جستجو

توجه

لطفا پس از ثبت ، ایمیل خود را چک نمایید و اقدام به تایید نمایید
لطفا قسمت Spam هم چک نمایید

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

با تمهیدات بسیار ساده می‌توانیم از مهاجرت نخبگان جلوگیری کنیم00 نظر

با تمهیدات بسیار ساده می‌توانیم از مهاجرت نخبگان جلوگیری کنیم
«فرهاد آذرمی» فارغ‌التحصیل پست دکتری عمران از «کینگز کالج لندن» است و هم‌اکنون به عنوان استاد مدعو مشغول تدریس و تحقیق در دانشکده‌ی عمران دانشگاه صنعتی شریف است. او که در راستای طرح جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور به دعوت بنیاد ملی نخبگان و نهاد ریاست جمهوری به ایران برگشته تجربیات ذیقیمتی از تحصیل در خارج دارد. موضوع این گفت‌گو نیز معطوف به این محور است.

 

 


 

 

 


 

 

 

 

·        جناب آذرمی شما فناوری نوین در رشته‌ی عمران خوانده‌اید، قبل از هر چیز مایلم از دانشگاه کینگز کالج لندن بگویید چه تفاوتی در شیوه‌های تدریس و تحصیل در این دانشگاه با دانشگاه صنعتی شریف وجود دارد؟

مقطع به مقطع فرق می‌کند. اگر این مقایسه از منظر نیروی انسانی باشد، شاید خودتان خیلی شنیده باشید که بچه‌های شریف واقعاً بچه‌های نمونه و سلکتیوی هستند. پتانسیل و دانش بالایی دارند، از نظر کیفیت تدریس نیز به راحتی می‌توان دید که وضعیت مشابه خارج هست. اما فرقی که به چشم می‌خورد بیشتر از نقطه‌نظر منابع است. در انگلیس به خصوص در سطوح کارشناسی ارشد و دکترا سعی می‌شود تا دانش‌جویان را به منابع روز ارجاع دهند. تا دانش‌جویان آنها را تهیه کنند و مطالعه نمایند. ولی در ایران این علاقه‌مندی به جزوات استاد است تا رجوع به کتاب‌های مرجع و به‌روز. مسأله ای دیگر در حوزه کارآموزی استدر این حوزه واقعا تفاوت از زمین تا آسمان است. به طوری‌که ایران به خصوص در دوره لیسانس اصلا این مسئله تعریف نشده است. در حالی که در انگلستان اتفاقا این کار‌آموزی‌ها بسیار جدی است. در ایران برای گذراندن دوره‌ی کارآموزی حداکثر دانش‌جو به یک‌جای سوری اراجاع داده می‌شود و این کار هیچ نتیجه‌ی عملی درپی ندارد. ناظری هم نیست که نظارت کند و به تبع سط آموزش دانش‌جویان در همان سطح نظری باقی می‌ماند و کم‌تر امکان مابه‌ازای بیرونی و عملی خواهد داشت. سیستم آموزشی ما هم چنین چیزی را از دانش‌جویانش توقع ندارد. ولی در انگلیس شما را به کشوری دیگر، شرکتی با درآمد خوب با محل مناسب برای اقامت، ارجاع می دهند. دانش‌جو در سال سوم تحصیل در انگلستان برای کارآموزی می‌رود و پس از بازگشت از این دوره در سال چهارم، به دنبال جواب سوالاتی است که در ذهنش شکل گرفته است. و این از نکاتی است که در انگلیس به آن اهمیت زیادی داده شده است.

·        از ایرانیان خارج از کشور بگویید؟

بنده ایرانیانی که در آن‌جا هستند را به سه دسته تقسیم می‌کنم. اولین گروه ایرانیان دانش‌جو و علاقه‌مندی هستند که هر ساله از دانشگاه‌های خوب پذیرش می‌گیرند و به آنجا مراجعه می‌کنند و معمولاً ایرانیان با کیفیتی هستند. چه از نظر سبک زندگی و چه از نظر کارهایی که انجام می‌دهند. دسته دوم کسانی هستند که به دلائل مختلف در آن‌جا ماندگار شده‌اند و امکان برگشت برای آن‌ها نیست و در مورد آن‌ها اطلاعاتی ندارم و خیلی هم جمعیت محدودی هستند. و دسته سوم ایرانیان با سواد و تحصیل کرده‌اند که قبلا مراجعت کرده‌اند امثالی چون پروفسور نوشین و این‌ها که آن‌جا زندگی می‌کنند و نمایان‌گر خوبی از ایرانیان در جامعه انگلیس هستند. چه از نظر کارهایی که انجام داده‌اند. تحقیقاتی که انجام می‌دهند و شاگردانی که تربیت می‌کنند و نوآوری‌هایی که در سیستم آن‌جا داشته‌اند. در کل می‌توان گفت به لحاظ جامعه‌ی آماری قشر تحصیل کرده در میان ایرانیان شاغل در انگلس اکثریت را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل تصور خوبی از ایرانیان در انگلس وجود دارد.

