جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

جهانی‌سازی و تربیت فرزندان00 نظر

جهانی‌سازی و تربیت فرزندان
مولای متقیان حضرت علی(ع) در حدیثی بلندبالا که درباره‌ی فرزندان دارد می‌فرمایند«لاتقسراولادکم علی آدابکم فانهم مخلوقون لزمان غیر زمانکم؛ فرزندانتان را برآداب خود تربیت نکنید؛ چرا که آنها برای – آینده و – زمانی غیر از زمان شما آفریده شده اند. » این سخن مولا را می‌توان به امور دیگر نیز بسط داد و از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داد. چنان‌که همان‌گونه که باید در تربیت فرزندان این مساله را باید لحاظ کرد که آن‌ها متعلق به آینده هستند، و باید برای آن زمان تربیت شوند باید آینده را نیز پیش بینی کرد.

 

یاسر حسینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ راد

مولای متقیان حضرت علی(ع) در حدیثی بلندبالا که درباره‌ی فرزندان دارد می‌فرمایند«لاتقسراولادکم علی آدابکم فانهم مخلوقون لزمان غیر زمانکم؛ فرزندانتان را برآداب خود تربیت نکنید؛ چرا که آنها برای – آینده و – زمانی غیر از زمان شما آفریده شده اند. » این سخن مولا را می‌توان به امور دیگر نیز بسط داد و از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داد. چنان‌که همان‌گونه که باید در تربیت فرزندان این مساله را باید لحاظ کرد  که آن‌ها متعلق به آینده هستند، و باید برای آن زمان تربیت شوند باید آینده را نیز پیش بینی کرد. مخاطرات پیش رو را دید و از ظرفیت‌های امروز برای ساخت آینده‌ای بهتر برای نسل آتی استفاده کرد. پر واضح است که چنین نگرشی نه تنها باید از سوی خانواده‌ها به عنوان اصلی‌ترین محور تربیت دنبال شود، بر دولت‌ها نیز این امر مفروض است که در جهت‌گیری‌های کلان سیاست و در همه‌ی ابعاد آن به این مهم توجه داشته باشند. با این تفاسیر یک دولت دلسوز نمی‌تواند و نباید در هر تصمیمی که می‌گیرد آینده را در نظر نداشته باشد. اگر امروز برای زندگی ما مهم است، آینده متعلق به فرزندان ماست. اگر امروز باید در فکر احتیاجات روزمره بود، این مهم نباید هرگز فراموش شود که ما نیز به امید آینده‌ای که متعلق به فرزندان ماست زندگی می‌کنیم. پرسش این‌جاست که جهان آینده چگونه جهانی است و ما به عنوان پدران و مادران نسل آینده باید چه چیزهایی را در امر آموزش و پرورش برای سربلندی نسل آینده مد نظر داشته باشیم. این پرسش وقتی هولناکتر می‌شود که به تحولات پیرامونی در عرصه‌های مختلف فناوری و کسب و کار نگاهی از سر تعمق بیاندازیم و رشد سرسام آور فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات را که عملا جهان را به یک دهکده‌ی کوچک تبدیل کرده است را دوباره از نو مرور کنیم. به پیشرفت‌هایی که در عرصه‌های مختلف از هوش مصنوعی گرفته تا فتح فضا نگاه کنیم. رشد حیرت انگیز فناوری‌های نوین از زیست فناوری گرفته تا ایجاد فناوری‌هایی همانند نانو را با خود مرور کنیم، تغییراتی را که در عرصه‌ی طراحی خودرو برای سازگاری بیشتربا محیط زیست است را ببینیم و نسل جدید خودرها را که با موتور الکتریکی کار می‌کنند را ببینیم تا شاید بتوانیم اندکی از واقعیت‌های آینده اطلاع حاصل نماییم.  