جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

دهه پنجم، ضرورت بازنگری در مدیریت‌ها و اعتماد به جوانان00 نظر

دهه پنجم،  ضرورت بازنگری در مدیریت‌ها و اعتماد به جوانان
بعد از چهل سال اگر از ما بپرسند که تا چه حد توانسته‌ایم، اهداف انقلاب اسلامی را برآورده کنیم، چه پاسخی خواهیم داشت. این پرسش البته می‌تواند بسیار کلی باشد؛ چه انقلاب اسلامی از وجوه مختلفی برخوردار بوده است، مثلا اکثریت قریب به اتفاق رهبران انقلاب چون شخص امام خمینی، شهید بهشتی، شهید مطهری و ...همگی عناصر فرهنگی بوده‌اند

 


عباس یکرنگی

بعد از چهل سال اگر از ما بپرسند که  تا چه حد توانسته‌ایم، اهداف انقلاب اسلامی را برآورده کنیم، چه پاسخی خواهیم داشت. این پرسش البته می‌تواند بسیار کلی باشد؛ چه انقلاب اسلامی از وجوه مختلفی برخوردار بوده است، مثلا اکثریت قریب به اتفاق رهبران انقلاب چون شخص امام خمینی، شهید بهشتی، شهید مطهری و ...همگی عناصر فرهنگی بوده‌اند که داعیه اول‌شان به طور اخص و اتم قضیه، پیاده کردن اسلام ناب محمدی بوده است که رکن اول آن اجرای عدالت و کرامت انسانی است. شاید به همین دلیل است که اصلی‌ترین شعار انقلاب اسلامی ایران که در جریان انقلاب و پس از آن توسط ملت فریاد ‌زده می‌شد، استقلال، آزادی، و جمهوری اسلامی بوده است. ممکن است در این‌جا بگوییم که ما در تحقق این امر موفق بوده‌ایم. چه درست چند ماه پس از پیروزی، اصلی‌ترین شعار و خواست ملت یعنی جمهوری اسلامی تحقق پیدا کرد و ما توانستیم در بسیاری از امور به استقلال برسیم. فی‌المثل ارتش ما که تا پیش از انقلاب  به طور کلی توسط مستشاران خارجی اداره و مدیریت می‌شد، توسط فرزندان این ملت اداره شد. ما در جنگ هشت‌ساله در مقابل ابر قدرت شرق و غرب ایستادیم و از اقتدار و حیثت این ملت و این آب و خاک دفاع کردیم. ما توانستیم در بسیاری از ساختارهای نظام الگوی اسلامی  را پیاده کنیم. در حوزه‌ی فرهنگ، ادبیاتی به وجود آمد که بسیار با آن‌چه پیش از آن بود متفاوت شد، سینمای ما امروز حرف‌های تازه‌ای برای جهانیان دارد. امروزه کشور ما در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه از نوعی دموکراسی برخوردار است که نه تنها در گذشته نبود بلکه شاید در کل دنیا بی‌نظیر است به طوری که حتی اداره‌ی روستاها و شهرهای کوچک از طریق انتخابات  مدیریت می‌شود. ما در بسیاری از حوزه‌های نظامی خودکفا شده‌ایم و انقلاب اسلامی توانسته به مدد همین مردم اقتدار خود را حتی به رخ ابرقدرت‌ها بکشد. از امنیتی برخورداریم که نتیجه‌ی این اقتدار بین‌المللی است و ...؛ نگارنده‌ی این سطور در صدد انکار این همه دستاورد نیست بلکه برعکس می‌خواهد با یادآوری این راه طولانی و صعب العبور موارد دیگری را نیز گوشزد نماید چه ما مدعی دینی هستیم که به قول پیامبرش برترین است و هیچ  تفکری و اندیشه‌ای برتر و والاتر از آن نیست. بنابراین از کسانی که خود را پیرو چنین آیینی می‌دانند زیبنده نیست که در هیچ یک از شاخص‌هایی که ملاک ارزیابی‌های بین‌المللی، جهانی، منطقه‌ای و کشوری است، از دیگران عقب بماند.. بلکه برعکس باید از پیامبر و امامش احساس شرم نماید وقتی که می‌شنود در بسیاری از  شاخص‌ها از دیگران عقب مانده است. چه از دیدگاه ملتی که هزاران جوان را برای پیروزی این انقلاب به قربانگاه فرستاده‌اند، این زیبنده نیست که مسئولان آن از چنان همتی برخوردار نباشند و یا کم‌کاری کنند. در همین راستا کشور کره‌ی جنوبی را در نظر بگیرید، سوال مردم و حتی رهبری از مسئولین این است که  چرا این کشور که در 4 دهه قبل همتراز با ایران اسلامی قرار داشت اکنون به یکی از قطب‌های اقتصادی دنیا تبدیل شده است. آیا مسئولین نمی‌دانند که شرکت هیوندایی تقریبا همزمان با شرکت ایران خودرو تاسیس شده است. پس چرا محصولات این شرکت به صورت یک برند جهانی مورد توجه تمامی دنیا قرار دارد و ما هنوز نتوانسته‌ایم محصولی که نام ایران اسلامی را یدک بکشد را برای این ملت تولید کنیم. مشکل کجاست؟ آیا ما نیروی انسانی متبحر نداریم؟ آیا منابع لازم در دست نیست؟ و یا ضعف در جای دیگری است؟ پرواضح است که اگر به هوش ایرانی که توانست در اوج تحریم‌ها چرخ سانتریفیوژ را که فناوری به نسبت بالاتری به نسبت خودرو است را با فعل خواستن بچرخاند ساخت خودرو نباید کار مشکلی باشد. نگاهی به متخصصان برتر طراحی و تولید خودرو در جهان نشان می‌دهد که البته ایرانیان در این حوزه نیز از ید طولایی برخوردار هستند. این مشکل را می‌توان در سایر عرصه‌ها نیز به وضوح مشاهده کرد. پس بگذارید برای روشن‌تر شدن علت واقعه مثال دیگری را که هنوز که هنوز است برای این‌ حقیر نامکشوف مانده را  برایتان ذکر کنم. در اواخر دوره‌ی یکی از دولت‌ها به ناگهان دستوری رسید که کشاورزان چای کار شمالی امسال محصول خود را برداشت نکنند و کارخانه‌ها از پذیرفتن برگ سبز چای‌کاران معذرت خواستند. علت آن بود که آقایان مدیران فرمودند، محصول چای ایرانی از آن کیفیت لازم برخوردار نیست و به کشاورزان قول دادند که هکتاری فلان مقدار را از محل واردات چای به آن‌ها پرداخت می‌کنند. این در حالی بود که کسانی که چای را می‌شناسند می‌دانند که چای مزارع گیلان به لحاظ این‌که هیچ آفت طبیعی ندارد مرغوب‌ترین چای جهان است.  اما ماجرا آن بود که چون قیمت برگ سبز چای نازل بود و بخش خصوصی که شریک دولت در به عمل‌آوری چای بود به انحای مختلف سعی در آزار کشاورز زحمت کش داشت و گاه تا 72 ساعت از تحویل برگ سبز چای سرباز می‌زد، و برگ ترشیده و نامرغوب تحویل می‌گرفت و تبدیل به چای سیاه می‌کرد، همگان بر این قول متفق شده بودند که گناه از محصول ایرانی است در حالی که ماجرا از اساس چیز دیگری بود و به قول معروف گنه کرد در بلخ آهنگری...،نتیجه‌ی چنین تصمیم شتاب‌زده‌ای توسط آقایان دولت مرد چنین شد که ده‌ها هزار هکتار از مزارع گیلان نابود شدند و هزاران تن بیکار. این ماجرا به لحاظ اجتماعی نیز عواقب جدی را برای مردم خطه‌ی ششمال به همراه داشت که هیچ‌گاه هم چرایی این ماجرا را هیچ مسئولی پاسخ نداد در صورتی که آگاهان اقتصادی می‌دانند ایجاد یک شغل در دنیای امروز چقدر هزینه دارد.