·         دکتر از دلیل بازگشت خود بگوید. چه عاملی شما را به ایران برگرداند و چگونه می‌توان از ظرفیت نخبگان علمی ایرانی خارج از کشور بهره برد؟

بنده به‌عنوان کسی که 6 الی 7 سال در انگلیس زندگی کرده‌ام و در آمریکا هم بوده‌ام و رفت آمد داشته‌ام به خاطر سابقه کارهای علمی‌مشکل ویزا نداشته‌ام، به خاطر کتاب‌هایی که نوشته‌ام و تحقیقاتی که چاپ شده اقامت آنجا را داشتم. خیلی‌ها می‌گویند که چرا با این وضعیتی که شما با موقعیت تحصیلی و شغلی خوبی داشتید در انگلیس و آمریکا داشته‌اید چرا برگشتید. خوب این سوالی هست که اکثر دانش‌جویان در دانشگاه صنعتی شریف، به‌خصوص آن‌ها که می‌خواهندبرای تحصیل به خارج از کشور بروند، از من می‌پرسند. ولی بنده و آن صد‌ و‌ اندی که در طرح بازگشت نخبگان به ایران برگشته‌اند؛ نظر ما این هست که خوب است که شما بروید یک شرایط علمی و یک دانش جدید و امروزی را یاد بگیرید، ولی بعد از یک مدت سه سال یا چهار سال آن ریشه‌ای که در ایران هست و آن تعلقات ایرانی به شما فشار وارد می‌کند تا به کشور برگردید. به نظر من بیشتر کسانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند از چنین احساسی برخوردارند و می‌خواهند برگردند. حالا روحیات افراد با یکدیگر فرق می‌کند و ممکن است شرایطی را تجربه کنند که امکان بازگشت برای آن‌ها دشوارتر شود. اما در کل این حس حب وطن به شکل قویی در ایرانیان خارج از کشور وجود دارد. و بنده می‌توانم این ادعا را به راحتی مطرح کنم که بیشتر ایرانیانی که برای تحصیل به آنجا می‌روند تا یاد بگیرند علاقه‌ای به ماندن ندارند. و می‌خواهند بعد از اینکه که آن تحصیلاتی که در نظرشان بوده، یاد گرفتند برگردند و حاصل این تجربیات را در شهرهای مختلف عزیزمان اجرا کنند و به کار بگیرند. بنابراین اگر مسائلی پیش می‌آید که این بازگشت را به تاخیر می‌اندازد و سبب می‌شود تا این عزیزان علیرغم میل باطنی ماندن در یک کشور دیگر را انتخاب کنند، بیشتر به سیاست‌گذاری‌ها و عدم برنامه‌ریزی درست در این باره ارتباط پیدام می‌کند که باید مرتفع شود.

·        شما یکی از نخبه‌های ایران هستید و تجربه زندگی در آمریکا و انگلیس را داشته‌اید و با نخبه‌های آن‌جا برخورد داشتید اگر یک سیاست‌گزار بودید که از طرف حاکمیت می‌خواستید این نخبه‌ها را سامان دهی کنید؟ چکار می‌کردید؟

به نظر من این سوال باید در دو بخش تدارک دیده شود. اول نخبگانی که در ایران هستند و می‌خواهند به خارج از کشور بروند، و دوم نخبه‌هایی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و دارای شغل و خانواده شده‌اند.