به طریق اولی این نوع نگرش  را که بر مبنای محتوا و اطلاع از آینده است؛ اگر تنها  در تربیت فرزندان مد نظر قرارگیرد در ابتدایی‌ترین حالت باید منجر به تغییر اساسی مفاد آموزشی و  محتوای کتاب‌های درسی در آموزش و پرورش منجر شود. از سوی دیگر کودکان امروز ما در مواجهه با آینده و تعریف اوقات فراغت با دنیایی کاملا متفاوت رو‌به رو هستند. اگر برای ما دیروزی‌ها این امکان وجود داشت تا بسیاری از بازی‌های مختص کودکی در کوچه و بازار و همراه با همگنان تعریف شود با گسترش شهر نشینی و فضاهای مدرن این مهم دیگر امکان انجام در مکان‌های سنتی را ندارد. کودکان امروز محصور در دیوارهای آپارتمان‌ها هستند و بازی‌های دنیای مدرن در فضای مجازی انجام می‌شود. بنابراین تولید محصولات فرهنگی که هم بتواند اوقات فراغت آن‌ها را به شکل کامل پوشش دهد و هم فرهنگ سنتی  بازمانده از نیاکان را به آ‌نها انتقال دهد باید در اولویت اول کارگزاران فرهنگی قرار گیرد. مسئله‌ی چگونگی مواجهه با فضای مجازی یکی دیگر از مخاطرات ما در تربیت آیندگان است.کسانی که با واقعیت‌های دنیای مجازی سر و کار دارند می‌دانند که چه اتفاقاتی در این دنیا در حال رقم خوردن است. تنها یک نگاه اجمالی به محتواهایی که در این ساحت در حال رد و بدل شدن اس، کافی است تا دست اندرکاران را به یک تامل جدی وادارد و اگر دولتمردان ما بخواهد و همت‌شان بر این باشد تا نسلی سالم به لحاظ فرهنگی و اجتماعی و کنش‌گر و حساس نسبت به فرهنگ خودی پرورش دهند باید به این امر حساسیت کافی و وافی و اگاهانه داشته باشند. چه اگر دیر بجنبیم  زود باشد تا این خانمان به دست طوفان بر آمده از الگوهای شیطانی به کلی نابود شود. به دیگر سو باز لازم است در این‌جا به عنصر آگاهی در برخورد با فضای مجازی تاکید مجدد شود. چه پر واضح است با توجه به زمانه‌ای که ما در ان زندگی می‌کنیم این امکان وجود ندارد تا همه‌ی کانال‌هایی که محتوای ناهنجار و خطرناک تولید می‌کنند را مسدود ساخت و اساسا مقوله‌ای به نام اینترنت و شبکه‌ی جهانی به صورتی تعریف شده است که عملا به هیچ وجه نمی‌توان آن را مسدود ساخت. بنابراین بر ماست که اگر می‌خواهیم تا فرزندانی شاد و موفق تربیت کنیم این محدودیت را به صورت هشدارهای تربیتی و تولید محتواهای درستدر اختیار عزیزان‌مان قرار دهیم. که البته کاری به شدت دشوار و دقیق خواهد بود. مسئله دیگر در تربیت فرزندان که می‌تواند به سربلندی جامعه انجامد تغییر نگرش‌های فرزندان‌مان نسبت به مقوله‌هایی همانند دانشگاه و شغل است. نگاهی که باید از مسئله‌ی آموزش مباحث تئوریک که بعضا به هیچ کاری جز کارمند پروری نمی‌آید به کار آفرینی تغییر پیدا کند. آموزش و پرورش باید از تجربه‌های جهانی دراین‌باره استفاده کند و سیاست‌گذاران باید برای جلوگیری از طوفان بیکاری که منجر به انواع مشکلات روحی و روانی برای نسل حال و آینده شده در این‌باره استفاده کند. و آخرین مطلب که باز لازم است در مبحث تربیت نسل اینده بدان توجه گردد توجه به این واقعیت جهان آینده است که  مرزهای مالوف جغرافیایی و فرهنگی در آن برداشته شده است. بنابراین نسل آینده باید از قابلیت‌های جهان‌وطنی برخوردار باشد  چه در تعلیم و چه در تربیت این نکته مد نظر قرار داده شود که در آینده دیگر نه بازارهای کار به یک جغرافیای خاص محدود می‌ماند و نه فرهنگ. بنابراین اگر کودک امروز بخواهد در جهان آینده زندگی کند باید از این قابلیت برخوردار باشد که حداقل به چند زبان زنده‌ی دنیا مسلط باشد. این قابلیت  به خودی خود آن هنر را دارد که فرزندان آینده‌ی ما بدون آن‌که شاید لازم باشد به نقطه‌‌ای دیگر از جهان برود  امکان همکاری و پیدا کردن شغل در اقصا نقاط جهان را داشته باشد. و بتواند به اصطلاح گلیم خود را از آب بیرون بکشد. 


 

 

 

مطالب مرتبط

نامخواهان بی نام

نامخواهان بی نام

سلام خارج

سلام خارج

مقاومت در آسمان

مقاومت در آسمان

پربازدیدترین

پیام بگذارید

نظرات ( 0 )