جستجو

توجه

لطفا پس از ثبت ، ایمیل خود را چک نمایید و اقدام به تایید نمایید
لطفا قسمت Spam هم چک نمایید

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

حقیقت حجاب در حکمت ایرانی و عرفان اسلامی00 نظر

حقیقت حجاب در حکمت ایرانی و عرفان اسلامی

 

زن خداوندگار زمین و مظهر لیسکنو الیها

-

 درباره‌ی سیمای زن مشرقی تا آن‌جا که در متون کهن و به خصوص کتاب مستطاب شاهنامه آمده، چن نکته قابل دکر است و آن‌چنان که ورجاوند طوس می‌گوید نخستین مشخصه از زن ایرانی آن است که صاحب فره است  و او در داستان‌هایش «فره»  زن را در «فرزند» جست‌وجو می‌کند. چنان‌چه علاقه‌مندان به تحقیق بیشتر می‌توانند برای چگونگی ماجرا شرح مفصل آن را در داستان زال و رودابه که از زیباترین داستان های شاهنامه است آن‌جه که منوچهر شاه خبر می‌رسد که پرورده‌ی مرغ قصد ازدواج با دختر مهراب شاه کابلی دارد روج کنند. به دیگر سو مطلعان از متون کهن می‌دانند که ایرانیان از دیر باز صاحب دو گونه فره هستند. نخستین فره‌ی ایزدی است که چون ایران همواره سرزمین شریعت بوده است بر اساس روایت کتاب یشت‌ها تنها کسانی می‌توانند بر آن حکومت کنند که صاحبان این فره هستند و آنانمستقیم با سروش عالم غیب در ارتباطند. و اما دیگر ایرانیان  صاحبان فره‌ی ایرانید که با عمل کردن به دین چراغ ابصارشان روشن می‌شود و می‌توانند راه خیر را از شر تشخیص دهند و همین فره، خردی که به واسطه‌ی عمل کردن به دین به آنان اعطا شده ایرانیان را صاحب آبادانی‌های بزرگ و  به تعبیری حکومت و زعامت و سروری کرده است. در شاهنامه فره زن با فرزند بروز پیدا می‌کند. دومین مشخصه که توصیه‌ی حکیم بزرگوار طوس است،نژاده بودن زن است یعنی زن که شایسته‌ی فرزندی اینچنین است باید از خاندان بزرگ باشد او همچنین به جوانان توصیه دارد که با دخترانی ازدواج کنند که دارای خاسته مال و ثروت باشند. حکیم طوس همچنین زن ایرانی را با زلف دراز معرفی می‌کند که نمونه بارز آن را در داستان زال و رودابه در نخستین دیارشان می‌خوانیم و نمونه‌هایی از این دست بسیارند. علاوه بر این در نظرگاه ورجاوند طوس پوشیده‌گی از ویژگی‌های زن و دختر ایرانی است و این ماجرا در تمامی داستان‌های شاهنامه‌ این‌چنین است. به دیگر سو همین ویژگی‌ها درباره‌ی زن ایرانی در ادبیات عرفانی ما برای  معشوقه‌ی ازلی گفته می‌آید. چنان‌که در کلام حضرت لسان‌الغیب معشوقه ازلی دارای چنان زلف درازی است که هزار دل را به یک تار مو می‌بند.

زلفت هزار دل به یکی تار مو ببست

راه هزار چاره گر از چار سو ببست

تا عاشقان به بوی نسیمش دهند جان

بگشود نافه ای و در ارزو ببست

*

در چین زلفش ای دل مسکین چگونه ای

کاشفته گفت باد صبا شرح حال تو

*

 زلف بر باد مده تا ندهی بر بادم

ناز بنیاد مکن تا نکنی بنیادم

*

آن‌چنان که اگر به شعر حافظ توجه کنیم این معشوقه ازلی  حافظ دارای مشخصاتی است آن چنان که ورجاوند طوس از زن ایرانی می‌گوید. چنان که بسیار صاحب جمال است دارای بر رو  و صورت زیباست. آن‌چنان که مورد غبطه‌ی حور و پری است. فتان و حیله گر است و دارای زلف دراز است و از سوی پوشیده رو و محجوب است. اما جناب لسان الغیب بارها این صنم زمینی را در وجهه تقابل با صمد قرار می‌دهد به طوری که می‌توان از همین ماجرا بر اساس نظام نشانه شناسی به فهم این که این معشوقه چگونه است پی برد.


