جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

تصحیح روندهای آموزش و پرورش؛ شرط اول توسعه00 نظر

تصحیح روندهای آموزش و پرورش؛ شرط اول توسعه
در گفت‌وگوهایی که با بسیاری از نخبگان ایرانی خارج از کشور داشتم همواره یک سوال ثابت را از آن‌ها می‌پرسیدم و آن این پرسش بود که به نظر شما عمده‌ترین دلیلی که کشوری که در آن تحصیل می‌کنید را تبدیل به یک کشور پیشرو در عرصه‌ی فناوری کرده است؛ چیست؟...

 


دکتر طیبه صالحی

در گفت‌وگوهایی که با بسیاری از نخبگان ایرانی خارج از کشور داشتم همواره یک سوال ثابت را از آن‌ها می‌پرسیدم و آن این پرسش بود که به نظر شما عمده‌ترین دلیلی که کشوری که در آن تحصیل می‌کنید را تبدیل به یک کشور پیشرو در عرصه‌ی فناوری کرده است؛ چیست؟ پاسخ‌ها گستره‌ی وسیعی را شامل می‌شد. از نحوه‌ی ارتباط با صنعت تا دانشگاه گرفته تا بودجه‌های پژوهشی وسیعی که برای دانشگاه‌ها در این کشورها در نظر گرفته می‌شود. مسئله‌ی فرهنگ‌سازی یکی دیگر از نکات بود و بسیاری به پدیده‌ی شیوع کتاب‌خوانی در کشورهایی که تحصیل می‌کردند، اشاره داشتند. ماجرای دیگر جدی بودن مبحث آموزش عالی برای دانشگاه‌ها بود به طوری‌که از یکی از همین دوستان شنیدم که حتی شائبه‌ی روابط دوستانه با دانش‌جو ممکن است برای یک استاد گران تمام شود. اما مهمترین نکته‌ای که همه‌ی این نخبگان بدان اشاره می‌نمودند مسئله‌ی توجه جدی به بحث آموزش و پرورش بود به نحوی که همگان بلااتفاق عمده‌ترین دلیل موفقیت این کشورها را به آموزش و پرورش آن کشور نسبت می‌دادند. دوستی از المان تعریف می‌کرد که استعداد‌یابی در آلمان از همان دوران ابتدایی به شکل جدی دنبال می‌شود و دانش‌آموزان از همان دوران راهنمایی به قول ما برای کار آماده می‌شوند. یکی دیگر از دوستانی که در ژاپن تحصیل می‌کرد به فرهنگ احترام به بزرگت‌تر و قانون مداری ژاپنی‌ها اشاره کرده تاکید می‌کرد این حد از پشتکار ژاپنی‌ها را باید در مهد کودک‌ها و دبستان‌ها جست‌وجو کرد. او می‌گفت در ژاپن به حدی روی کار گروهی در دبستان‌ها و مهد کودک‌ها تاکید می‌شود که حتی پیروزی در یک بازی به شکل تک نفره  یک قبح اخلاقی متصور می‌شود. این دوستان توجه به مسایل واقعی زندگی را از جمله اصلی‌ترین ارکان آموزش در این نهاد پایه‌ای برای جامعه‌ی هدفی که در آن زندگی می‌کردند؛ بر می‌شمردند. حالا شما این صحبت‌هایی را که درباره‌ی آموزش وپرورش کشورهای پیشرو می‌شود را با آن‌چه در کشور ما در مباحث آموزشی در کشور ماست؛ مقایسه کنید. بگذارید مثال را روشنتر بیان کنم. پسر من در یکی از بهترین مدارس تهران و کشور تحصیل می‌کند. پایه‌ای که او سال گذشته تحصیل می‌کرد هفتم بود و برای من که درکنکور سراسری رتبه‌ی زیر صد داشتم جالب بود که به این بچه در درس ریاضی مسایلی نظیر تبدیل و جایگشت؛ احتمالات پیشرفته و سری‌های مثلثی درس می‌دادند. کسانی که در دوره‌ی دبیرستان هم‌چون بنده در رشته‌های ریاضی تحصیل