جستجو

توجه

لطفا پس از ثبت ، ایمیل خود را چک نمایید و اقدام به تایید نمایید
لطفا قسمت Spam هم چک نمایید

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

باید تحقیقات دانشگاهی را به سمت صنعت ببریم00 نظر

باید تحقیقات دانشگاهی را به سمت صنعت ببریم
سید سجاد موسوی دانش‌جوی دکترای مهندسی صنایع در دانشگاه پلی تکنیک میلان کشور ایتالیا است و آن‌طور که خود می‌گوید در کشوری تحصیل می‌کند که خلق و خوی مردمانش همانند مردم ایران است. آن‌چه در پی می‌آید گفت‌وگویی است با او

 

سید سجاد موسوی دانش‌جوی دکترای مهندسی صنایع در دانشگاه پلی تکنیک میلان کشور ایتالیا است و آن‌طور که خود می‌گوید در کشوری تحصیل می‌کند که خلق و خوی مردمانش همانند مردم ایران است. آن‌چه در پی می‌آید گفت‌وگویی است با او


جناب موسوی چه شد که میلان را برای تحصیل انتخاب کردید؟

با توجه به شرایط مناسب علمی که دانشگاه میلان داشت، خصوصا در رشته تحصیلی اینجانب، برای تحصیل در این دانشگاه اقدام کردم که خوشبختانه موفق به کسب پذیرش همراه با بورسیه در این دانشگاه شدم و از طرفی به دلیل تعاملات مناسبی که فی مابین کشورمان و کشور ایتالیا می باشد به این کشور راغب شدم و در نهایت دوره دکترا را در این دانشگاه شروع کردم.


از تفاوت‌های ساختاری تحصیل در میلان با ایران بگویید. به نظر شما بارزترین وجه تحصیلی در این دانشگاه چه می‌باشد؟

در دانشگاهی که تحصیل می‌کنم و البته اکثر دانشگاه‌های خارج از کشور به مباحث کار گروهی و مطالعات تیمی اهمیت ویژه ای می‌دهند برعکس کشور ما که بیشتر مطالعات به صورت انفرادی انجام می‌شود. مزایای زیادی در کارهای تحقیقاتی که به صورت تیمی و گروهی وجود دارد که امیدواریم در کشورمان نیز به این سمت حرکت کنیم. از سویی دیگر در این دانشگاه‌ها مبنا بر استفاده‌ی کاربردی از پروژهای تحقیقاتی و عملی است و حمایت‌های گسترده‌ای از سوی بخش صنعتی از کارهای تحقیقاتی می‌شود و به دلیل این‌که در این‌جا بنای کار دانشگا‌ها بر اساس نیازهای صنعتی است بسیاری از رشته ها و حتی دوره‌های دکترا بر اساس این نیاز است که تعریف شده است و ما این‌ها را در ایران شاهد نبوده و یا کمتر شاهد هستیم.


از خلق و خوی مردم ایتالیا بگویید، ایتالیایی‌ها چگونه مردمانی هستند

مردم کشور ایتالیا ، مردم خونگرمی هستند مانند ما ایرانی‌ها که شاید بتوان سابقه این نزدیکی را در تعاملات فرهنگی و تاریخی دانست. خیلی به غذا و جشن و برنامه‌های ملی و مذهبی خود اهمیت می‌دهند به کشور خود بسیار تعصب دارند  و...

به نظر شما عمده‌ترین دلیلی که این کشور را به یکی از صنعتی‌ترین کشورها دنیا تبدیل کرده است چیست؟

شاید بتوان دلیل موفقیت کشور ایتالیا را در تعامل بین صنعت و دانشگاه در این کشور دانست به نحوی که ارتباط نزدیکی بین این دو گروه می‌باشد که باعث پیشرفت‌هایی هم برای دانشگاه‌های این کشور و هم برای صنعت شده است. از دلایل دیگری که می‌توان برای موفقیت این کشور بیان کرد تعاملات بین المللی این کشور می‌باشد که باعث شده از ارتباط نزدیکی با سایر کشورها داشته باشند و خیلی درگیر مباحث تنش زای بین‌المللی نمی‌شوند. به هر حال برای مردمان این کشور آن‌چه اهمیت دارد بهبود فضای کسب‌و کار خودشان است تا این‌که خود را درگیر مشکلات کشورهای دیگر کنند.