در اینجا حرکت‌هایی شروع شده، مثلا همین کارهای ارزشمندی که نهاد محترم مقام معظم رهبری انجام می‌دهند. دفتر بین‌الملل بنیاد نخبگان انجام می‌دهند، حرکت‌های خوبی است. ما هم به نوبه‌ی خود نقاط ضعفی را که این طرح‌ها دارند را به دوستان ارائه داده‌ایم. و درحال صحبت و رایزنی با آقای حسینی و آقای بیرنگ و همچنین جناب آقای دکتر ستاری که مسئول نخبگان بودند، هستیم. اینها حرکت‌های خوبی است. ما می‌توانیم با ایجاد سازو کارهای مناسب تعداد بسیاری از نخبگانی که قصد خروج از کشور دارند را در کشور نگه داریم. این کار سختی نیست. برای این‌کار تنها کافی است اشتغال مناسب برای اینها تعریف کنیم. گسترش و توسعه‌ی شرکت‌های دناش بنیان می‌تواند این زمینه را فراهم کند. حتما هم لازم نیست خودشان شرکت‌های دانش بیان تاسیس کنند. ما می‌توانیم این‌ها را به سمت کار در شرکت‌های دانش‌بنیان سوق بدهیم. به نظر من اگر از نظر علمی یک مکان یا شرکتی باشد که بر مبنای علم تأسیس شده باشد و از نظر مالی هم بتوان هزینه‌های کسانی که از دانشگاه‌های خوب مثل دانشگاه تهران، شریف و ... فارغ التحصیل شده‌اند، را تامین کرد به طوری‌که بتواند آن‌ها را اغنا کند، بسیاری از این نخبگان از رفتن منصرف خواهند شد. از طرفی می‌توان به راحتی تدارک لازم را فراهم کرد که همان اموزش‌هایی که در آن‌جا به این افراد ارائه می‌شود را به آن‌ها ارائ داد. الان عصر ارتباطات است. شما میت‌وانید ویدئو کنفرانس‌های استادی که در دانشگاه MIT تدریس می‌کنند را به راحتی در اینجا بنشینید و ببینید. لزومیندارد که حتماً خودتان در آنجا حضور داشته باشید. می‌توانند اینها را در اینجا نگه دارند. و در غالب شرکت‌ها و آموزش‌های ویژه‌ای که تدارک دیده شده، سامان دهی کنند. و مانع از خروج نخبگان یرانی شوند. قدم دوم به مسئله‌ی بازگشت نخبگان ایرانی ساکن در خارج بر می‌گردد. برای این‌کار هم باید قبل از هر چیز به اشتغال ان‌ها فکر شود. و طوری تدارک دیده شود که مثلا اینها بیایند به عنوان مشاوران جوان یا اتاق فکر که ادارات مختلف در شرکت‌های مختلف، از تجارب اینها استفاده بشود و از نظر درآمد نیز باید فکری نه در اندازه چیزی که در خارج درامد داشتند، بلکه به اندازه‌ای که در اینجا بتوانند امورات و معیشت خودشان را بگذرانند تامین مالی شوند. به نظر اگر این تدابیر حداقلی نجام شود بسیاری از این عزیزان برمی‌گردند.       .

·        با این تفاسیر خیلی‌ها بنا به دلایل مختلف از جمله فقدان آن توانایی در بخش صنعتی و یا علمی برای جذب آن‌ها و یا مسائل خانوادگی و ... نمی‌توانند برگردند، پیشنهاد شما برای استفاده از ظرفیت آ‌ن‌ها چیست؟

 در این موارد می‌تواند یک تعامل دو طرفه در قالب پروژهای مشترکی که بین دانشگاه‌های ما و دانشگاه‌های آن‌جا انجام می‌شود، تعریف شود. نمونه‌هایی از این دست را بنیاد نخبگان انجام داده است. چنان‌که با برنامه‌ریز‌های انجام گرفته ما این افراد را برای سمینارها و کنفرانس‌های مختلف، دعوت کرده‌ایم. باید ببینیم که کدام ادارات ادارات و سازمانها به تخصص ویژه این‌ها نیاز دارند. آن‌ها را معرفی کنیم. می‌توان با هماهنگی دانش‌گاه‌ها دوره‌های مختلف چند روزه یا چند هفته‌ای برگزار کرد. و ...، لازم نیست که همه به ایران برگردند و برای همیشه ساکن ایران باشند. مهم استفاده ز ظرفیت‌هاست و این‌که بتوانیم ارتباط سازنده‌ای با این افراد برقرار کنیم. من مطمئن هستم که خیلی از آنها دوست دارند این کار را انجام بدهندف و به ایران خدمت کنند. ما ایرانیانی در خارج از کشور داریم که استفاده از علم و دانش و تجربه آن‌ها می‌تواند ورود بسیاری از فن‌آوری‌ها را به داخل تسهیل کند چرا که این افراد در راس مراکز تحقیاتی و فن‌اوری دنیا مشغول کارند. و باید از این ظرفیت خصوص در شرایط حاضر استفاده شود. به هر حال انگیزه‌ها خیلی زیاد است. استعدادهای خیلی زیادی وجود دارد. فقط باید آن بستر اولیه در اینجا فراهم بشود. و الا اکثر نخبگان ایرانی علاقمند هستند که برگردند اینجا و انتقال دانش و فناوری بکنند.

