جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

مرثیه‌ای بر جان‌های بیمار خود در ماجرای آزاده نامداری00 نظر

مرثیه‌ای بر جان‌های بیمار خود در ماجرای آزاده نامداری
درباره‌ی آن‌چه در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی از خانم آزاده‌ نامداری دیدیم و یا شنیدیم ذکر چند نکته لازم است. اول آن‌که در آیین مسلمانی هیچ کس از خطا و گناه ایمن نیست و این موضوع آن چنان است که حتی در قران نیز بر آن تاکیده شده است. چنان‌که خداوند در سوره یوسف صریحا می‌فرماید؛ که اگر ما او را از گناه باز نمی‌داشتیم چه بسا به گناه آلوده می‌شد. و یا در سخنی از امام سجاد(ع) منقول است که فرمودند:« لولا انکم تذنبون فتستغفرون الله لخلق الله خلقا حتی یذنبوا ثم یستغفروا الله فیغفرالله لهم؛

 

سعید صفری

درباره‌ی آن‌چه در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی از خانم آزاده‌  نامداری دیدیم و یا شنیدیم ذکر چند نکته لازم است. اول آن‌که در آیین مسلمانی هیچ کس از خطا و گناه ایمن نیست و این موضوع آن چنان است که حتی در قران نیز بر آن تاکیده شده است. چنان‌که خداوند در سوره یوسف صریحا می‌فرماید؛ که اگر ما او را از گناه باز نمی‌داشتیم چه بسا به گناه آلوده می‌شد.  و یا در سخنی از امام سجاد(ع) منقول است که  فرمودند:« لولا انکم تذنبون فتستغفرون الله لخلق الله خلقا حتی یذنبوا ثم یستغفروا الله فیغفرالله لهم؛ اگر گناه نمی کردید تا از خدا طلب بخشش کنید٬ خداوند بندگان دیگری خلق می کرد تا گناه کنند٬ آن گاه استغفار کنند تا خداوند از گناهانشان بگذرد.» یعنی اگر مردم معصیت نکنند٬ من خلقی دیگر را می آفرینم که گناه کنند تا صفت غفاریت من به ظهور برسد. و باز از ائمه معصوم روایت آمده است:« انین المذنبین احب الی من زجل المسبحین؛ نالهٔ گنهکار را بیشتر از صدای تسبیح کنندگان دوست دارم.» بنابراین ارتکاب گناه و توبه از آن از لوازم زندگی انسانی است و در این باره احیانا  در شارع مقدس خانم نامداری و یا امثالهم  استثنا نشده‌اند که به گناهانی هم‌چون ریاکاری و یا دروغ‌گویی و بدتر از آن  دست نیازند و برای نویسنده‌ی این سطور ناراحتی بسیاری که از ماجرای این خانم پیش آمده قابل درک است و چه خوش می‌فرماید حضرت لسان‌الغیب که زبان جمعی همه‌ی ماست که:

واعظان کین جلوه در محراب و منبر می‌کنند

چون به خلوت می‌رسند آن کار دیگر می‌کنند

مشکلی دارم ز دانشمند مجلس باز پرس

توبه فرمایان چرا خود توبه کم‌تر می‌کنند.

اما مسئله آن است که ما هرچقدر هم از ریاکاری بدمان می‌آید و هرچقدر هم از کار این خانم ناراحت شده باشیم، آیا این صحیح است که آبروی او را در این حجم و این اندازه در معرض تاراج قرار دهیم. آیا فقط از این خانم چنین گناهی- ریاکاری- سرزده است و یا نه جان‌های ما نیز در معرض چنین آفتی هست. بخوانیم سخن حکیمانه‌ی مولا را که فرمود:

«هر که در عیوب مردم دقیق شود و آن‌ها را ناپسند داند و سپس همان عیوب را در خویشتن بپسندد، چنین شخصی احمقی بیش نیست.»

« ای بنده خدا در گفتن عیب کسی که گناهی کرده است، شتاب مکن! چه، امید می‌رود که آن گناه را بر او ببخشند، و بر گناه خُرد خویش ایمن مباش! چه، بُوَد که تو را بر آن عذاب کنند. پس اگر از شما کسی عیب دیگری را دانست، بر زبان نراند به خاطر عیبی که در خود می داند. و شکر بر کنار ماندن از گناه او را بازدارد، از آنکه دیگری را که به گناه گرفتار است بیازارد .»

