جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

موفقیت تبادلات علمی بین‌المللی00 نظر

موفقیت تبادلات علمی بین‌المللی
مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار در مهاجرت تحصیلی و شرایط زندگی دانشجویان بین المللی

 

گسترش علم و انفجار علمي باعث پررنگ‌تر شدن تبادلات علمي شده است و دانشمندان را وادار نموده براي فراگيري دانش و نگاه‌هاي متفاوت به آن، به يكديگر بيشتر وابسته باشند. مرزها در علم رنگ باخته و حصارهاي جغرافيايي كمتر مي‌تواند بين دانشمندان فاصله بياندازد. همين امر باعث شده، حتي كشوري مانند آمريكا كه در ظاهر از ساير كشورهاي جهان در مباحث علمي جلوتر است، خود را محتاج‌تر از قبل بيابد و براي پر نمودن اين خلأ، بيشترين دانشجوي بورسيه را به ساير كشورها اعزام كند. اتحاديه اروپا نيز به سمت يك هم‌گرايي بسيار قوي پيش مي‌رود و استانداردهاي مشتركي را طراحي نموده و براي تبادل استاد و دانشجو اقدامات عملي مؤثري را تدارك ديده است.

توجه به تأثير بسيار زياد اعزام دانشجو به خارج براي ادامه تحصيل، اهميت فراوان دارد به شكلي كه حتي كشورهاي پيشرفته جهان نيز از اين امر مهم بي‌نياز نيستند. اين در حالي است كه هنوز در كشورهاي در حال توسعه، توجه كافي و مديريت مناسبي براي بهره‌مندي از مزاياي بورسيه دانشجويان به خارج از كشور نمي‌شود.

 

با توجه به روند تاريخي توسعه دانشگاه‌ها در ايران، كه همواره در بستري جهاني حركت كرده و رشد يافته

است و از سويي، با در نظر گرفتن فرايندهاي رو به رشد جهاني ‌شدن و تاثير اجتناب‌ناپذير آن‌ها بر علوم و رشد و توسعه علم و دانشگاه، در وضعيت كنوني، در كشور ما نيز گسترش دانشگاه‌ها و بهبود كيفيت آموزش به عنوان يكي از ملزومات توسعه كشور در دهه گذشته، شتاب مضاعفي گرفته كه حاصل آن رشد قابل ملاحظه تعداد دانش‌آموختگان دوره‌هاي مختلف تحصيلي و توليدات علمي در سال‌های اخیر است.

نگاهي به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوري اسلامي ايران در افق ۱۴۰۴ هجري شمسي، ((ایران کشوری است توسعه‌ يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه و برخوردار از دانش پيشرفته، توانا در توليد علم و فناوري، متكي بر سهم برتر منابع  انساني و سرمايه اجتماعي در توليد ملي))، بیان‌کننده این واقعیت است كه در راستاي دستيابي به جايگاه فوق، نيازمند ايجاد تغييراتي همگام با تغييرات جهاني در نظام آموزشي و پژوهشي كشور هستيم.

با توجه به ضرورت گسترش سطح ارتباطي با ساير كشورهاي جهان، طبيعي است شناخت مشكلات فراروي دانشجويان اعزام به خارج و سعي در رفع آن‌ها مي‌تواند شرايطي را براي دانشجويان اعزامي فراهم آورد كه با فراغ خاطر بيشتر به تحصيل بپردازند و با توشه علمي بيشتر به كشور بازگردند.

سه مفهوم كلي در خصوص مصاديق موفقيت تحصيلي دانشجويان اعزام به خارج قابل استخراج است كه اين مفاهيم عبارت هستند از كميت تحصيل، كيفيت تحصيل و مطالب فراگرفته‌شده جنبي. كميت تحصيل شامل زيرطبقه‌هاي: طول مدت تحصيل، تعداد مقالات چاپ شده، شركت در همايش‌ها، كنفرانس‌ها، كارگاه‌ها و دوره‌هاي آموزشي‌ست. كيفيت تحصيلي شامل زيرمؤلفه‌هاي: رضايت تحصيلي فرد نسبت به خود، ميزان كارآيي مطالب فراگرفته‌شده در ارتقاي دانش فني كشور، ميزان نو و بديع بودن دانش فراگرفته شده، تدريس در دانشگاه‌هاي خارج از كشور، همكاري در تحقيقات جنبي به جز پايان‌نامه و همكاري علمي با دانشگاه‍‌هاي كشور در طول تحقيق است. ميزان فراگيري مطالب علمي تخصصي ولي غير مرتبط به موضوع تحقيق، مطالب غير تخصصي و مطالب عمومي و همچنين ميزان آشنايي با مفاهيم اجتماعي نيز در زمره مصاديق موفقيت تحصيلي هستند.

مهم‌ترين مشكلات دانشجويان خارجي معمولاً در تفاوت‌هاي فرهنگي، ضعف زبان و عدم توانايي در برقرار ساختن ارتباط مؤثر با مدرسان و ساير دانشجويان است. در حالي كه با توجه به فرهنگ ايراني و تعلقات خاطر بسيار زياد به خانواده و فاميل، زندگي در خارج براي دانشجويان ايراني احتمالاً از اين نظر تأثيرات منفي بيشتري خواهد داشت. در يك نگاه كلي مي‌توان مشكلات دانشجويان بورسيه را به مسائل فردي، خانوادگي، دانشگاهي و مديريت سيستم بورسيه مربوط دانست.

با توجه به ضرورت بيان شده، بايد در خصوص اعزام دانشجو به خارج دقت و حساسيت بيشتري در سيستم برنامه‌ريزي كشور وجود داشته باشد تا با توجه به هزينه‌هاي انجام شده، حداکثری بازدهی به دست آید.

يكي از پرسش‌هاي اساسي در زمينه سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي اعزام دانشجو به خارج از كشور اين است كه با توجه به مجموعه هزينه‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده، دستاوردها و نتايج سياست‌ها و برنامه‌هاي اعزام به خارج از كشور چه چيزهايي بوده است؟ پاسخ به اين پرسش نيازمند بررسي‌هاي متعدد و همه جانبه از جمله بررسي عملكرد آموزشي، پژوهشي، دانشگاهي و همچنين موفقيت تحصيلي‌ست. اين موضوع بستري مناسب براي توفيق دانشجويان پس از تحصيل در زمان اشتغال فراهم مي‌كند و علاوه بر نقش مثبت فردي آن، از بعد اجتماعي نيز سودمند خواهد بود.

در مقاله‌ای جداگانه عوامل مطرح شده را در مقالات مختلف این حوزه و یافته‌های آکادمیک و غیر آکادمیک مورد واکاوی بیشتر قرار خواهیم داد.

منابع:

Dehghani MR, Talebian E, Zareshahi R, Pourkhandani E, Pourkhandani A, Saani P, et al. [The concept of educational achievement and its effective factors according to the overseas graduate's point of view: a qualitative study]. Strides in Development of Medical Education 2009, 6(2): 99-109

Klingensmith M, Anderson K. Educational scholarship as a route to academic promotion: a depiction of surgical education scholars. Am J Surg 2006


 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

نظرات ( 0 )

نظر شما