·        درباره‌ی فناوری صحبت کردید به نظر می‌رسد یکی از حلقه مفقوده برای توسعه‌ی کشور ما همین فناوری است. حالا شما میدانید در دانشگاه MIT یا هر دانشگاه دیگری علم آموزی می‌کنند ولی فناوری که به شما نمی‌آموزند فناوری یک چیز اقتصادی است چگونه میشود واقعاٌ در فناوری پیش رفت؟

فناوری در حوزه‌های مختلفی تعریف شده است. در حوزه ما و در رشته ‌ی عمران فناوری‌های نوین بویژه در حوزه نانو از اعتبار خاصی برخوردار است. امروزه استفاده از نانو بتون‌ها، مصالح نوین ساختمانی و استفاده «اس سنسورهای» جدید، یکی از چالش‌های جدی رشته‌ی مهندسی عمران است. برای ورود این فن‌اوری‌ها کافی است از ایرانیان خارج از کشور کمک بگیریم. خیلی از بچه‌های ما در شرکت‌های معتبر خارجی کار می‌کنند و در آنجا با ماهیت و اساس این فناوریها آشنا می‌شوند، به عنوان مثال شما می‌گویید آن چیزی که در آنجا ساختید، بیایید اینجا بسازید. درست است که این انتقال فناوری نیست، اما ما می‌توانیم در نخستین مرحله برای کسب این دانش این فن‌اوری‌ها را در این‌جا مونتاژ کنیم. و مشابه آن را بسازیم. در مرحله‌ی بعد با دعوت از این افراد می‌توان آن‌ها را ترغیب نمود تا در ایران شرکت‌های دانش بنیان تاسیس کنند. و به این ترتیب آن دانش و آن اصولی که در آنجا رعایت شده به کشور منتقل کرد. یعنی باید برای حصول به نتیجه‌ی مطلوب از این متخصصان نخبه برای آموزش نیروهای بومی ستفاده کرد.

·        یک مسئله دیگر انگلیس کشوری است که بیشترین آزادی را در بین همه کشورهای اروپایی دارای دموکراسی دارد. و از طرفی خیلی مهاجرت به آنجا زیاد هست. یکی از موضوعات مطرح در این کشورها مسئله‌ی اسلام هراسی است؛ در این باره بفرمایید؟

همان طور که شما اشاره کردید کشورهایی مثل انگلیس، آمریکا و کشورهایی که غالباً مسیحی هستند با هجوم مهاجران مواجهند. این مهاجران مسلمان به چند دسته تقسیم می‌شوند دسته اول مهاجران ایرانی هستند که عمدتا شیعه هستند و مراسم و مناسک آن‌ها مشخص است. دسته دوم که جمعیت بیشتری را تشکیل می‌دهد و غالبا از کشورهای آفریقایی و عربی هستند، برادران اهل سنت هستند که آن‌ها هم در آن‌جا حضور دارند. در میان آن‌ها، بعضی‌ها مراسم‌های خود را خارج از مساجد می‌گیرند و بعضاً مسائلی هم پیش آمده، مخصوصاً حوادثی که در سال‌های گذشته رخ داده است. متأسفانه برخی از این افراد تعریف و نشانه‌های غلطی از اسلام نشان داده‌اندبه عنوان نمونه یک شیخی بود که در جلوی مساجد سخنرانی‌های خیلی آتشین علیه انگلیسی‌ها ایراد می‌نمود. مجموع این نوع برخوردها سبب شده که انگلیسی‌ها دید نسبتاً منفی نسبت به این افراد پیدا کنند. ولی در سوی دیگر دانشمندان مسلمانی که از ایران و ترکیه به اروپا و آمریکا مهاجرت کرده‌اند، اینها نشان‌ها و نمایندگان و سفیرانی از یک کشور و اسلام رحمانی هستند . نمودهای اسلامی که از سوی این افراد از اسلام با مراسم‌ها و مناسک‌هایی که خصوص در ماه رمضان انجام می‌شود و آن احسان‌هایی که در آنجا می‌شود جلوه‌های خیلی خوبی دارد و بسیار تاثیرگذار است. پس می‌توان گفت ما با دو نمود بسیار خوب و بسیار بد از اسلامدر غرب مواجهیم. ولی جامعه انگلیس روی هم رفته نسبت به مسلمانان دید مثبتی ندارد. و شما می‌توانید نمونه‌ی این کینه‌ها را در قالب طرح‌های اخیر رئیس جمهور آمریکا ببینید که چقدر واقعاً عمق کینه اینها نسبت به مسلمانان بویژه شیعه‌ها زیاد است.به عنوان نمونه همین محدویت سفرها به آمریکا عمدتا برای کشورهایی وضع شده که اکثریت شیعه دارند. چنان‌که در همین اواخر هم بود که به تعدادی از دانشمندان ما ویزا ندادند. البته این اسلام هراسی در هر دو کشور چه در انگلیس و چه در آمریکا از سوی رسانه‌های آن کشورها القا و تبلیغ می‌شود.

