جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

برقی عظیم را که سوار بر ابرهای خیال است00 نظر

برقی عظیم  را که سوار بر ابرهای خیال است
«این راستی، پیمانی از تو و برای توست، زیرا که راستی، روح زیبایی و حقیقت و خواست زندگی توانا و پیروزمند است.»

 

 

«این راستی، پیمانی از تو و برای توست، زیرا که راستی، روح زیبایی و حقیقت و خواست زندگی توانا و پیروزمند است.»

 درست مانند آذرخشی که  به خانه‌ای فرود آید و همه چیز را نابود کند و یا آتشفشانی که از دل کوه به یکباره هزاران تن مواد مذاب را بر جان شهری فرو اندازد. یا طوفانی سهمگین که امواج کوه پیکر دریا را همزمان سوار بر بال‌هایش نشانده باشد و آن را  مدام بر یک منطقه فرود آورد. و همه چیز را نیست و نابود سازد. انسان در زندگی گاه به جملاتی برخورد می‌کند که نمی‌داند دیگر چه بگوید. او ترجیح می‌دهد ساعت‌ها و روزها و سال‌ها بنشید و به معنای این کلمات بیاندیشد. افقی که این جملات برای انسان روشن می‌کند  بدان اندازه است که با هیچ ادبیاتی نمی‌توان آن را توصیف نمی‌نمود. او ترجیح می‌دهد و یا آرزو می‌کند که ای کاش بعد از این دیگر هیچ جمله‌ای نشنود و هیچ کلامی نگوید که هر چه  بعد از آن هست همگی بیهوده و عبث است. این نقطه‌ی حیرانی و کارزار سرگردانی که با این کلمات حاصل انسان می‌شود، شاید سرآغاز هنر  و آفرینش هنری باشد. کسانی که با مقوله‌ی هنر سر و کار دارند می‌دانند  که در این لحظه‌ی خاص از چه چیزی سخن می‌گویم. از رنجی طاقت فرسا و بنیان‌کن که نتیجه‌ی یک‌دم زندگی حقیقی است که با زیبایی پیوند می‌خورد. رنجی که به قول حضرت لسان‌الغیب بعد از یک حرمان عظیم شروع می‌شود و انسان بعد از نیل به آن  و چشیدن طعمش خود را محروم‌تر از همه‌کس و همه جا احساس می‌کند در برهوتی به نام زندگی که البته هیچ از زندگی  و سرزندگی نشانی در آن نیست. که ناگاه از آن سوی آسمان اقیانوس زندگی  رعدی عظیم به غرش در می‌آید و برقی عظیم  را که سوار بر ابرهای خیال است، جهنده‌ و طوفنده بر جان آدمی فرود می‌آید، آن‌چنان که دیگر هیچ‌چیز از او باقی نمی‌ماند. و در همین لحظات عدم  و سوختن است که سازی شعله می‌گیرد و بیتی بر دفتری  نگاشته می‌شود و قلمی بر بومی می‌رود که از بومی و دیاری دیگر سخن بگوید. که گفت: ملاحت از جهان بی‌مثالی درآمد همچو رند لاابالی.  شاید برای همین هم هست که علمای علم  فلسفه هنر را از جنس زیبایی می‌دانند و تا آن‌جا که به علمای علم زیبایی شناسی مربوط است شناخت امر زیبا موضوعی است که به هنر بازگشت پیدا می‌کند.«هنر کوششی است برای آفرینش صور لذت بخش. این صور حس زیبایی ما را ارضا می کنند و حس زیبایی وقتی راضی می شود که ما نوعی وحدت یا هماهنگی حاصل از روابط صوری در مدرکات حسی خود دریافت کرده باشیم.»  