جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

در جست و جوی نخبگان00 نظر

در جست و جوی نخبگان
بررسی نظرات نمایندگان مجلس دهم در طراحی رویکردی تازه برای جذب نخبگان

 

چه رویکرد تازه‌ای نیاز است؟

به دنبال رویا‌های ذهنشان، پر انرژی به هر کجا و هر ارگانی که شده باشد می‌روند و منتظر گوشه چشمی هستند تا با ذوق و شوق تمام هدف و قصد خود را شرح دهند؛ اما چند باری که جواب رد می‌شوند، ماجرای رویایشان تغییر می‌کند و می‌شود مهاجرت و نخبگان از این مرز و بوم!

بشنو از نی چون شکایت می‌کند!

گلایه‌های زیادی از اکثر دانشجویان شنیده می‌شود؛ گلایه‌هایی همچون «اینجا به ما بها نمی‌دهند»، «مسیر را برایمان هموار نمی‌کنند»، «مجبور می‌شویم به قدری انرژی خود را صرف هموار کردن راه کنیم که هدف منحل می‌شود» و... اما چه کسی باید هوای دانشجویان این مرز و بوم را داشته باشد؟


نخبگان، سرمایه‌های این مملکت هستند و هر ایده و هدفی که برای ارتقای کشور دارند به منزله ثروتی است اندوخته؛ آیا روا است که مسئولان به خواسته سرمایه‌های مملکت توجه نکند و اینگونه باعث شوند که از کشور و وطن‌شان بگریزند و هدفشان از ماندن به مهاجرت تغییر کند؟


مدتیست که مهاجرت نخبگان باعث نگرانی مسئولان شده است و بالاخره آغاز کرده‌اند کاری که مدت ها قبل باید انجام می‌دادند. خواسته‌ها و امکانات لازم را برای آن دسته از نخبگان و متخصصانی که رفته‌اند، فراهم دیده‌اند تا دوباره شوق وطن را بهانه‌ای کنند و اظهار ندامت خود را نشان دهند و این رویه باعث شده است برخی از نخبگانی که مقیم نیستند به خاک خود بازگردند، به امید اینکه این بار حتما میزان حمایت‌ها تغییر پیدا کرده است.


نخبگانی به نام ایران، به کام غربی‌ها

«درهای ما به روی همه‌ی ملت‌ها باز است»؛ این جمله‌ای است که روی تابلوی اعلانات دانشگاه «ام آی تی» آمریکا حک شده است؛ دعوتی زیرکانه از ثروت کشورهای جهان سوم در سایه دشمنی علنی با این کشورها! نخبگانی که به نام ایران هستند اما به کام آمریکا و اروپا تمام می‌شوند.

جاذبه و دافعه دو مبحثی که هر یک فصلی از گفتمان در جامعه شناسی را می‌طلبند، همان گزینه فرصت‌ها و تهدیدها در مباحث سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی یک کشور محسوب می‌شوند در این بین نخبگان ژن‌های کمیابی که بحثی جداگانه‌ دارند،  نگهداری و قانع کردن آنها برای ماندن و مقابله با ناهنجاری‌های موجود تا زمانی که بدانند تغییری ایجاد نمی‌شود، بدون هیچ اعتراضی شبانه چمدان‌های خود را می‌بندند.

در میانه دافعه‌ها می‌توانیم به فاصله طبقاتی زیاد، نابرابری درآمد و هزینه، بی‌قانونی و پارتی بازی، فرهنگ‌کاری ناکارآمد و بی‌عدالتی اشاره کنیم و از جاذبه‌های جامعه مقصد می‌توان به رفاه اجتماعی و اقتصادی، وجود فرصت‌های شغلی و امنیت شغلی، و نظام آموزشی کارآمد را از گزینه‌های ماندن و رفتن نخبگان نام ببریم.

