جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

مسئله جنسیت در مهاجرت00 نظر

مسئله جنسیت در مهاجرت
بررسی علل مهاجرت به تفکیک زنان و مردان مهاجر

 

بررسی تاریخی مهاجرت در کشور ما ایران نشان می‌دهد در گذشته به دلیل ساختار مرد سالارانه و انزواي زنان و غیبت آن‌ها در تصمیم‌گیري‌هاي مهم خانواده، امر مهاجرت با میل و نیاز مردان صورت می‌گرفت، اما امروزه با بالا رفتن سطح تحصیلات و به تبع آن تغییرات اساسی در عقاید و نگرش زنان، میل به تحرك اجتماعی و تحرك اقتصادي در آنان افزایش یافته است.

امروزه زنان فرزندآوري را به تأخیر می‌اندازند، تعداد فرزندان کمتري به دنیا می‌آورند و به دنبال فرصت‌هاي شغلی هستند. از این رو، آن‌ها به عنوان نیروي کار جدید در بازارهاي اشتغال، دیگر تنها افراد منفعل و تابع همسران خود در فرآیندهاي مهاجرتی نیستند، بلکه به طور فعال در تصمیم‌گیري‌هاي مهاجرتی نقش دارند و براي نیل به هدف خود که همان تحرك اجتماعی است، دست به مهاجرت می‌زنند.

همان طور که بررسی علل مهاجرت کلیه زنان مهاجر طی دوره ۹۰-۱۳۸۵ نشان می‌دهد، در حدود ۶۸.۵ درصد زنان به دلایل تبعی مهاجرت کرده‌اند (آمار سرشماری سال ۹۰)، ۱۴ درصد به دلایل تحصیلی مهاجرت داشته‌اند و در مجموع حدود ۲۴ درصد به دلایل تحصیلی و اقتصادی مهاجرت کرده‌‌اند.

ادبيات موجود درباره مهاجرت حاكي از آن است كه در مطالعات و تحقيقاتي كه درباره اين پديده صورت گرفته اغلب به مهاجرت مردان پرداخته شده و مهاجرت زنان توجه بسيار كمي را به خود معطوف داشته‌است. در واقع اولين مطالعاتي كه بطور خاص به اين موضوع پرداختند به اوايل دهه ۱۹۷۰مربوط می‌شود. از آن پس مهاجرت زنان مورد توجه بسياري از صاحب‌نظران قرار گرفت، به طوري كه در دهه ۱۹۸۰ ديدگاه‌هاي نظري متعددي در اين مورد مطرح شد. هر چند كه در اين زمان نيز برخي از مطالعات مهاجرت زنان را در ارتباط با خانواده و نقش‌هاي خانوادگي درنظر مي‌گرفتند.

مثلا از آن جايي كه زنان در خانواده‌ها به عنوان عاملان اصلي جامعه‌پذيري فرزندان محسوب مي‌شوند، مطالعات نشان می‌دادند كه مي‌توانند نقش مؤثري در مهاجرت خود و ديگر اعضاي خانواده داشته باشند. بنابراين نحوه نگرش زنان نسبت به موضوع مهاجرت و ترك وطن مي‌تواند بر نگرش‌ها و به دنبال آن گرايش‌هاي فرزندان بسيار مؤثر باشد.

به طور مثال زماني كه يك زن به عنوان مادر خانواده بسيار راغب به ترك وطن و سكني گزيدن در كشوري ديگر باشد، اين موضوع از يك سو بر تصميم و گرايش پدر خانواده تأثيرگذار است و اين تمايل را در وي ايجاد مي‌كند و از سوي ديگر موجب شكل‌گيري نحوه نگرش و گرايش خاصي در رابطه با اين موضوع در فرزندان خانواده مي‌شود به طوري كه فرزندان نيز گرايش زيادي به مهاجرت پيدا می‌کنند.

 اما با گذر زمان، تحقيقات جديد اين پديده را به گونه‌اي گسترده‌تر نگريسته و به آن تنها در محدوده خانواده نمي‌پردازد (کوران و همکاران؛ ۲۰۰۶).

 

انقلاب اسلامی و مهاجرت بانوان

پس از ظهور انقلاب اسلامي و به دنبال تغييرات اجتماعی - فرهنگي ايجاد شده در کشور، جايگاه و موقعيت زنان تا حدود زیادی ارتقاء یافت. مشاركت گسترده‌ی زنان در سطح اجتماع و به ويژه حضور آن‌ها در عرصه‌هاي آموزشي پديده‌ی بسيار بارزي است که همگی به آن اذعان دارند. بهبود شرایط اجتماعی - اقتصادی زنان میل به تحرک اجتماعی و مکانی را در آن‌ها افزایش داده است.

همچنان كه آمارها نشان مي‌دهند هر ساله بيش از پنجاه درصد از ورودي‌هاي دانشگاه‌ها را دختران تشكيل مي‌دهند. بديهي است كه اين امر پيامدهايي مثبت و منفي به همراه دارد. يكي از مهم‌ترين پيامدهاي آن به وجود آمدن تمايل براي مهاجرت به خارج از كشور در ميان تحصيل‌كرده‌هاي اين قشر است. چرا كه آنان نيز داعيه برابري و تساوي حقوق با مردان را در سر مي‌پرورانند و خواهان بهبود و پيشرفت زندگي خود هستند.

مطالب ذكر شده در خصوص اهميت نيروي انساني و جايگاه آن در روند رشد و توسعه و تغيير و تحولات جامعه از يك سو و از سوي ديگر مشاهده جريان نگران‌كننده مهاجرت نيروي انساني كارآمد و متخصص ما را بر آن داشت كه كنكاشي در اين مسئله داشته باشيم.

در جامعه ما نيز كه زنان همواره تحت نظام مردسالاري از بسياري از حقوق و شئونات اجتماعي خود محروم بوده‌اند، به دنبال تغييرات فرهنگي ايجاد شده در اثر ورود عنصر مدرن و سپس ظهور انقلاب اسلامي در سال ۱۳۵۷ و تضعيف فرهنگ مردسالاري، جايگاه و موقعيت اين قشر از جامعه دچار تحولات بزرگي شده است. مشاركت گسترده زنان در اجتماع و به ويژه حضور آنان در عرصه‌هاي آموزشي پديده بسيار بارزي است.

 

 

 

مطالب مرتبط

ماورای مهاجرت

ماورای مهاجرت

دزدی‌های ملایم!

دزدی‌های ملایم!

پربازدیدترین

دزدی‌های ملایم!

دزدی‌های ملایم!

ماورای مهاجرت

ماورای مهاجرت

ژن خوب آقای آقازاده

ژن خوب آقای آقازاده

نظرات ( 0 )

نظر شما