جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

در قطارهای لندن...00 نظر

در قطارهای لندن...
در قطارهای لندن، پند امروز را به جمله‌ای بلند بالا از نهج‌البلاغه‌ی حضرت امیر اختصاص داده‌اند که فرمود:« یک لحظه شکیبایی به هنگام غضب می‌تواند هزار لحظه پشیمانی را سد کند.»

 

 

1-

در قطارهای لندن، پند امروز را به جمله‌ای بلند بالا از نهج‌البلاغه‌ی حضرت امیر اختصاص داده‌اند که فرمود:« یک لحظه شکیبایی به هنگام غضب می‌تواند هزار لحظه پشیمانی را سد کند.» برای من که این جمله را در قطارهای لندن می‌خواندم جای هیچ شگفتی نداشت که به عنوان یک شیعه به جد بر این باورم که انسانیت تنها زمانی به بلوغ و کمال خواهد رسید که انسان امروز بتواند ازچشمه‌ی ناب اندیشه‌های  حضرت مولا سیراب شود. برای همین با خود اندیشیدم که اگر من جای مسئولان فرهنگی قطارهای لندن بودم کدام جملات را از حضرت مولا انتخاب می‌کردم.  و یا اصلا نه، چرا به بررسی ریشه‌های غلبه‌ی خشم در وجود آدمی آن طور که علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید، و یا در قرآن آمده است، نپردازیم. آنجا که خداوند به فرشتگان دستور داد که بر آدم سجده کنید« إِذْ قُلْنَا لِلْمَلَئكَةِ اسْجُدُواْ لاَدَمَ فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبْلِيسَ أَبىَ‏ وَ اسْتَكْبرَ وَ كاَنَ مِنَ الْكَافِرِينَ(34) و (ياد كن) هنگامى را كه به فرشتگان گفتيم: «براى آدم سجده و خضوع كنيد!» همگى سجده كردند جز ابليس كه سر باز زد، و تكبر ورزيد، (و به خاطر نافرمانى و تكبرش) از كافران شد.» مهم‌ترین عامل در ایجاد این پدیده را کبر و غرور معرفی کرده است. هم‌چنان‌که کبر و نخوت ابليس را فرا گرفت و به آفرینش خود افتخار نمود و خلقت آدم از گل خشکیده را سبک شمرد، همین مسئله باعث ایجاد خشم و نفرت و سرانجام حس انتقام‌جویی از نسل بشر گردید. و هم‌چنان‌که باز حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه توضیح می‌دهند« و استادى اللَّه سبحانه الملائكة وديعته لديهم و عهد وصيته اليهم فى الاذعان بالسجود له و الخشوع لتكرمته فقال سبحانه: اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ اعترته الحمية و غلبت عليه الشقوة ... خداوند سبحان از ملائكه خواست كه آنچه نزدشان امانت گذاشته بود ادا كنند، و به آنچه به آنان توصيه كرده بود فرمان داد و آن اين بود كه ايمان بياورند به واسطه سجود بر آدم و بواسطه خشوع به كرامت و بزرگوارى او، پس فرمود:« به آدم سجده كنيد در نتيجه همه سجده كردند مگر ابليس كه حميت بر او عارض شد و شقاوت بر وى غلبه كرد. و این بدان معنا است که غلبه‌ی خشم اساسا انسان را از حالت انسانی خارج کرده به عالم شیطانی رهنمونش می‌کند و او را از رحمت خداوند دور می‌کند. یکی دیگر از مصائبی که برانگیزاننده خشم در نگاه حضرت امیر است، کینه توزی است. چنان‌که  در این باره فرموده‌اند: «الحقد مثار الغضب»، کینه‌توزی برانگیزنده خشم است.هم‌چنان‌که حضرت مولا حسد را از دیگر عوامل استیلای خشم بر انسان می‌داند. «حسدکننده بر آنکه او را هیچ گناه نباشد خشم‌آلود می‌شود»؛ یعنی شخص حسود چه بسا بر فردی که به او هیچ آزاري نمی‌رساند يا حتی گاهی هم به او نفع می‌رساند غضب می‌کند و نسبت به او کینه می‌ورزد، چون دشمن نعمت‌های خداوند است. این چنین است که فرد حسود همیشه در خشم و رنج است. و اگر به همین منوال در نهج‌البلاغه به جست‌وجو بپردازیم خواهیم دید که تمامی سپاهیان جهل به زیر سلطه‌ی خشمند. و خشم بر آن‌ها فرمان می‌راند. به دیگر سو در تعالیم  و به خصوص در نهج‌البلاغه  راه‌های بسیاری برای غلبه بر خشم و کنترل غضب پیشنهاد شده است  که نخستین آن کظم غیظ با استعانت از حضرت باری‌تعالی و امید به رحمت اوست که فرمود: «و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین»، به درستی كه کسانی که خشم و غضب خود را فرو ‌برند و از بدی مردم درگذرند خدا دوستدار نیکوکاران است.(آل عمران- 134). در همین راستا است که حضرت مولا نیز ملکه شدن این حسن اخلاقی-کظم غیظ- را در تمرین صبر و پیشه نمودن حلم از سوی مومنان می‌دانند و تاکید دارند: «الکظم ثمره الحلم» و حتی در کلمات قصار از آن به عنوان گور زشتی‌ها و منکرات یاد می‌کنند. (الاحتمال قبر العیوب) و تا آن‌جا پیش می‌روند که غریزه فرد مومن را مبتنی بر این حالت می‌دانند و در توصیف شجاع‌‌‌‌‌‌ترین مردم می‌فرمایند: «اقوی الناس من قوی علی غضبه بحلمه»، شجاع‌ترین مردم کسی است که بتواند بوسیله حلم و بردباری خشم خود را مهار سازد...