انصاف بدهیم در روزگاری که دین داری گوی آتشین به دست گرفتن است؛ آیا ماجرای تاسف آوری که رسانه‌ها آن را در این حجم گسترش دادند، در وجود خود ما هم نیست. و اگر این چنین باشد، تذکری که ازاین تراژدی تلخ گرفته‌ایم نباید ما را به این نتیجه برساند که به جای عیب گرفتن بر او بر جان‌های خودمان بگرییم که متصف به بلای یگری به‌نام حماقت شده است. به راستی ما را چه شده است. به نظرم آن بیچاره اگر جرمی مرتکب شده؛ نفاقی در وجودش بوده، ریاکاری کرده و یا هر گناه بزرگ‌تری، با رفتن آبرویش در این حجم  تقاصش را پس داده است. اما ما چه. ما چه کردیم. آیا واقعا در خلوت از خودمان پرسیده‌ایم که اول شرط جوان‌مردی آن است که در برخورد با دشمن هم به اندازه کیفر دهیم و دشمنی را از حد نگذرانیم. و وای به حال ما که به جای توجه کردن به آن‌ بلایی که سر جان‌های ما آورده‌ایم که با دیدن این نوع عملکردها به جای این‌که بر خودمان بگرییم، تمامی خشمی که از خود داریم را بر سر دیگری فرود می‌آوریم. آیا این گناهی بزرگ‌تر نیست. پس بیاییم با خودمان صادق باشیم و بپذیرم که گناه از هر که صادر شود بد است. خصوصا از ما. .یادش به خیر حضرت لسان‌الغیب که روزگاری ادب را این گونه به ما یاد می‌داد:

ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم

جامه‌ی کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم

عیب درویش و توان‌گر به کم و بیش بد است

کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم.

 «خوشا به حال کسی که عیب خویشتن، او را از عیوب دیگران باز دارد.» و باز از حضرت مولا به یاد داشته باشیم« هر که در پنهان‌ کاری را انجام دهد که در آشکار از آن خجلت  و شرم دارد، برای چنین کسی، قدر و منزلتی در پیش خود نیست.» آیا به واقع قدر و منزلتی در خود ما وجود ندارد که این‌چنین بی‌محابا بر کسی یا چیزی می‌تازیم که بدترش در خود ما هست.

 دومین مسئله این است که توجه کنیم یکی از معایب جوامعی که متصف به امر دین هستند، همین ریاکاری است. ریاکاری در جوامع دینی از آن رو گسترش می‌یابد که ما در تعریف سیستم‌های اجتماعی  دچار یک خلط مبحث اساسی شده‌ایم و به جای توجه به این  که  نکته‌ی ظریف که درست است دین یک تظاهر اجتماعی دارد اما دینداری تمرینی است که بعد از تسلیم باید با عمل به دستورات آن روی خود انجام شود.» و در تظاهر اجتماعی دین ما مکلف به امر به معروف و نهی از منکر شده‌ایم. که بنا به فرمایش معصوم اگر این‌ نکته زایل گردد و یا  به هر دلیل به فراموشی سپرده شود، بدترین‌ها حاکم خواهند شد و امر دین زایل می‌گردد. بنابراین به نظرم در برخورد با این‌گونه معضلات که بیشتر شبیه هشداری به خود ماست باید به خودمان رجوع کنیم و ببینیم کجای کار دینداری ما ایراد دارد.  پس اگر آن جرات متعالی در ما وجود دارد که علیه نفس خود و نفس جامعه آن‌چنان که حضرت مولا می‌فرماید قیام کنیم، باشد که جان به سلامت می‌بریم و گرنه بهتر آن است که دم بر گیریم و سکوت اختیار کنیم که اگر به عافیت نزدیک‌تر نیست، و جاهلان و متظاهران را بر ما حاکم خواهد کرد؛ به جوان‌مردی شاید که نزدیک‌تر باشد.

سومین ماجرا خشم عمیقی است که به زعم بنده از بابت  کار بد فرهنگی امثال ما در جامعه موج می‌زند. واقعیت آن است که چه قبول کنیم و یا درصدد انکار آن برآییم مردم به قول حضرت مولا دین را از کسانی یاد می‌گیرند که بدان عمل می‌کنند و ما به جای عمل کردن به دین با تمامی تریبون‌هایی که داریم از دیگران می‌خواهیم که بدان متصف باشند و آن را عمل کنند. بدون آن‌که خودمان اول به آن‌چیزی که می‌گوییم عمل کرده باشیم.  آیا از یاد برده‌ایم که آن جناب فرمودند:« بدترین کلام سخن دروغ است که کلامش بی‌فروغ است» پس  چگونه انتظار داریم که این کلام بی‌فروغ تنور دلی را گرم کند و کسی را به راه راست بیاورد. 

 یا علی


 

 

 

مطالب مرتبط

نامخواهان بی نام

نامخواهان بی نام

سلام خارج

سلام خارج

مقاومت در آسمان

مقاومت در آسمان

پربازدیدترین

پیام بگذارید

نظرات ( 0 )