جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

در جست‌وجوی هزینه‌ی از دست رفته00 نظر

در جست‌وجوی هزینه‌ی از دست رفته
بررسی عمده‌ترین عواملی که می‌تواند به عنوان جبران‌کننده اثر منفی مهاجرت نخبگان بیان کرد.

 

مهاجرت نیروی انسانی نخبه، پدیده‌ای است که در قرن اخیر تمامی کشورهای جهان را، اعم از توسعه‌یافتگان و کشورهای در حال توسعه، تحت شعاع قرار داده است. همه کشورها تجربه‌‌ی مهاجرت نخبگان از کشورشان و مهاجرت به کشورشان را داشته‌اند. در این مقاله ابتدا این موضوع را از دیدگاه زمان و هزینه‌ای که به ازای مهاجرت نخبگان تحصیلی تلف می‌شود مورد بررسی قرار می‌دهیم و در آخر به بررسی برخی فواید این نوع مهاجرت در کنار ضررهای آن خواهیم پرداخت.

 

در حاضر کشورهای توسعه‌یافته از یک سو به کشورهای در حال توسعه قول کمک در مبارزه با فقر و بیماری‌ها را می‌دهند و از سوی دیگر سعی در شکار مغزها و بهترین نخبگان این کشورها دارند. شایان ذکر است که پس از سال ۲۰۰۰ مهاجرت نخبگان فقط در مورد کشورهای در حال توسعه مطرح نیست؛ بلکه به کشورهای توسعه یافته نیز کشیده شده است. امروزه کشورهای توسعه‌یافته مانند ایالات متحده و انگلستان نخبگانی را از دیگر کشورهای توسعه یافته نظیر کانادا ایرلند آلمان و سوئیس جذب می‌کنند.

 

مهاجرت تحصیلی و هزینه‌ی رشد

هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیمی که برای آموزش افراد می‌شود (در جامعه‌هایی مثل ایران که آموزش رایگان در تمامی مقاطع وجود دارد)، یکی از سرمایه‌هایی است که با مهاجرت فرد از دست می‌رود. علاوه بر این اگر این سهمیه‌ای که دانشجوی مهاجر داشته است، به فرد دیگری اختصاص پیدا می‌کرد، او می‌توانست فایده‌ی بسیار زیادی را برای جامعه خلق کند. حتی هزینه‌ی زمان از دست رفته بین زمان فارغ‌التحصیلی و مهاجرت فرد می‌توانست وجود نداشته باشد و به نوعی خلق هزینه اضافی برای کشور مبدا است.

هزینه‌های آموزشی هم شامل هزینه‌های مستقیمی که صرف پرورش فرد شده است می‌شود و هم هزینه‌ فرصتی که بر مبنای درآمدی که فرد طی دوران تحصیل می‌توانست داشته باشد، لحاظ می‌شود. یکی از مسائلی که ممکن است این نوع مهاجرت‌ها را (به خصوص مهاجرت نخبگان) توجیه کند، بحث بیکاری افراد تحصیل‌کرده است.

ایران کشوری است که تعداد زیادی از افراد تحصیل‌کرده آن بیکارند. وقتی یک تحصیل‌کرده بیکار است، سرمایه صرف‌شده برای وی عملاً هدر رفته است؛ هرچند هم که به کشور دیگری نرود. حال اگر مهاجرت نخبگان به کاهش بیکاری افراد تحصیل‌کرده کمک کند، شکی نیست که در ظاهر از هزینه‌های کشور می‌کاهد، ولی باید در نظر داشت که معمولاً از بین افراد تحصیل‌کرده بهترین‌های آن‌ها مهاجرت می‌کنند. از این رو از این لحاظ هم نمی‌توان در بلند مدت ادعا کرد کشور مبدا به خاطر کاهش نرخ بیکاری از پدیده مهاجرت نخبگان سود می‌برد. البته نباید از نظر دور داشت که هزینه‌های آموزش از مقاطع ابتدایی، راهنمایی متوسطه تا پایان مقطع کارشناسی در کشورهای مختلف متفاوت است ولی به طور متوسط در حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به ازای هر نفر بر آورده می‌شود که این رقم در هر کشوری از درآمد سرانه سطح عمومی قیمت‌ها و روش‌های برآورد تاثیر می‌پذیرد. علاوه بر این کشورهای در حال توسعه معمولا از لحاظ نیروی انسانی ماهر و متخصص کمبود دارند. از این رو مسئله بهره‌وری نیروی انسانی یک چالش اساسی در این کشورهاست. خروج متخصصین و کارآفرینان خود در میان مدت و بلند مدت به بیکاری کارگران غیرماهر می‌انجامد. وقتی افراد غیرماهر به جای متخصص پست‌های کشور را اشغال می‌کنند، مسئله عدم کارآیی در تولید بسیار بارزتر می‌شود. خروج متخصصین علاوه ‌بر نبود بهره‌وری، تاخیر در پیشرفت تکنولوژیکی را نیز به دنبال دارد. متخصصان و دانشمندان نقش حیاتی در بهبود و توسعه کشور از طریق فعالیت در خلق و توسعه دانش علوم جدید و همچنین تغییر و بهبود تکنولوژی جامعه دارند و همچنین نقش مهمی در فرایند توسعه اقتصادی ایفا می‌کنند.