عمده‌ترین فواید تحصیل در خارج از کشور چه می‌تواند باشد؟

خارج از کشور می‌تواند موقعیت‌هایی مناسبی برای پیشرفت‌هایی علمی فراهم آورد . تجربه محیط متفاوت، آشنایی با علوم روز دنیا و تعاملات علمی  و بین‌المللی از مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل در خارج از کشور می‌باشد. دانش‌جویان می‌توانند نکات مثبت تحصیل در خارج از کشور را فرا بگیرند و برای پیشرفت‌های علمی داخل کشور استفاده نمایند. از سویی دیگر به نظرم همین قرار گرفتن در فضای چند فرهنگی سبب می‌شود که دانش‌جویی که در خارج از کشور تحصیل می‌کند بتواند از ظرفیت بالاتری در برخورد با افراد دیگر برخوردار شود و از مزیت‌های فرهنگی کشور مقصد به خوبی استفاده نماید این کمک می‌کند تا چه بسا مدیر موفق‌تری در کشور خود باشد.


این راست است که کشورهای اروپایی این روزها حال و روز خوبی ندارند؟

اروپا در این چند سال به دلیل بحران اقتصادی ایجاد شده در سالهای گذشته وضعیت خیلی مطلوبی را سپری نمی‌کند ولی با تلاشهایی که انجام داده‌اند روز به روز شرایط مطلوب تری را در حال رقم زدن هستند


به نظر شما بهترین و عملی‌ترین کار برای بازگشت نیروهای نخبه‌ی ایرانی چه می‌تواند باشد؟

پیشنهاد بنده برای بازگشت نخبگان ایجاد فضای کسب و کار برای آن‌هاست. نخبگان خارج از کشور همچنان به کشور خود می بالند و در صورت فراهم شدن شرایط بسیار راغب هستند که به کشور برگردند که خوشبختانه در این چند سال فضای علمی کشور مناسب تر شده به همین عامل برگشت نخبگان را تسهیل کرده است. 

بسیار مایلم در این‌جا یک آسیب‌شناسی از شما وضعیت و جایگاه علمی کشور داشته‌باشم به نظر شما مشکل بخش دنشگاهی از کجا ناشی می‌شود و چگونه می‌توان آن را رفع نمود؟


تربیت نیروها در کشور ما صرفا به خاطر دریافت مدارک دانشگاهی است و به صورت مناسب دانشجویان با علوم کارآمد و مفید آشنا نمی‌شوند و چندان رغبتی در این زمینه وجود ندارد. به عبارتی می‌توان گفت مدرک‌گرایی تبدیل به آفتی برای کشور ما شده که همه‌ی ساختارهای دیگر را تحت تاثیر قرار داده است. اقتصاد دولتی و عدم پویایی آن شاید یک دلیلی خوب برای اپیدمی مدرک گرایی باشد. اما در کلیت به نظرم برای این امر دلایل متفاوتی وجود دارد. اولین دلیل شاید ضعف صنعتی و تکنولوژیکی باشد که تعریف درستی از تحقیقات علمی برای اعتلا و ارتقای آنان وجود ندارد. دلیل دیگر را باید در ساختار صلب وزارت علوم و دانشگاه‌ها جست‌وجو کرد به نحوی که این ساختار کم‌تر علاقه‌مند است تا از تجربیات جهانی در این باره بهره‌مند شود و به نحوی می‌توان گفت به نسبت کشورهای پیشرفته بسیار پیر و کم‌تحرک است. اگر تحقیق‌های دانشگاهی را به سمت صنعت ببریم و به بخش صنعتی نیز این آموزش داده شود که بدون دانش هیچ جایگاهی در دنیای امروز ندارند و آن‌ها به این فهم برسند که صنعت امروز بر مدار دانش می‌چرخد و بدون آن هیچ است، شاید بخشی از این معضل به خودی خود حل شود. از سویی دیگر باید دانش‌جویان مجبور شوند تا با مشکلات صنعت آشنا شوند و به عنوان پروژه‌های تحقیقی خود در صدد رفع آن باشند . تمامی این‌ها باعث می‌شود نیروهای خلاق و کارآمدی برای کشور پرورش داده شود، کاری که در کشورهای دیگر به نحو مطلوبی در حال انجام است. 


در پایان اگر خاطره‌ای دارید بفرمایید.

خاطره بنده مربوط به زمانی است که سال اول دانشگاه با دانشجویان ایتالیایی ارتباط داشتم و راغب بودند که در مورد ایران بیشتر اطلاعات کسب کنند.متاسفانه به دلیل فضای رسانه ای مسمومی که در خارج از کشور علیه ایران وجود دارد درک درستی از شرایط مطلوب ایران ندارند. با یکی از این دانشجویان ایتالیایی که اطلاعات نادرستی در مورد ایران داشت رفیق شدم و نهایتا بعد از چند وقت آشنایی به ایران دعوت شان کردم که این کار باعث شد تصور نادرستی که از ایران داشت از بین برود و الان این فرد یکی از افراد پر و پا قرص طرفدار ایران شده است. 


 

 

پیام بگذارید

نظرات ( 0 )