شریف و پلی تکنیک امیرکبیر، سکوی پرتاب مهاجرت

دانشگاه‌های معروف ایران از جمله شریف و پلی تکنیک دانشگاه امیرکبیر محلی برای پرورش نخبه ایرانی برای کشورهای اروپایی شده‌اند. مهاجرت دردیست که درمانش را باید ریشه‌ای جستجو کنیم؛ چه کسی پاسخگوی آسیب  رو به رشد مهاجرت نخبگان خواهد بود است؟ وزارت علوم و تحقیقات؟ وزارت کار و رفاه اجتماعی؟ یا وزارت ورزش وجوانان؟ مجله نیوزویک در گزارشی از خود علل مهاجرت دانشوران و نخبگان ایرانی اینگونه مطرح کرد: « ایران با مشکلات و بیماری‌های گوناگونی چون تورم مزمن، در جا زدن دستمزدها و بخش خصوصی بی‌بنیه‌ ناشی از مدیریت ناکارآمد اقتصادی روبرو است. استادان به دلیل شرایط اقتصادی بد به استقبال شغل دوم رفته‌اند.»

‌‌درحفظ و نگهداری نخبگان موفق عمل نکرده‎‌ایم

قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد مهاجرت نخبگان از کشور به خانه ملت می‌گوید: متاسفانه نتوانستیم شرایط را در کشور به گونه‌ای مهیا کنیم که شاهد خروج نخبگان از کشور نباشیم. با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب، باید تاکید داشت که نخبگان سرمایه ملی هر کشوری هستند و باید در جایی مثل بنیاد علمی نخبگان ثبت نام کنند تا بتوانیم از این سرمایه در راستای رشد و شکوفایی کشور استفاده کنیم تا شاهد خروج نخبگان از کشور نباشیم با تمام این تفاسیر اعتراف می‌کنیم درحفظ و نگهداری نخبگان موفق عمل نکرده‎ایم.

نماینده مردم نوشهر و چالوس درادامه به کاهش نخبگان در جشنواره‌های مختلف اشاره می‌کند و می‌گوید: با نگاهی اجمالی به جشنواره‌های مختلف علمی مانند خوارزمی، مسابقات ملی و بین‌المللی و المپیادهای مختلف درخواهیم یافت که امروز تعداد نخبگان کاهش پیدا کرده است، باید بپذیریم نتوانستیم از وجود نخبگان داخلی به درستی استفاده کنیم که امروز در جشنواره مختلف و المپیادها با ریزش نخبگان روبرو هستیم؛ برای حفظ و نگهداری نخبگان باید تمام شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مهیا شود حتی اگر این حفظ و پرورش نخبه برای کشور هزینه هنگفتی داشته باشد.

وی اشتغال را عمده دلیل خروج نخبگان از کشور عنوان و تاکید می‌کند: باید با جهان برای پیشرفت علمی نخبگان درارتباط باشیم و شرایط را برای بازگشت آن‌ها به کشور مهیا کنیم؛ اشتغال یکی از عمده دلایلی است که باعث خروج نخبگان از کشور شده است، متاسفانه  تا زمانی که شرایط برای اشتغال نخبگان مهیا نشود شاهد خروج نخبگان از کشور خواهیم بود، در طی سال‌های اخیر شاهد رشد دانشجویان تربیت معلم بوده‌ایم چرا که بعد از پایان تحصیلات تعداد زیادی از آن‌ها جذب بازار کار می‌شوند؛ عمده دلیل مهاجرت نخبگان بیکاری واشتغال نیروی فعال و تحصیل کرده است.

