جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

سیاست‌های احتمالی ایران در تقابل ویزایی با امریکا00 نظر

سیاست‌های احتمالی ایران در تقابل ویزایی با امریکا
ایران چه سیاست و برنامه‌ای را می تواند در برابر سیاست تحریم و “تقابل ویزایی” و “جنگ مغزها”ی آمریکا در پیش بگیرد؟

 

آمریکا با درک اهمیت آنچه که متخصصان و فارغ التحصیلان بازگشتی چینی در این کشور رقم زده‌اند و همچنین درک نقش این مهاجران متخصص بازگشتی به ‌عنوان موتور متحرک توسعه علمی و فناوری چین و قدرت یافتن رقیب آن‌ها در حوزه اقتصاد و تجارت، جنگ تجاری خود با چین را به سوی نوعی “تقابل ویزایی” جهت مقابله با ورود و چرخش دانشجویان و متخصصان چینی به بازار علم وفناوری خود کشانده است. شاید به همین خاطر است که پایگاه خبری “بلومبرگ” و نشریه “تایم” در گزارشات خود با اشاره به حجم بالای موارد عدم تائید و یا تمدید ویزاهای دانشجویان چینی، از آن به عنوان ابعاد تازه جنگ تجاری میان چین و آمریکا یاد کرده‌اند! دانشجویان ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند و در دوره‌ی ریاست جمهوری ترامپ کاهش شدید صدور ویزاهای تحصیلی دلیلی بر این مدعاست. اما ایران در قبال این سیاست چه تدبیری می‌اندیشد؟ 

به‌نظر می‌رسد که پیش از هر چیزی کشور نیازمند اتخاذ رویکرد فعالانه در زمینه مهاجرت، سیاستگذاری واقع بینانه و تغییر نگرش خسرانی به این پدیده و اتخاذ نگاه فرصت اندیش و بهره برداری از مزایای جابجایی و چرخش نخبگان است.

نکته دوم ناظر به مدیریت سازنده و غیرمخرب ساز و کار خودکار اعزام و جابجایی دانشجویان به خارج از کشور است. در واقع، موضوعی که مزیت کشور نسبت به کشورهایی همچون چین محسوب می‌شود، فرآیند خودکار جابجایی دانشجویان به خارج از کشور است. مدل جابجایی دانشجویان ایرانی حداقل در دو دهه اخیر تا حد زیادی متکی به نفس بوده و بسیاری از دانشجویان ایرانی با هزینه شخصی و یا تامین مالی کشورهای مقصد به خارج از کشور عزیمت کرده  و پس از اتمام تحصیل در صورت تمایل به داخل کشور بازگشته‌اند. در حالیکه کشورهایی مانند چین هزینه‌های زیادی را صرف اعزام دانشجو و بازگشت آن‌ها می‌کنند. اما در عین حال، مزیت این کشورها نسبت به ایران، انتخاب هدفمند کشورهای مقصد برای اعزام دانشجویان و همچنین اتخاذ تمهیدات هوشمندانه برای ترغیب آن‌ها به بازگشت است، در حالیکه کشورهای مقصد دانشجویان ایرانی غیر هدفمند و تا حد زیادی تحت تاثیر نظام روادید کشور مقصد و شرایط اقتصادی (قیمت ارز) در داخل کشور جهت پوشش هزینه‌های مهاجرت و معمولاً بدون برنامه مشخص بازگشت است. با توجه به " تقابل ویزایی" و "جنگ مغزها"ی آمریکا با ایران و احتمالاً همراهی برخی از کشورهای غربی با این روند، کشور ایران می‌تواند در جهت تسهیل نظام روادید با کشورهایی که بازار اقتصادی و دانشگاهی آن‌ها در سطح قابل قبولی از دانش و فناوری روز دنیا (برای مثال کشورهایی همچون چین و روسیه) هستند، گام بردارد. 