 

 کارکردها و کژکارکردهای مهاجرت نخبگان 

دیدگاه سنتی عمدتاً بر جنبه‌های منفی مهاجرت نخبگان تاکید دارد. در این دیدگاه بیان می‌شود که به جز ضررهای ناشی از کاهش سرمایه‌های انسانی، کشورهای مبدا ضررهای دیگری را نیز متحمل می‌شوند. مثلاً کاهش بهره‌وری نیروی داخلی به دلیل عدم حضور نخبگان مهاجر در محیط‌های کاری و آموزشی، فقدان نظریه‌پردازان و دانشمندان تراز اول در سطح جهانی، فقدان نیروی کار مناسب در امر بهداشت و درمان و به طور کلی اثرات منفی آن بر جامعه، خط مشی‌ها و نهادهای اجتماعی.

در مقابل این، عده‌ای از محققان عقیده دارند این نگرش که کشور مبدا همه هزینه‌های آموزشی را متحمل می‌شود و کشور میزبان از مزایای نیروی انسانی تولید شده بهره می‌برد، الزاما درست نیست و شواهد نشان داده‌اند که بسیاری از این مهاجران، بعد از مهاجرت به ادامه تحصیل می‌پردازند و معمولا بالاترین درجه تحصیلی‌شان را از کشور میزبان دریافت می‌کنند. بنابراین کشورهای میزبان نیز قسمتی از هزینه‌های آموزشی نفرات را متحمل می‌شوند. امروزه در مباحث مهاجرت نخبگان حتی صحبت از مفهوم دستاوردهای مغزی به میان می‌آید. منظور از این واژه مزایا و منافع ناشی از مهاجرت افراد نخبگان برای کشورهای مبدا است. این محققان عقیده دارند که مهاجرت نخبگان کشورهای در حال توسعه، در نهایت منجر به افزایش سرمایه‌های انسانی این کشورها می‌شود. عمده‌ترین عواملی که می‌تواند به عنوان جبران‌کننده اثر منفی مهاجرت نخبگان بیان کرد، عبارتند از:

 

 تشویق آموزش

این باور که در کشورهای توسعه یافته سطح درآمدها بالاتر است و نخبه‌‌ای که در یک کشور توسعه‌یافته کار کرده و برگشته است درآمد بهتری دارد سبب می‌شود انگیزه ارتقای سطوح آموزشی در داخل کشور ایجاد شود.

 

 انتقال دانش و فناوری

نخبگان بازگشته به کشور مادر به خاطر آموزش نخبگان می‌توانند منبعی برای انتقال دانش‌ها و فناوری‌های جدید باشند. همچنین ممکن است مهاجرت شبکه‌های بین کشور مادر و میزبان تشکیل دهند و از این طریق دانش و فناوری را منتقل نمایند.

 

فرستادن پول

اصلی‌ترین منفعت مهاجرت نخبگان مربوط به فرستادن مقادیر عظیم پول به کشورهای مبدا است. شواهد اساسی نشان می‌دهند که این عامل مهم است و اثرات جبرانی زیادی دارد و در برخی از کشورها این پول از منابع اصلی درآمد خارجی است.

 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

نظرات ( 0 )

نظر شما