خروج خودخواسته و ناخواسته نخبگان

احمدی ادامه می‌دهد: در مهاجرت نخبگان باید به دو نکته خروج نخبگان از کشور اشاره کنیم؛ این خروج خود خواسته است یا ناخواسته؟ تعداد از آن‌ها بعد از پایان تحصیلات به کشور باز می‌گردند ولی به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی دوباره مجبور به مهاجرت می‌شوند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآوری می‌کنند: اولین دغدغه جامعه پژوهشی باید بازگشت نخبگان به کشور باشد اگربخواهیم این ثروت عظیم را بازگردانیم، باید شرایط برای ورود آن‌ها به کشور مهیا کنیم. دستگاه‌های مختلف اعم از دولتی یا خصوصی باید پشت این ماجرا باشند تا مانع از خروج نیروی انسانی نخبه از کشور شوند و حتی شرایط را برای بازگشت آن‌ها به کشور مهیا کنند؛ سلمان خدادادی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، اشتغال، امنیت و امید به آینده را عامل مهاجرت ایرانیان می‌داند و می‌گوید: اگر در جامعه شرایط اشتغال، امنیت و امید آینده مهیا نباشد طبیعی است مردم آن جامعه مهاجرت می‌کند و پدیده مهاجرت نخبگان موضوع جدیدی نیست سالهاست نخبگان برای پیشرفت و ارتقاکاری خود و بهبود شرایط اقدام به مهاجرت می‌کنند، متاسفانه در کشور ما طی یک دهه گذشته شرایطی ایجاد شد که علاوه بر نخبگان مردم عادی هم برای بهبود شرایط زندگی خود شروع به مهاجرت کردند، حتی اگر این مقصد کشوری مثل ترکیه یا گرجستان باشد.

توجه ویژه به نخبگان، جلوی مهاجرت را می‌گیرد

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به فاجعه سقوط بوئینگ ۷۳۷ اشاره و تاکید می‌کند: با فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی بحث مهاجرت نخبگان از ایران دوباره داغ شد و در این بین باید به این نکته اشاره کنیم که اگر شرایط برای حضور نخبگان در کشور مهیا بود نخبگان به دلایل متفاوت کشور را ترک نمی‌کردند.

خدادادی در ادامه یادآوری می‌کند: شاخص‌های متعددی برای توسعه یافتگی یک کشور در نظر گرفته می‌شود از علم و ثروت و منابع طبیعی گرفته تا نیروی انسانی؛ اولین شاخص توسعه یافتگی هرکشوری نیروی انسانی آن است که می‌تواند مولد شاخص‌های دیگر توسعه یافتگی باشد به طوری که اگر این شاخص از سطح متوسط بالا رود نشان دهنده توسعه یافتگی کشور خواهد بود. سهیلا جلودارزاده نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس ، مهاجرت نخبگان را اتفاق دردناکی می‌داند و به خانه ملت می‌گوید: فرار نخبگان یکی از دردناکترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای یک کشور روی دهد. خروج نیروی‌های متخصص در سایه بی‌توجهی نهادها و سازمان‌های مربوطه مهاجرت نخبگان به چند مسئله اساسی اشاره دارد؛ اشتغال و دستمزد و ارزشی که کارفرما برای نیروی کار فعال قائل می‌شود، همه از دلایل موثر خروج نخبگان از کشور هستند.

شایسته سالاری به جای رابطه سالاری

وی در ادامه تاکید می‌کند: متاسفانه در کشور ما زمانی که رابطه جای خود را به ضابطه‌بندی و شایسته سالاری می‌دهد دیگر جایی برای توجه به نخبگان و نیروی‌ها متخصص نمی‌ماند، در سال‌های ابتدای انقلاب سازمان ها و نهادها کارمندان و نیروهای مورد نیاز خود را بر حسب شایسته سالاری انتخاب می‌کردند به گونه‌ای که از بین دانشجویان اصلح هر دانشگاه اقدام به گزینش نیروی‌های مورد نیاز خود می‌کردند اما با گذشت ۴۰ سال از انقلاب این شایسته سالاری جای خود را به رابطه سالاری داده است .

پرورش نخبه اروپایی با ژن ایرانی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از خروج نخبه‌ها به عنوان خروج ژن‌ها یاد می‌کند و می‌گوید: مهاجرت نخبگان تنها به این خروج از کشور ختم نمی‌شود نخبگان به عنوان ژن‌های برتر در خارج از کشور تشکیل زندگی داده و در همان جا زاد و ولد می‌کنند و به نام آن کشور با ژن ایرانی نخبه پرورش می‌دهند.