بحث را می‌توان از زاویه‌ای دیگر ادامه داد، در حالی که آمارهای جهانی و گزارش صندوق بین‌المللی پول از ظرفیت 2000 میلیارد دلاری سرمایه‌ی ایرانیان خارج از کشور و متخصصین ایرانی آنسوی آب‌ها می‌گویند، و به گواه شرکت‌های بین‌المللی امریکایی که در اعتراض به تصمیم ترامپ درباره‌ی عدم اجازه‌ به ایرانیان برای ورود به امریکا گفته بودند که بسیاری از این شرکت‌ها در صورت اصرار ترامپ زیان‌های جدی خواهند دید و حتی ممکن است این تصمیم آن‌ها را از مرزهای تکنولوژی باز دارد چرا کم‌تر کسی از مسئولان جز همین نهاد رهبری دانش‌جویان خارج از کشور و یکی دو نهاد دیگر صدایشان در نمی‌آید. آیا این‌ها ایرانی نیستند؟ آیا به این آب و خاک تعلق ندارند؟ آیا عاشق دین و مذهب و آیین خود نیستند؟ پس چرا از این پتانسیل‌ها استفاده نمی‌کنیم. کوتاه سخن این‌که مشکل دهه پنجم انقلاب را باید مشکل مدیریت دانست. مدیریتی که به نسبت با جامعه‌ی جهانی فاصله دارد و نمی‌خواهد خود را  با این حقیقت روبه‌رو ببیند. دولت‌مردان ما باید به این سخن رهبری معظم  در دهه پیش رو توجه جدی داشته باشند که هرجا به جوانان این مرز و بوم توجه شد شاهد شکوفایی و رونق خواهیم بود. در این دهه باید آسیب شناسی جدیی نسبت به شیوه‌های مدیریتی داشته باشیم. چه جهان به ظور کل نسبت به همه‌ی دوران‌های گذشته تغییر کرده است و شتابش مجال هر گونه اشتباهی را دیگر نمی‌دهد. 


 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

نظرات ( 0 )

نظر شما