاجرت متخصصان از کشوری به کشور یک پدیده واقعی است که خارج از هرگونه ایدئولوژی وجود داشته و در حال رشد و گسترش است. از سوی دیگر این پدیده کاملاً اجتماعی و بین‌المللی است و منحصر به کشوری خاص نیست.

  لزوم اتخاذ هم‌زمان سه سیاست نگهداشت، بازگشت و مشارکت

با توجه به بالا بودن «نرخ خروج دانشجویان»، بالا بودن «میل به مهاجرت»، «ماندگاری فارغ‌التحصیلان در کشورهای میزبان» و پایین بودن «بازار جذب دانشجویان بین‌المللی» در ایران لازم است هم‌زمان سه سیاست نگهداشت، بازگشت و مشارکت اتخاذ شود. به نظر می‌رسد طرح اجرا شده در معاونت علمی، بیشتر متکی به سیاست بازگشت است؛ درصورتی‌که برای موفقیت در اجرای چنین طرح‌هایی، لازم است ضمن انجام اقدامات لازم برای حفظ متخصصان و نخبگان و فراهم کردن زمینه برای بازگشت مهاجران از طریق بهبود اکوسیستم نوآوری، زمینه برای همکاری‌های علمی و تخصصی بین‌المللی نیز فراهم شود.

مشکلات عمومی را باید جزئی از سیستم‌های مشکل دانست که در حوزه‌های مختلف اجتماعی ایجاد نارضایتی می‌کنند. برای بررسی این سیستم‌ها استفاده از یک روش تحلیلی یعنی تقسیم مشکلات به اجزا یا قسمت‌های مستقل، مشکل‌آفرین یا حتی غیرممکن است. برعکس بایستی روش کلیتی را برگزید که مشکلات و راه‌حل‌ها را به عنوان عناصر به یکدیگر وابسته و جدایی‌ناپذیر از سیستم کلی که بدان تعلق دارند معرفی کرد. برای حفظ و نگهداشت دانشجویان، کشورهای فرستنده بایستی شرایط و دلایلی که باعث خروج دانشجویان از کشور می‌شوند را دریابند تا بتوانند پاسخ‌های سیاستی متناسب با آن را توسعه دهند.

لزوم تهیه نگاشت نهادی براساس ابزارهای سیاستی

به‌منظور موفقیت در سیاست بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان لازم است نگاشت نهادی از نهادهای دخیل و موثر در بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان، در راستای حفظ، بازگشت و مشارکت نخبگان و متخصصان تهیه شود. نگاشت نهادی، نقشه‌ای است که بازیگران اصلی و تعاملات آنها را نشان می‌دهد و می‌تواند خلأها و موانع ساختارها را روشن‌تر کند. به کمک نگاشت نهادی می‌توان درک بهتری از وضعیت و اقدامات مرتبط با سیاست‌های مهاجرتی دانشجویان و متخصصان داشت. نگاشت نهادی چارچوبی است که با نمایی ساده و جامع می‌توان وضعیت موجود را نشان دهد و با بررسی آن می‌توان نقایص موجود در اجزا و روابط میان اجزای نظام را شناسایی و تحلیل کرد تا برای اصلاح این موارد، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد. با استفاده از نگاشت نهادی می‌توان عدم تطابق، هم‌پوشانی و نقایص برنامه‌های پشتیبانی را ملاحظه کرد. همچنین می‌توان از آن به عنوان ابزاری مفید برای یادگیری سیاست با توجه به روش‌ها استفاده کرد. چیدمان مناسب نهادی به بهبود هماهنگی سیاست‌ها، افزایش شفافیت و کاهش عدم تطابق نظام مند کمک می‌کند. فقدان نگاشت نهادی از نهادهای دخیل و موثر، باعث شده است که بین وظایف نهادها همپوشانی ایجاد شود. برای مثال دو نهاد موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و سازمان امور دانشجویان کشور، متولیان اصلی ارایه آمار دانشجویان خارجی هستند ولی بین آمار ارایه‌شده توسط این دو نهاد اختلاف مشاهده می‌شود. برای مثال در سال ۱۳۹۶ بنا بر آمار موسسه پژوهش، ۲۱.۰۳۶ نفر و بنا بر آمار سازمان امور دانشجویان کشور تعداد ۲۶.۶۳۶ دانشجوی غیرایرانی در کشور مشغول به تحصیل بوده‌اند. همچنین فقدان نگاشت نهادی و نبود تقسیم بندی مشخص از وظایف نهادها، باعث شده است که نقش بسیاری از نهادها، که در زمینه بازگشت و مشارکت با نخبگان و دانشجویان بینالمللی حائز اهمیت هستند، نادیده گرفته شود.