کرده‌اند و احتمالا دوره‌های عالی را در بهترین دانشگاه‌های ایران گذرانده‌اند، می‌دانند که جای این مباحث در سال سوم و چهارم دبیرستان است و برخی دیگر به تناسب رشته باید در دانشگاه تدریس شود. عجیب‌تر آن‌که هر ماه یک امتحان سراسری در این مدرسه برگزار می‌شود که دشوارترین مسایل ممکن را در سطح کلاس هفتم از این بچه‌ها سوال می‌کنند که در سطح المپیاد است. و تا آن‌جا که دانش بنده قد می‌دهد اگر همین سوالات را جلوی معلم این بچه‌ها قرار دهند؛ ممکن است نمره‌ی قبولی نگیرد.  سوال این است که با این سطح از مسایل تئوری که در آموزش و پرورش ما تدریس می‌شود، می‌خواهیم به کجا برسیم. آیا واقعا متولیان آموزش و پرورش ما نمی‌دانند که این بچه‌های امروز پدر و مادران آینده هستند. آیا نمی‌دانند که آن‌ها ممکن است در آینده از عهده‌ی کمترین کارها که به ناگزیر با آن مواجهه خواهند شد نظیر پنچرگیری یک ماشین و یا درست کردن یک شیر دستشویی خراب عاجز شوند و از عهده برنیایند و خدای ناکرده اگر بخواهند برای خانواده‌ی خود یک میخ به دیوار بزنند شرمنده شوند. سوال دیگر این است که فارغ از این‌که این مدرسه که افراد استثنایی در آن تحصیل می‌کنند؛ چه برنامه‌ی دارد؛ اصولا هدف‌گذاری ما در این نوع آموزش چیست. تا آن‌جا که عقل من قد می‌دهد این است که ما داریم این استعدادهای ناب را برای خارج از کشور تربیت می‌کنیم. چه معلوم است که این نوع آموزش اگر به همین شکل پیش برود کمترین کاربرد را در کشور دارد و این عزیزان چون برنامه‌ای به لحاظ آموزش سبک زندگی و آموزش حل معضلات ایران خودمان برای آن‌ها نداریم؛ به ناچار در آینده  یا دیوانه می‌شوند و یا در صورتی که دیوانه نشوند؛ رتبه‌های اول المپیادهای جهانی را کسب می‌کنند و به راحتی جذب کشورهای پیشرفته خواهند شد. این سخنان را از آن جهت نوشتم تا اکنون که رئیس جمهور روحانی به واسطه‌ی اعتماد ملت یکبار دیگر توفیق بستن کابینه‌ی دولت نصیبش شده است؛ فکری جدی به حال آموزش و پرورش ما بکند تا هم نام نیکی از خود به‌جا بگذارد و هم دشواری‌های زندگی برای نسل آینده و کشور را کمتر نماید.چه در غیر این صورت ما در اینده‌ای نه چندان دور با نسلی مواجهه خواهیم شد عجیب. نسلی که در عین حال که قادر خواهد بود تا پیچیده‌ترین مسایل انتزاعی را ح کند هیچ نسبتی با واقعیات زندگی ندارد. نسلی که در این هیاهوی سرعت غیر قابل انکار فناوری با وجود همه‌ی لیاقت‌ها البته از دیگران عقب خواهد بود. نسلی که کمترین شایستگی را برای تربیت آیندگان ما بر اساس سنت‌های دیرینه‌ی پدران ما خواهد داشت و متاسفانه باید بگویم نسلی که کمترین تطابق را با فرهنگ و آیین ما خواهد داشت. و همه‌ی این عواقب شوم برای آن خواهد بود که ما پدران امروز و سیاست‌گذاران فراد قادر نبوده‌ایم و نخواسته‌ایم این مسایل مهم را به شکلی عملی به آن‌ها آموزش دهیم.  


 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

نظرات ( 0 )

نظر شما