جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

صلح و امنیت در خاورمیانه یا اعلام جنگ00 نظر

صلح و امنیت در خاورمیانه یا اعلام جنگ
خبر اجلاس ورشو که برای بررسی چگونگی ایجاد صلح در خاورمینه وهمزمان با سفر خاورمیانه‌ای جان بولتون مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو وزیر خارجه به منطقه اعلام شد، از چند منظر قابل تحلیل است. اولین نگاه که به بستر و زمینه این سفرهای ناگهانی می‌پردازد، اعلام خروج ناگهانی نیروهای ایالات متحده از سوریه از سوی رئیس جمهور آمریکا است.

 


 

 

 خبر اجلاس ورشو که برای بررسی چگونگی ایجاد صلح در خاورمینه  وهمزمان با سفر خاورمیانه‌ای جان بولتون  مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو وزیر خارجه به منطقه  اعلام شد، از چند منظر قابل تحلیل است. اولین نگاه که به بستر  و زمینه این سفرهای ناگهانی می‌پردازد، اعلام خروج ناگهانی نیروهای ایالات متحده از سوریه از سوی رئیس جمهور آمریکا است. خبری که  با مخالفت‌های شدیدی از سوی حتی جمهوری خواهان آمریکا روبه‌رو شد به طوری که در فاصله چند روز از این اعلام بسیاری از مقامات نظامی و امنیتی این کشور در مخالفت با این اقدام استعفا کردند و حتی شخص وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی را در بهتی حیرت انگیز فروبرد. پیش زمینه‌ی چنین تصمیمی از سوی ترامپ که به تصمیات عجیب‌وغریبش در دنیا مشهور شده البته مشخص است به نظر می‌رسد که این تصمیم ترامپ مربوط به مشکلاتی است که به خصوص با بدست گرفتن اکثریت نمایندگان در کنگره از سوی دمکرات‌ها  برای رئیس جمهور ایلات متحده پیش آمده و ممکن است با روشن‌تر شدن ابعاد  دخالت‌های روسیه آن طور که دموکرات‌ها می‌گویند به اتسیضاح رئیس جمهور بیانجامد. بنابراین این امری قابل قبول از شخصی با مشخصات روانی ترامپ است که بخواهد با ایجاد یک فضای خبری تمامی اذهان را متوجه جای دیگری نماید و برای این موضوع شاید هیچ منطقه‌ی دیگری به جز خاورمیانه آن پتانسیل را نداشته باشد. از این منظر رئیس جمهور ایالات متحده  با طرح مسئله خروج از سوریه عملا سعی کرد تا فضای حاکم بر رسانه‌ها را به سمت دیگری سوق دهد. اما برای ریاست جمهوری آمریکا تنها انحراف افکار عمومی ایاالات متحده و دنیا کافی نبود. بلکه این مسئله از اهمیت بیشتری برخوردار است که  این فضای رسانه‌ای جدید ادامه داشته باشد. از این منظر، سفر خاورمیانه‌ای وزیر امور خارجه به خاورمیانه که ریاست سیا او را در تمامی این سفر همراهی می‌کرد و نیز مشاور امنیت ملی آمریکا که به موضع‌گیری‌های ضد ایرانی‌اش مشهور است، برای جمع کردن و ادامه این شانتاژ خبری امری ضروری به نظر می‌رسید. با این تحلیل می‌توان تمامی سخنان تندی که در این سفرها زده شد را توجیه نمود. و می‌توان چنین برداشت کرد که این شوی تبلیغاتی که با دمیدن به شیپور جنگ علیه ایران همراه است و سخنان مسئولان سیاست‌گذاری ایالات متحده و شخص رئیس جمهور در همین رابطهبه واقع نوعی فرار روبه جلو برای عدم پاسخ‌گویی در ماجرای انتاخابات بحث برانگیز