وی در ادامه تاکید می‌کند: متاسفانه تاکنون اقدامی در راستای بازگشت نخبگان صورت نگرفته است اگر اقتصاد کشور پررونق شود و برای ورود نخبگان امتیازاتی در نظر بگیریم می‌توانیم به بازگشت نخبگان امیدوار باشیم، امیدوارم در مجلس یازدهم این موضوع مورد توجه و بررسی قرار بگیرد.

اجرایی نشدن بند ۴۴ قانون اساسی

اصل ۴۴ قانون اساسی مستقیما به استفاده نکردن از ظرفیت‌های کار آفرینی در کشور  دارد، در بند بند این اصل به نکاتی از جمله شتاب بخشیدن به رشد اقتصادی ملی، گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی، ارتقاء کارایی بنگاه‌های اقتصادی و بهره‌وری منابع مالی و انسانی و فناوری، افزایش رقابت‌‌پذیری در اقتصاد ملی، افزایش سهم بخش‌های خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی، افزایش سطح عمومی اشتغال، تشویق مردم به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری و بهبود درآمد خانوارها، تغییر نقش دولت از مالکیت و مدیریت مستقیم بنگاه‌ها به سیاستگذاری و هدایت و نظارت، توانمندسازی بخش‌های خصوصی و تعاونی در اقتصاد و حمایت از آن‌ها در جهت رقابت در بازارهای بین‌المللی، آماده‌سازی بنگاه‌های داخلی جهت مواجهه هوشمندانه با قواعد تجارت جهانی، توسعه سرمایه انسانی دانش پایه و متخصص و توسعه و ارتقاء استانداردهای ملی و انطباق نظام‌های ارزیابی کیفیت با استانداردهای بین المللی اشاره دارد که اگر این اصل قانون اساسی به درستی اجرا می‌شد بدون شک امروز با رشد بی رویه فرار مغزها درکشور مواجه نبودیم.

در پایان باید بگوییم قصه هزار و یک شب فرار نخبگان و بیکاری جوانان تحصیل‌کرده کشور سال‌هاست تکرار می‌شود و خواهد شد با آمار و ارقام ریز و درشت  بیکاری که این روزها شاهد آن هستیم و خروج هزاران نیروی نخبه از کشور فاجعه‌ای است که باور آن سخت‌تر از سخت است. پدیده فرار مغزها در کشورهای جهان سوم قابل کتمان نیست اما در کنار آن مسایلی همچون ماندگار شدن متخصصین و فرار ژن ها مطرح می‌شود، یعنی نیروی انسانی باهوشی که در خارج از کشور ماندگار شده و آنجا زاد و ولد و تولید مثل می‌کنند.

آن‌ها نسلی با عنوان نخبه اروپایی را پرورش می‌دهند. آمارها و ارقام نشان می‌دهد که از هر ده نخبه ایرانی تنها سه نفر از آنها به ایران باز می‌گردد، این در صورتی است که در کشوری همچون ژاپن از هر ده نخبه نه نفر بعد از تحصیلات تکمیلی به کشورشان باز می‌گردند. نخبگان، منابع ملی با ارزشی همچون نفت و گاز و ذخایر طبیعی هستند با این تفاوت که منابع و ذخایر ملی روزی به پایان می‌رسد اما ژن‌های باهوش سرمایه و ثروتی هستند که در اروپا تولید مثل می‌کنند و افزایش می‌یابند. به جرات می‌توانیم بگوییم در کشور ما نه تنها از این منابع و ذخایر طبیعی حتی از نخبگان هم به درستی استفاده نشده و نمی‌شود، استفاده نکردن از هوش نخبگان در سیاست‌های کلان دلیلی بر مهاجرت نخبه ایرانی است که غیر از ابراز تاسف  و متاسفیم کلامی دیگر نمی‌شنویم.




 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

نظرات ( 0 )

نظر شما