جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

بررسی مهم‌ترین تغییر و تحولات مهاجرت در ایران و جهان00 نظر

بررسی مهم‌ترین تغییر و تحولات مهاجرت در ایران و جهان
بررسی مهم‌ترین تغییر و تحولات و رشد ناگهانی مهاجرت تحصیل‌کردگان و نخبگان پس از پاندمی کرونا و جذب و به‌کارگیری کارکنان مراکز بهداشت و درمان و متخصصان حوزه سلامت در ایران و جهان

 

بر اساس آخرین رصدهای مهاجرتی، چند صد میلیون مهاجر در اقصا نقاط دنیا حضور دارند و این جمعیت روز به روز در حال گسترش است. همزمان با این گسترش جمعیت، مسائل و مشکلات مختلف و متفاوتی نیز در حال شکل‌گیری است. فقر و شکاف اقتصادی میان کشورهای دنیا همچنان به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل مهاجرت، مطرح است. اما مفاهیمی مثل انتظار رشد ناگهانی مهاجرت پس از پاندمی کرونا، جذب و به‌کارگیری کارکنان مراکز بهداشت و درمان و متخصصان حوزه سلامت، برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی‌های متفاوت کشورهای دنیا برای ایجاد جذابیت برای جذب نخبگان و سرمایه خارجی و یا بالعکس، حذف و ممانعت ورود مهاجران و تغییرات میل به مهاجرت در ایران از جمله عوامل تازه‌ای است که در این مقاله به بررسی آن می‎‌پردازیم.

 

کرونا و چالش‌های مطرح

شیوع ویروس کووید ۱۹ یک چالش بسیار جدی در حوزه‌ی مهاجرت و جابه‌جایی‌های بین‌المللی به وجود آورد. نرخ مهاجرت به شدت سقوط کرد و افراد بسیاری را از تصمیم مهاجرت منصرف کرد و یا بالاجبار در نیمه‌ی راه نگه داشت. حال با پیش‌بینی اکثر کارشناسان، این فنر فشرده شده و انرژی جمع شده، پس از فروکش کردن تب این همه‌گیری، جهش شدیدی خواهد داشت و جهان پس از کرونا، با موج‌های عظیم مهاجرتی رو به رو خواهد شد.

فقر، گرسنگی، ناامنی، خشونت، بیکاری، کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، میل به مهاجرت‌های تحصیلی و سایر عواملی که تحت تاثیر کرونا بعضا تشدید هم شده‌اند، احتمالا یک موج عظیم همانند مهاجرت گسترده آفریقایی‌ها و آسیایی‌ها در سال ۲۰۱۵ به اروپا، راه خواهد انداخت.

 

استراتژی‌های جذب و دفع کشورهای مختلف در قبال مهاجران

کشورهای توسعه‌یافته، همواره به برای حفظ و پایداری رشد اقتصادی خود، به نیروی انسانی اهمیت ویژه‌ای می‌دهند و حتی در خارج از مرزها، به دنبال این منابع می‌گردند. با توجه اهمیت استراتژیک موضوع جذب کادر درمان و پزشکی و کارکنان حوزه بهداشت در وضعیت کنونی، برخی کشورهای برنامه‌های مفصلی برای جذب و به نوعی واردات سرمایه انسانی از دیگر کشورها دارند. اقداماتی مانند اعطای ویزای رایگان و فراهم کردن فرصت‌های شغلی متعدد نیز باعث ترغیب برخی از این افراد در کشورهای درحال توسعه همانند ایران، شده است.

 

البته که در این راستا برخی از کشورهای توسعه یافته مجبور به اخراج برخی مهاجران و یا برهم زدن تعادل کنونی نیروهای خارجی موجود در کشورشان شده‌اند و حتی گاهی به صورت ناعادلانه، دردسرهایی را برای سایر مهاجران به وجود آورده‌اند. همچنین رقابت بر سر نیروی درمانی، احتمالا در نهایت فاصله‌ی کشورهای مهاجرپذیر و مهاجرفرست را در زمینه بهداشت تحت تاثیر قرار خواهد داد و دردسرهای تازه‌ای را به همراه خواهد داشت.