 استفاده از ظرفیت نهادهای فرهنگی در طراحی نگاشت نهادی

توجه به هویت ملی غیراغراق شده از مقدمات ورود به موضوع جذب ایرانیان خارج از کشور است. به تعبیری حرکت در این مسیر بسیار حساس و در صورت موفقیت همراه با نتایج شگفت خواهد بود. به نظر می‌آید طی دهه‌های اخیر تأکید بر هویت ایرانی اندکی کم‌رنگ شده و نوعی واگرایی را در بین ایرانیان داخل و خارج نسبت به نظام در پی داشته است. لذا پررنگ کردن این هویت به‌ویژه در شرایط خطیر کنونی بسیار ضروری به نظر می‌رسد. فاصله موجود بین سطح زندگی در داخل و خارج از کشور را در بلندمدت با برنامه‌ریزی‌های مختلف می‌توان کم کرد ولیکن در این شرایط، این فاصله که مدنظر اکثر ایرانیان در خارج از کشور است نه با ابزار مادی صرف، که تنها با احساس تعلق به مام میهن پر شدنی است.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قالب اداره کل امور فرهنگی ایرانیان خارج از کشور طی سال‌های گذشته به این موضوع از زاویه فرهنگ پرداخته و اقداماتی را به انجام رسانده است. ازجمله این اقدامات:

ایجاد سایت و پایگاه اطلاع‌رسانی جهت دریافت مستمر دیدگاه‌ها و انتظارات ایرانیان مهاجر و تقویت ارتباط دوسویه

برگزاری گردهمایی دانشجویان نخبه ایرانی خارج از کشور در ایران برای آشنایی با تحولات، نوآوری‌ها

تجلیل مستمر از چهره‌های موفق و برجسته علمی، هنری و مدیریتی ایرانیان خارج از کشور

ایجاد کانال‌های ارتباطی مستمر علمی، آموزشی و فرهنگی با جامعه ایرانیان مهاجر از قبیل تأسیس دفاتر منطقه‌ای ویژه امور علمی ایرانیان

ثبت و انتشار اختراعات و ابتکارات ایرانیان خارج از کشور در داخل و معرفی آنان و آثارشان در نشریات داخل و خارج

حمایت از طرح‌ها و پژوهش‌های علمی و پایان‌نامه‌های دانشجویان ایرانی مقیم خارج

ارایه موضوعات پایان‌نامه به دانشجویان ایرانی مقیم خارج و فراهم نمودن مقدمات تحقق آن‌ها در ایران و... 

به‌منظور موفقیت در سیاست بازگشت نخبگان و متخصصان، لازم است هم‌زمان سه سیاست نگهداشت، بازگشت و مشارکت در پیش گرفته شود. از سوی دیگر کشور ما بطور هم‌زمان، کشوری مهاجرپذیر، مهاجر فرست و گذر مهاجرتی بوده و برای ایران مدیریت و سیاست‌گذاری مهاجرت، امری ضروری بوده و باید با چارچوب‌های علمی، این پدیده را مدیریت کند. نکته مهم در سیاست‌گذاری، لزوم هماهنگی بین سیاست‌های حوزه‌های مختلف ازجمله سیاست‌های مهاجرت (ویزا و شرایط ماندن بعد از تحصیل دانشجویان)، سیاست‌های تجارت (همگرایی تعهدات بین‌المللی)، سیاست‌های توسعه (ثبات در سیاست‌های توسعه حمایتی)، سیاست‌های بازار کار (هماهنگی بین افراد حرفه‌ای و موسسات آموزش عالی) و سیاست‌های علم و فناوری است.

منبع : مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری


 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

نظرات ( 0 )

نظر شما