بزرگانی که از این منظر به امر زیبا توجه نموده اند هر یک به فراخور حال خود تعریفی برای آن ارائه داده‌اند چنان‌که آورده‌اند: «زیبایی، گیرایی و جاذبیت نامحدود است و ابزار آن عقل و شور عشق است و از آنجا که منوط به «ذوق» است قابل تعریف نیست.» «زیبایی در روان آدمی یافت می شود، طبیعت، ما را از آنچه مقدس و الهی است با خبر می سازد و هنر مظهر مرموز این امر مقدس است.» و... سخن ما در این‌جا اما رجوع به هنر برای شناخت امر زیبا نیست. ما نمی‌خواهیم در این‌جا حتی از هنر صحبت کنیم. چه هنر اگر چه ما را به ذات هستی رهنمون می‌سازد و متوجه می‌کند اما حداکثر لذتی است، گذرا. پرسش در این‌جا این است که چگونه هنرمندانه زندگی کنیم.  آتشی که حضرت مولا با این کلماتش در جان ما در انداخته راز و رمز چگونه هنرمندانه زیستن و با روح زیبایی یکی شدن است. فوت فن هماره پیروزمندی و توانا شدن است. توانایی با حقیقت یکی شدن است. خداگونه شدن است. سربلند از میدان زندگی بدرآمدن است. توانمندنی  توامان  با عزت‌مندی است و عجیب این‌که  حضرت مولی‌الموحدین دست‌یافتن بر همه‌ی این پیروزهای بزرگ را درعمل کردن به پیمانی می‌داند که ما روزگاری خود با خود بسته‌ایم. پیمان راستی و وفای به عهدی خود با خود. و از ما می‌خواهد که به این پیمان با خودمان عمل کنیم. او به به ما یادآور می‌شود که  تنها در سایه‌ی عمل کردن به این پیمان است که با روح زیبایی یکی خواهیم شد. پس با کلماتی که از ان آتش می‌بارد بر جان و دل ما حمله‌ور می‌شود آن‌چنان که این پیمان را به یاد آوریم. حضرت در جمله‌ای بلند از نهج‌البلاغه در شرح این جمله که به تنهایی تمامی حکمت پیشینیان و اخلاف حکمای بعد از ما را در خود جای داده و به اندازه‌ی تمام زندگی بشر کفایت می‌کند،  حجت را بر  همه تمام می‌کنند و  می‌فرمایند:«دروغگو و مرده یکسانند، برای آن‌که برتری انسان مرده بر زنده در امکان اعتماد بر اوست و اگر به سخن کسی نتوان اعتماد و اطمینان یافت، زندگی او بی فایده است.» حقایق بسیاری که در این جملات وجود دارد برای کسی که خود را به دریای حکمت نهج‌البلاغه در می‌اندازد با شرح بیشتری دوباره و دوباره آورده می‌شود«مردمی راستگو باشید. بدون ظاهرسازی و ریا، کار کنید. خداوند راستگوی به حق را عزت بخشد و دروغگوی تباه را، زبون سازد. همواره سخن راست بگویید، امانت را ادا کنید و به عهد و پیمان وفادار باشید. آن کس که از راه کج در جست‌وجوی عزت و افتخار باشد، خداوند خوار و زبونش گرداند. آن کس که راستگویی را از دست بدهد بهترین فضایل اخلاقی خود را از دست داه است. هیچ شمشیر برنده‌ای در دست یک فرد شجاع، برای او ارجدارتر از راستی نیست.»

بر همین اساس است  که مدار و ملاک اصلاح و تربیت در نزد علی‌ابن ابی‌طالب دور نگه داشتن انسان از دروغ و هر چیزی که رنگ و بوی دروغ دارد، می‌باشد.  کلمات نهج‌البلاغه  طلب حرارت زندگی برای انسان در مقابل سردی مرگ است.


بیش از همه از دروغ متنفر بود و دیگران را از آن بیم می‌داد.: « بدترین کلام سخن دروغ است که بی فروغ است.» 


 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

فاتح خرمشهر

فاتح خرمشهر

بزم آسمان

بزم آسمان

فاطمه(س)،  فاطمه(س)  است

فاطمه(س)، فاطمه(س) است

نظرات ( 0 )

نظر شما