جستجو

توجه

لطفا پس از ثبت ، ایمیل خود را چک نمایید و اقدام به تایید نمایید
لطفا قسمت Spam هم چک نمایید

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

درس‌های ذی‌قیمت تحریم‌های جدید00 نظر

درس‌های ذی‌قیمت تحریم‌های جدید
آیا مشکل از عناصر سازنده‌ی فرهنگ و یا دستگاه‌های متولی آن است و یا ما در شیوه‌ی تبلیغ فرهنگی و تولید کالاهای فرهنگی مطلوب، بدان سان که شایسته‌ی انقلاب است ناتوان بوده‌ایم. یا عنصر زمان را در نوع تفهیم مفاهیم نمی‌شناسیم و یا ماجرا به عوامل دیگر بازگشت می‌کند

 



احمد جعفری
خروج ترامپ از معاهده‌ی برجام اگرچه تلاطم‌های بسیاری در صحنه‌ی اقتصادی را برای ایران عزیز اسلامی رقم زد و در عرض کم‌تر از چند ماه سبب شد که دلار رکورد بی‌سابقه‌ی 20 هزار تومان را هم ثبت کند ومشکلات عدیده‌ای برای ملت ایران ایجاد نمود، اما از یک نگاه می‌توان گفت که این خروج تجربه‌ی ذیقیمتی را نیز برای ما به ارمغان آورد. ماحصل این تجربه چه پیش از خروج از این معاهده از سوی ایالات متحده و چه پس از آن بگونه‌ای  است که در صورت عدم درس از این ماجرا می‌تواند آثار بسیار زیانباری را برای ما به‌همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است برای تبیین چگونگی این تجربه بی‌هیچ ‌مقدمه‌ای این اتفاقات را به صورت کاملا شفاف مرور کنیم. اولین اتفاق بعد از بیان مسئله‌ی مهلت مقرر برای خروج از برجام، تلاطم‌های عجیب و قریب در مسئله‌ی ارز بود به طوری‌که  جمع قابل توجهی از مردم عادی از کسبه گرفته تا کارمند و کارگر تحت تاثیر القائات رسانه‌های جمعی عموما معاند و به خصوص شبکه‌های اجتماعی مبدل به دلالان ارز و دلار شدند. این مسئله که با دامن زدن برخی شبکه‌های معلوم‌الحال به آتش تند هراس، هر لحظه بیشتر می‌شد، سبب شد تا تدبیرهای نه چندان سنجیده از سوی مسئولان اقتصادی هم کارگر نیفتد. به طوری که در کم‌تر از چند ماه نه تنها بازار ارز طوفانی شد؛ بلکه این امر خیلی زود اثراتش را بر بازار مسکن، بازار لوازم خانگی و حتی ضروریات مردم گذاشت. بسیاری از کالاها همانند پوشک بچه که خیلی زود می‌توانست ناراضایتی را در عمق وجود خانواده‌ها بنشاند، نایاب شدند و یا با قیمت‌های نجومی در دسترس قرار گرفتند. چنان‌که به عنوان نمونه همین مسله از سوی رهبری معظم انقلاب نیز مورد توجه قرار گرفت و تذکر دادند. بازار سکه  و طلا نیز عملا از صنف طلا و جواهر که متکفل و متخصص این حوزه بودند، گرفته شد و در دست دلالان افتاد. به دیگر سو بانک مرکزی که متکفل تنظیم بازار ارز و طلا بود نتوانست عکس‌العمل به موقع از خود نشان دهد و در یک حالت انفعال، با تزریق شاید  بی‌دلیل طلا و ارز و سیاست‌های تثبیتی عملا در راستای منافع برخی از دلالان عمل کرد.  به گواه اعلام منابع رسمی  ما در این دوره شاهد خروج عجیب و غریب ارز و طلا از کشور بودیم و...، پر واضح است که تحلیل چنین محتوایی برای هر تحلیل‌گر منصفی نمی‌تواند، بدون در نظر گرفتن هجمه‌ی هماهنگ شده‌ی دشمنان این آب و خاک باشد. چنان‌که در گزارش‌های مراکز نظارتی نیز با دستگیری بسیاری از این عوامل نفوذی بسیاری از دست‌های پنهان این توطئه بزرگ آشکار شد. اما همین تحلیل‌گر هر چقدر هم اهل مسامحه باشد مشکلات عدیده‌ی را چه در سطح سیاست‌گذاری، چه در سطح مدیریت و حکمرانی و چه در سطح عوامل فرهنگی و اجتماعی مشاهد می‌کند. سخن آن است که چه بر ما رفته است، که مردم ایران که روزگار گوشواره‌ فرزند خود را به جبهه‌ها هدیه می‌داد، اکنون با یک تکانه‌ی نه چندان جدی، به این نتیجه رسیده است، که با هراس هرچه تمام‌تر می‌خواهد همه‌ی دارایی خود را به دلار تبدیل کند تا مبادا به مبادا برسد و زندگی‌اش نابود