آمریکاست. به دیگر سو به نظر می‌رسد تنها با این ادبیات است که متحدان عرب منطقه و نیز دولتمردان جنگ طلب اسرائیل از شانه‌خالی کردن آمریکا و پذیرش شکست در سوریه اندکی خوشحال خواهند شد. و لابد برای توجیه این مسئله لازم است که یک کنفراس بین‌المللی برای صلح در خاورمیانه برگزار شود که از سوی جان بولتون اعلام شد و قرار شد که وزرای خارجه کشورهای متحد ایالات متحده در منطقه به استثنای ایران در آن حضور یابند. فارغ از عدم حضور ایران در چنین کنفرانسی مکان انتخاب شده برای برگزاری چنین نشستی هم جای تامل فراوان دارد. لهستان کشوری است که  مشکلات زیادی به دلیل زیاده‌خواهی‌هایش بر سر تعداد نمایندگان آن در پارلمان اروپایی با اتحادیه اروپایی داشته است. این مشکلات به خصوص  از زمان اجلاس سران نیس در سال 2000 که در زمان ریاست دوره ای فرانسه برگزار شد، تشدید شده است. برخورد تند و موضع منسجم و یکدست آلمان، فرانسه،‌ ایتالیا و کشورهای کوچکتر و با استفاده از بازوی اجرایی کمیسیون اروپا و جنبه های اقتصادی مالی مثل صندوق های عمرانی و مالی اتحادیه اروپا،‌ با لهستان موید این نکته است. بنابراین انتخاب ورشوبه ظاهر یک حسن دیگر برای ایالت متحده دارد و آن گسترده کردن ابعاد اختلاف بین کشورهای شرقی و غربی اتحادیه اروپایی است. این موضع اصلی ایالات متحده برای تضعیف اتحادیه اروپایی که آن را به چشم رقیب آینده‌ی اقتصادی و حتی نظامی خود می‌بیند، و تلاش برای ایجاد شکاف بین کشورهای شرق و غرب قاره کهن موضوع جدیدی نیست و این سیاست بخصوص در دوره نئوکانها همیشه در دستور کار بوده که اوج آن در زمان جنگ دوم خلیج فارس علیه عراق بود. البته از دید کشورهای بزرگ اروپایی چون آلمان و فرانسه نادیده انگاشته نخواهد شد و به نظر می‌رسد اروپایی‌ها در موقع خود پاسخ سختی به لهستان خواهند داد؛ اما تا همین‌جای مسئله انتخاب ورشو نشان از شکست چنین کنفراسی دارد چرا که با پاسخ سرد کشورهای بزرگ اروپایی مواجهه می‌گردد. بنابراین در یک دورنما و ارائه‌ی یک جمع‌بندی کوتاه می‌توان چنین ادعا نمود که اجلاس وزرای امور خارجه ورشو یک نشست کمرنگ و البته پرهیاهو به لحاظ تبلیغاتی خواهد بود و نتیجه ملموس چندی از آن حاصل نخواهد شد و کشورهای اروپایی و خارمیانه هر یک با هدف و نیت خاص خود در آن شرکت خواهند کرد که الزاما به منزله هدف مورد انتظار آمریکا نخواهد بود و نشان از آن دارد که طرح تحریم ایران و خروج ایالات متحده از این پیمان ان نتیج مورد نظر را برای ایالات متحده نداشته است و برعکس منجر به دورشدن هرچه بیشتر متحدان بزرگ ایالات متحده از سیاست‌های قیم‌مآبانه‌ی ترامپ شده است. در پایان برخوردهای غیر متعارف ترامپ یک نکته را هم به ما گوشزد می‌کند که  نباید از این نکته غافل شد، که از یک انسان دیوانه هر کاری برمی‌آید به خصوص این‌که تفنگ داشته باشد، چنان‌که مثلی است معرف که از قول ابن سینا نقل می‌شود که من از گاو می‌ترسم چون عقل ندارد ولی شاخ دارد.     


 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

پیام بگذارید

نظرات ( 0 )