·        در پایان از خاطرات‌تان بگویید؟

ما در مرکز اسلامی لندن و همچنین در محیط دانشگاه مراجعاتی داشتیم و بعضی از مسحیانی که علاقه داشتند و سوالاتی برای آنها درباره ‌اسلام پیش می‌آمد و می‌آمدند در آنجا صحبت می‌کردیم. یکی از این مسحیان که بسیار علاقه‌مند و کنجکاو بود، آمده بود و سوالاتی از قرآن می‌پرسیدند یکی از سوالات آن بود که چرا شما در اسلام این‌قدر حقوق حیوانات را نادیده گرفته‌اید و چه‌قدر جبهه‌گیری منفی دارید؟ جواب ما این بود که اگر ما حیوانات را دوست نداشتیم چرا چند آیه از آیه‌های قرآن با اسم حیوانات و موجودات شروع شده. ما برای مورچه در قرآن سوره داریم. برای زنبور عسل سوره داریم. آن فرد از جواب ما بسیار شگفت‌زده شده بود و نمی‌توانست باور کند. به او گفتم بله واقعاً برای مورچه هم در قرآن سوره داریم که اسمش نمل می‏باشد. و این‌ها برای ایشان جالب بود می‌خواهم بگویم برای معرفی اسلام لازم نیست زیاد راه دور برویم. در جهان امروز که متعلقات خاص خود را دارد و این‌گونه مسائل برایش مهم است کافی ست همین نکات ساده را در معرفی اسلام مدنظر قرار دهیم. بی‌شک اثراتش بسیار بالا خواهد بوداگر در دانشگاه یا برای افرادی که می‌خواهند برای تحصیل به خارج بروند، همین مسائل روشنگری بشوند و در برنامه‏های آموزش داده شوند، خیلی اثرات مثبتی خواهد داشت و در شناخت و معرفی درست از اسلام که همان اسلام رحمانی است، خیلی می‏تواند تأثیرگذار باشد و خیلی‌ها به اسلام علاقمند می‏شوند. به عنوان مثال یکی از آنها به بنده گفت که شما چرا در قرآن این‌قدر خشونت هست که تکفیری‌ها با بهره‌گیری از آن‌ها دست به خشونت می‌زنند. بنده یک مثال ساده زدم که شاید از نظر علمی هم توجیح داشته باشد. گفتم: وقتی شما مقاله می‏نویسید، مقدمه دارید. خداوند در قرآن که می‏خواهد با مقدمه شروع بکند، می‌گوید:«بسم الله الرحمن الرحیم». خودش را رحمن و رحیم معرفی می‏کند. خودش را شداد معرفی نمی‏کند. واقعاً علاقمند بودند، یک جلد قرآن از بنده گرفتند و بردند بخوانند و واقعاٌ علاقمند شده بودند و هیجان در چهره آنها پیدا بود و چقدر حیف که ما در همین اندازه هم از معرفی دین رحمانی اسلام ناتوان مانده‌ایم.

 

 

 

پیام بگذارید

نظرات ( 0 )