شود. تلقین چنین دیدگاهی به انسان انقلابی ایرانی، که عزیزترین فرزندانش را تقدیم ایران نموده، و صدها هزار شهید در راه اسلام داده است، چطور و با چه وسیله‌ای از سوی دشمنان میسر گشته است. چه عواملی سبب شده ست که او احساس کند به اصطلاح از قافله عقب است. آیا مشکل از عناصر سازنده‌ی فرهنگ و یا دستگاه‌های متولی آن است و یا ما در شیوه‌ی تبلیغ فرهنگی و تولید کالاهای فرهنگی مطلوب، بدان سان که شایسته‌ی انقلاب است ناتوان بوده‌ایم. یا عنصر زمان را در نوع تفهیم مفاهیم نمی‌شناسیم و یا ماجرا به عوامل دیگر بازگشت می‌کند. نکته‌ی دوم  دستگیری و معرفی معرفی تعداد بسیاری از افرادی است که به عنوا سوداگران ارز و دلار و واردکنندگانی است که به هر بهانه و با هر شیوه‌ای سعی کرده‌اند از این آب گل آلود ماهی بزرگ خود را صید کنند، به طوری که ما هر روز در رسانه‌های جمعی شاهد معرفی یکی از این افراد ذیل عنوان سلطان سکه، سلطان قیر، سلطان پوشک و ... هستیم که از خلا‌های قانونی و غیر قانونی مبالغ متنابهی را به جیب زده‌اند. پرسش این‌جاست که چه عواملی سبب این سو‌ء استفاده‌ها آن هم در این حجم شده است. آیا غیر از این است که ما از دانش حکمرانی لازم برای رتق و فتق امور آن هم در روزگار جهانی شدن برخوردار نیستیم. و سوال بزرگتر دیگر آن است که  در روزگاری که همه‌چیز با سرعت بالایی در حال تغییر است ما تا چه حد توانسته‌ایم خود را به دانش مدیریتی چنین حکمرانی آماده کنیم. فراموش نکنیم که در اسناد بالادستی نظام که از سوی رهبری معظم ابلاغ شده است ایران می بایست تا سال 1404 به آن درجه از صنعت دانش بنیان برسد که خود را در سطح اول منطقه تثبیت کند. سوال این است که آیا رسیدن به چنین جایگاهی به صرف ارتقای علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است یا نه ما باید پیش و بیش از هر چیز به دانش مدیریتی لازم برای حکمرانی چنین مدلی نیز دست‌یابیم. سوالی که جواب آن در این سطح بر عهده‌ی سیاست‌گذاران و سیاست‌مداران است این است که چگونه می‌توان بدین سطح از دانش حکمرانی دست‌یافت. ما منابع زیرساختی لازم را هم‌چون بانک، صنعت، راه، جغرافیا، منابع خدادادی انسانی و طبیعی داریم اما از فقدان چنین دانشی در رنجیم. پرسش دیگر که باز جا دارد که سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران با جرات بدان بیاندیشند، مسئله‌ی شفافیت حکمرانی است. این یک واقعیت مسلم است که در جهان امروز با لوازمی که فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات برای آن تدارک دیده است، مدیریت متکی بر دانایی جای خود را به مدیریت مبتنی بر اقتدار و سلطه داده است. در مدیریت مبتنی بر دانایی که بر مبنای آزادی بنا می‌شود و از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است، مردم محرم همه‌ی اسرارها هستند، بنابراین لازم است که نه تنها در همه‌ی امور مورد مشورت قرار گیرند بلکه لازم است تا جایی که ممکن است و مخل امنیت ملی نباشد، تمامی جوانب یک تصمیم از تمامی جوانب آن در معرض دید همگان قرار گیرد. این چنین شیوه از مدیریت نه تنها راه را بر یاوه‌گویی دشمنان خواهد بست، بلکه می‌تواند بخش عظیمی از توطئه‌های دشمنان را خنثی نماید و راه را برای هرگونه فسادی ببندد. از این منظر نه تنها لازم است که ما از چرایی و چگونگی  پیشرفت‌ها با مردم بگوییم بلکه صادقانه از مشکلات سر راه حرف بزنیم و چاره‌ی کار را در بسیج همت مردم جست‌وجو کنیم. ترویج چنین نگاهی نه تنها از لوازم حکمرانی در دنیای امروز است بلکه خواسته‌ی به‌حق مردم در به ثمر رساندن انقلاب اسلای است که به مبارکی در آستانه چهلمین سالش قرار داریم.      

 

 

 

پیام بگذارید

نظرات ( 0 )