 2-

هم‌چنان که در عوالم خود به ماجرای چگونگی کنترل خشم و مواهب صبر و کظم غیظ در اندیشه‌های ناب اسلامی‌ می‌اندیشیدم مطلب دیگری  که از سوی یکی از دوستان برایم ارسال شده بود توجه مرا به خود جلب نمود.

«در گزارش سالانه 2017 وب سایت گالوپ، از احساسات جهانی، مردم ایران به عنوان عصبانی ترین مردم جهان معرفی شده اند. این گزارش با مطالعه از وضعیت 142 کشور جهان تنظیم شده است. در این گزارش مردم ایران با 50 درصد جمعیت عصبانی و عراق با 49 درصد و سودان جنوبی با 47 درصد عصبانی ترین کشورهای دنیا معرفی شده اند. در این گزارش یونان نیز با 67 درصد  پراسترس ترین کشور دنیا معرفی شده است. در این گزارش همچنین 70 درصد از مردم جهان گفته اند که لذت زیادی می برند و لبخند زده و احساس آرامش و احساس احترام می کنند.»

به این‌که این گزارش تا چه حد می‌تواند صحت داشته باشد و یا نه، کاری ندارم. حتی سو نیت دشمنان این انقلاب و این آب و خاک را هم در این ارزیابی لحاظ خواهیم کرد. مسئله این‌جاست که اتفاقا  با توجه به نکاتی که بیان شد همین مسئله پارامتر خشم و عصبانیت، می‌تواند پارامتر خوبی برای سنجش میزان اسلامی بودن جامعه‌ی ما باشد. یعنی ما می‌توانیم با استفاده از این سنجه حساب کنیم که تا چه حد توانسته‌ایم بعد از چهار دهه از انقلاب اسلامی، اصلی‌ترین هدف انقلاب را که همان برپایی اسلام ناب که برگرفته‌ از تعالیم نهج‌البلاغه و انبیای عظام و امامان معصوم است را حساب کنیم. ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که توجه کنیم  که اتفاقا شعارهای انقلاب اسلامی بیشتر معطوف به بعد فرهنگی اسلام عزیز بوده است و تمامی رهبران این انقلاب به طور اعم و اخص که امام خمینی(ره)  باشند و رهبری معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که خداوند ایشان را از بلیات ارضی و سماوی مصون دارند،  اشخاص به شدت با تمایلات فرهنگی بوده‌اند. پس چه شده است که بعد از چهار دهه ازپیروزی انقلاب اسلامی و اکنون که در دهه پنجم انقلاب هستیم چنین گزارشات دل آزاری می‌شنویم و یا می‌خوانیم. آیا بخش فرهنگی ما در پیاده کردن شعارهای انقلاب ناتوان بوده است و یا سیاست‌مداران ما در ایجاد توازن بین بخش‌های مختلف ناتوان بوده‌اند. به هر حال این‌ها پرسش‌های جدیی است که در ادامه‌ی این راه بی‌نهایت باید از خود پرسید. 




 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

پیام بگذارید

نظرات ( 0 )