نکته سوم، تنظیم گری هوشمندانه فرآیند اعزام و جابجائی بین المللی دانشجویان به خارج از کشور است که فاقد هر گونه قانون و چارچوب مشخصی است و عملاً این حوزه در انحصار برخی از موسسات اعزام دانشجو هستند که صرفاً تابع منافع شخصی و سودجویانه کوتاه مدت هستند. هرج و مرج حاکم بر این بخش به‌گونه‌ای است که مهم‌ترین دغدغه برخی از این موسسات صرفاً تسریع اعزام افراد به خارج از کشور بدون در نظر گرفتن آتیه این‌ گونه اعزام‌ها، عدم تامین حداقل خدمات حمایت های قانونی و آینده شغلی در دوران پسا مهاجرت و یا حتی در نظر گرفتن شرایط بازگشت به داخل کشور است. لذا مهم‌ترین و فوری‌ترین نیاز کشور، ساماندهی فرآیند اعزام دانشجو به خارج از کشور با اولویت قرار دادن کاهش مشکلات اقتصادی و اجتماعی افراد پس از اعزام و در دوران پسا مهاجرت است. در همین راستا، توجه به مشکلاتی که برای برخی از دانشجویان در مبادی ورودی به کشورها پیش می‌آید، فراهم نمودن و در دسترس قراردادن خدمات حمایت قانونی و کنسولی بسیار مفید و اثربخش است. نقش وزارت خارجه و نمایندگی‌های کنسولی ایران در این زمینه می‌تواند فعالانه‌تر و حمایتی باشد.

تقابل ویزایی و جنگ مغزها با امریکا - بازگشت دانشجویان ایرانی خارج از کشور  

اما نکته آخر و در عین حال مهم‌ترین سیاست در این حوزه، تقویت بستر و برنامه‌های تسهیل بازگشت فارغ التحصیلان و متخصصان ایرانی با هدف زنده نگه داشتن امکان و افزایش احتمال بازگشت آن‌ها در جهت خدمت رسانی و انتقال دانش و فناوری روز دنیا همراستا با نیازمندی‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است. خوشبختانه بخشی از ایرانیان حتی پس از مهاجرت و عزیمت از کشور، تمایل به حفظ ارتباط با داخل و در شرایط مساعد اقتصادی و امیدواری اجتماعی، مایل به بازگشت موقت و حتی دائمی می‌باشند. بر همین اساس، شاید مهم‌ترین راهکار تضمین کننده بهره برداری از فرصت‌ها و مزیت‌های مهاجرت دانشجویان و متخصصان ایرانی به خارج از کشور را می‌توان در پیش گرفتن سیاست چرخش نخبگانی و تسهیل شرایط بازگشت آن‌ها به داخل دانست. این موضوع نیازمند عزم جدی و فراهم نمودن همه جانبه زمینه بهره‌برداری از پتانسیل دانشی و فناورانه متخصصان و فارغ التحصیلان بازگشتی است. هر چند که تا کنون اقدامات مثبتی در این زمینه در کشور انجام شده است، اما این اقدامات به هیچ وجه تناسبی با ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور ندارد. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل جدی نگرفتن و یا حداقل دست کم گرفتن اثرات مثبت فارغ التحصیلان و متخصصان بازگشتی به کشور، تصور یک طرفه و بدون بازگشت بودن عزیمت این افراد از کشور است. در حالیکه چنانچه برنامه و امکانات مناسبی در بستر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی امیدوارانه برای بازگشت در کشور فراهم باشد، بخشی از جابجائی‌ها و مهاجرت‌ها به خارج از کشور بی‌شک یک طرفه نخواهد بود. اما تا زمان عدم آمادگی شرایط مساعد رفت و بازگشت، به‌طور قطع نمی‌توان ادعا کرد که در “جنگ مغزها” دست برتر را در اختیار داریم! 


 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

نظرات ( 0 )

نظر شما