 

هم اکنون نیز با توجه به شروع تست‌های واکسیناسیون در برخی کشورها، تقسیم‌بندی سبز و قرمزی جهانی به وجود آورده است و مردمان کشورهایی که احتمالا دسترسی محدودتری به واکسن خواهند داشت، میل زیادی به مهاجرت به سمت کشورهای سبز نشان خواهند داد. به طوریکه حتی ممکن است برخی کشورها مجبور به اجرای ممنوعیت‌های جدی در پذیرش مهاجران برای مدتی طولانی شوند.

 

مهاجرت ایرانیان

در حال حاضر، چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ اجتماعی، در یکی از سخت‌ترین شرایط دوران معاصر کشورمان به سر می‌بریم. تحریم‌ها و تکانه‌های شدید اقتصادی و در پی آن عدم ثبات نرخ ارز و تورم و هم‌زمانی آن با رکود و بیکاری ناشی از پاندمی کرونا، شرایط عجیب و غریبی را رقم زده است. پیش‌تر، نگاه‌ها بیشتر معطوف به خروج استعدادها و تحصیلکردگان و مهاجرت نخبگان هنری و ورزشی از کشور بوده، اما متاسفانه میل به مهاجرت در طبقه‌های مختلف اجتماعی و بخصوص دهک‌های پایین درآمدی، به سرعت، همزمان با کرونا(!) در حال شیوع است.

 

در این شرایط برای درک بهتر اوضاع نیاز به یک تغییر پارادایم اساسی داریم. تا کنون غالب تحلیل‌ها و نگرش‌ها به این موضوع مبتنی بر پارادایم مهاجرت نخبگان و دانشجویان بوده و غالب برنامه‌ها و سیاست‌های اتخاذ شده در این راستا طرح‌ریزی شده‌اند. این پارادایم مربوط به دهه‌های پیشین و قرن ۲۰ بوده است و لذا با توجه به تحولات حاضر جهان، این سیاستها و برنامه‌ها تا کنون اثربخشی کمی را به ثبت رسانده‌اند. رویکرد جدید مهاجرتی کنونی در سطح بین‌الملل، بیشتر ناظر به ((چرخش و گردش استعدادها)) است و بر این اساس نیاز به توجه و بازنگری عاجل در حوزه جابه‌جایی‌های تحصیلی و مهاجرت استعدادها شکل گرفته است. «گردش استعدادها» که در حالت گسترده‌تر، از آن تحت ‌عنوان «گردش مغزها» و یا «چرخش نخبگان» یاد می‌شود، اصطلاحی است که معمولاً در توصیف جابه‌جایی مهاجران ماهری به کار می‌رود که در کشورهای خارجی برای مدت معینی زندگی و کار می‌کنند.

 

از طرفی همین طور که از کاهش رتبه‌ی کشورمان در زمینه‌ی مهاجرفرستی خوشحال هستیم، نباید از اثرات سو این کاهش نیز غافل بمانیم. مثلا سیاست‌های مهاجرتی ترامپ که در سالیان اخیر مانع از ورود دانشجویان و نخبگان به کشور ایالات متحده و ارتباط با منابع جهانی علم و فناوری شده است، می‌تواند زنگ خطر مهمی را به صدا در بیاورد. زنگ خطری که ترامپ با فهمیدن آن سعی در سرکوب کردنش داشت. بازگشت نخبگان تحصیل‌کرده به کشورهای مبدا و به‌کارگیری تخصص و علمشان در راستای پیشرفت وطن، هشداری بود که ترم دریافت کرد و با وضع قوانین محدودکننده به جنگ با آن رفت. دستاوردهای عظیمی این استعدادهای بازگشته به کشور بر کسی پوشیده نیست و سیاست‌گذاران با توجه به رویکرد ((چرخش و گردش استعدادها)) باید به صورت هدفمند در راستای تسهیل این امر قدم بردارند.

 

وقتی نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس در اظهار نظری اعلام می‌کند که سالانه ۱۴۵ هزار نفر مهاجرت تحصیلی می‌کنند (عددی که حتی در تئوری هم توجیه‌پذیر نیست!)، انتظاری جز تهییج افکار عمومی، به حاشیه رفتن مسئله اصلی و ارسال‌ پیام‌های غیرواقع‌بینانه به جامعه نمی‌رود. وقتی جامعه باورمند به خروج یک طرفه‌ی نخبگان و عدم بازگشت این استعدادها بشود، پذیرش دیگر واقعیت‎‌ها و امکانات در این حوزه نیز بسیار سخت خواهد شد.

 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

نظرات ( 0 )

نظر شما