 2- 

در نگاهی دیگر اگر کمی در متون عرفانی دقت کنیم ماجرا چهره‌ی دیگری به خود می‌گیرد.  چنان‌که در کتاب تمهیدات عین القضات همدانی آمده تنها دو جوانمرد در عالم بودند یکی ابلیس بود و یکی محمد(ص) اما ابلیس عاشق خداوند شد و خداوند گار غضب خود را نصیب او کرد و شد سگ دربان به او گفتند رسم عاشقی غیوری است پس بر درگاه باش و  از آمدن نامحرمان جلوگیری کن. عین الضات ادامه می‌دهد وگرنه ابلیس که باشد که سر از فرمان خداوندگاری باز زند که بر آدم سجده ننماید. چنان‌که اگر در غیب بر فرشتگان فرمان  امد که سجده کنید بر آدم در غیب غیب بر او فرمان رسید که تو سجده نکن. جناب عطار نیز در کتاب الهی نامه  بر این نظر عین القضات همدانی مهر تایید می‌نهد و این داستان به کرات در بسیاری دیگر از کتاب‌های عرفانی امده است. این شد که حضرت ختمی مرتبت مظهر تمامی اسمای جمالی خداوند نظیر قرار می گیرد و ابلیس بازتاب دهنده‌ی تمامی اسمای جلالی چون منتقم و مکار است. و خداوند البته مستور است. خلاصه سخن آن که در ادبیات عرفانی ما و به خصوص در شعر عرفانی بزرگانی چون جناب لسان الغیب  هر آن‌چه از آن به زلف یاد می‌شود منظور ابلیس است و هر آن‌چه بر و رو و خال و خط منظور حضرت ختمی مرتبت است. گلایه‌ی حافظ را بنگرید:

زان یار دلنوازم شکری است با شکایت

گر نکته دان عشقی خوش بشنو این روایت

در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کا‌نجا 

سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت

 *

اما در همین مقدمه کوتاه که  در شرح ماجرا  و روشن شدن موضوع آوردیم؛ هزار نکته‌ی بارکتر ز مو هم هست. حافظ صمد را در برابر صنم قرار می‌دهد و در ادبیات حکمی ما زن شرقی چنان است که برابر و شبیه معشوق ازلی است. چنان‌که در ادبیات سمبلیک ما و داستنا‌های هزار و یک شب یکی از خصوصیات زنان مکر و حیله است. دقت در این موضوع راز بزرگی را برای ما آشکار می‌کند. زن مشرق که مظهر لیسکنو الیها به تعبیر قرانی است، و در برای تطمئن القلوب خداوندگاری است و ننقش معشوقه زمینی را برای ما بازی می‌کند باید در هیات و صورت و سیرت شبیه به آن معشوقه ازلی باشد. یعنی مستور باشد، صاحب فره باشد، و ... به تعبیر دیگر در نگاه انسان شریعت مدار شرقی، زن خدای روی زمین است و باید هم‌چون خداوندگاران خرامامن خرامان راه برود و چون او باشد و مستوری برای تکمیل این نگاه  لازم است. با آن‌چه در شرح کوتاه این ماجرا که در کتابی مفصل به زودی انتشار می‌یابد گفته آمد اکنون معلوم می‌شود کسانی که در نقد حجاب می‌کوشند در واقع قصدشان گرفتن این خداگونگی از زن ایرانی است. درپایان ذکر این نکته به تاکید لازم است که شاید یکی از زیباترین فرازهای دین اسلام لا اکراه فی الدین باشد، اما  بدترین ظلم در حق این فرهنگ چند هزار ساله دفاع بد است. اگر دین اسلام دین استدلال و خردمندی است به دوستانی که خود را متولیان فرهنگ می‌دانند در خواست عاجزانه می‌شود به جای گشت ارشاد و استفاده از زور خدای ناکرده، زیبایی‌های این فرهنگ سترگ را برای دختران ما بازگو کنند. به راستی اگر زن ایرانی بداند که این هیات مورد تقاضای فرهنگ اسلامی چه جایگاهی را برای او در نظر گرفته است دست از حجاب برخواهد داشت.  مسئله‌ی فرهنگی؛ جواب فرهنگی می‌خواهد.  اما کار فرهنگی دشوارترین کار است و این شاید برای بسیاری از مدیران ما که به میز راحتی تکیه داده‌اند دشوار باشد.  بگذریم و بگذاریم که آن‌که فریاد را نمی‌شنود چگونه صدای آهسته  را خواهد شنید. 

  


 

 

پیام بگذارید

نظرات ( 0 )