جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

نود درصد نخبگان ایرانی خارج از کشور می‌خواهند به ایران برگردند00 نظر

نود درصد نخبگان ایرانی خارج از کشور می‌خواهند به ایران برگردند
محسن صالح کارمند سابق شهرداری اصفهان و مدرس دانشگاه است و هم اکنون دانش‌جوی مقطع دکتری رشته مهندسی عمران دانشگاه «چینگخوا پکن» ( Tsinghua University) است . تحصیلات دوره لیسانس و فوق لیسانس را در دانشگاه اصفهان گذرانده است و پس از آن در دوران سربازی ناظر پروژه‌های عمرانی سپاه بوده است و آن طور که خود می‌گوید: « سپس مشغول کار در شهرداری اصفهان به عنوان مسعول دفتر فنی پروژه ملی میدان امام علی(ع) و ناظر پروژهای شهری اصفهان بودم تا این‌که در یک کنفرانسی با استادی از پکن آشنا شدم و پس از صحبت، صحت سنجی، اعتبار و رنکینک جهانی دانشگاه چینگخوا نهایتا تصمیم گرفتم که به عنوان دانش‌جوی بورسیه به دانشگاه مذکور بروم. دانشگاه چینگخوا بهترین دانشگاه چین و جز سه دانشگاه برتر آسیا و بالاتر از دانشگاه توکیو ژاپن قرار دارد و رنک جهانی دانشگاه بیست و چهار و رنک رشته مهندسی عمران پنجم دنیا می‌باشد. سطح علمی دانشگاه بسیار بالا میباشد,و جدیدا.مسعله تبادلات علمی دانشگاه‌های برتر ایران از جمله دانشگاه شریف با دانشگاه چینگخوا شروع شده است.» با این نخبه‌ی دانشگاهی درباره‌ی مسایل مختلفی هم‌چون کار آفرینی, زندگی در خارج و نحوه‌ی مدیریت چینی‌ها و ... فرصت گفت‌و گو دست داد. آن‌چه در پی می‌آید حاصل این ماجراست.

 

در گفت‌وگو با دکتر محسن صالح مطرح شد

نود درصد نخبگان ایرانی خارج از کشور می‌خواهند به ایران برگردند

محسن صالح کارمند سابق شهرداری اصفهان و مدرس دانشگاه است و هم اکنون دانش‌جوی مقطع دکتری رشته مهندسی عمران دانشگاه «چینگخوا پکن» ( Tsinghua University) است . تحصیلات دوره لیسانس و فوق لیسانس را در دانشگاه اصفهان گذرانده است و پس از آن در دوران سربازی ناظر پروژه‌های عمرانی سپاه بوده است و آن طور که خود می‌گوید: « سپس مشغول کار در شهرداری اصفهان به عنوان مسعول دفتر فنی پروژه ملی میدان امام علی(ع) و ناظر پروژهای شهری اصفهان بودم تا این‌که در یک کنفرانسی با استادی از پکن آشنا شدم و پس از صحبت، صحت سنجی، اعتبار و رنکینک جهانی دانشگاه چینگخوا نهایتا تصمیم گرفتم که به عنوان دانش‌جوی بورسیه به دانشگاه مذکور بروم. دانشگاه چینگخوا بهترین دانشگاه چین و جز سه دانشگاه برتر آسیا و بالاتر از دانشگاه توکیو ژاپن قرار دارد و رنک جهانی دانشگاه بیست و چهار و رنک رشته مهندسی عمران پنجم دنیا می‌باشد. سطح علمی دانشگاه بسیار بالا میباشد,و جدیدا.مسعله  تبادلات علمی دانشگاه‌های برتر ایران از جمله دانشگاه شریف با دانشگاه چینگخوا شروع شده  است.»  با این نخبه‌ی دانشگاهی درباره‌ی مسایل مختلفی هم‌چون کار آفرینی, زندگی در خارج و نحوه‌ی مدیریت چینی‌ها  و ... فرصت گفت‌و گو دست داد. آن‌چه در پی می‌آید حاصل این ماجراست.

جناب دکتر پیش از هر چیز برای ما از شهری که در ان هستید بگویید؟

شهر پکن بزرگترین شهر چین و پایتخت این کشور می‌باشد که یکی از پیشرفته‌ترین و البته گران ترین شهرهای دنیا ‌است. امکانات این شهر بخصوص ازلحاظ سیستم حمل و نقل ( با توجه به مترو که همه سطح شهر بزرگ پکن رو پوشش می‌دهد ) بسیار بالا می‌باشد. دانشگاه چینگخوا با بیش از صد دانشگاه در دنیا تبادل دانش‌جو دارد. بودجه پژوهشی سالانه ‌ی این دانشگاه حدود شصت تا هفتاد میلیون دلار در سال می‌باشد که این بودجه به غیر از پروژه‌هایی است که اساتید در دست دارند. جالب است بدانید که رییس جمهور فعلی چین فارغ التحصیل دانشگاه چینگخوا می‌باشد که جزو ده نخبه برتر و اول دنیا می‌باشد. وسعت دانشگاه بسیار زیاد می‌باشد ( البته متراژ دقیق انرا اطلاعی ندارم) به‌طوری که چهار رودخانه در این دانشگاه وجود دارد....

- جناب دکتر من شنیده‌ام که در چین توجه خاصی به مقوله‌ی ورزش می‌شود آیا همین طور است؟

بله، همین طور هست که می‌فرمایید. به‌خصوص به ورزش شنا بسیار اهمیت می‌دهند. به حدی که من از دانش‌جوهای چینی شنیدم که امسال دانشگاه چینگخوا در برای جذب دانش‌جویان چینی علاوه بر کنکور ورودی دانشگاه ( مانند دانشگاههای ایران, دانشگاههای چین نیز برای ورود به دانشگاه کنکور ورودی دارند) بایستی قبل از ورود به دانشگاه چینگخوا  سه ورزش رو نیز فراگرفته باشند که یکی از آن‌ها شنا می‌باشد که بایستی در آزمون‌های مربوطه نیز قبول شوند ( البته همان‌طور که گفتم از دانش‌جویان چینی شنیدم ولی با توجه به انگیزه بالای چینی‌ها برای ورزش و فعالیت ورزشی شدید آن‌ها در دانشگاه بنده حدس می‌زنم صحت داشته باشد).

- به نظر شما چه عواملی سبب روند شتاب‌ناک توسعه در چین شده است؟ در باره‌ی خلق و خوی این مردم بگویید؟

همان‌طوری که زبان زد کل دنیا می‌باشد، مردم چین انسان‌هایی بسیار بسیار سخت کوش و جدی در کار می‌باشند. بنابراین به نظرم باید همین خصلت را از مهم‌ترین دلایل رشد چینی‌ها لحاظ کرد. ولی در عین حال آدم‌های بسیار مهربان و کمک رسان هستند.  چینی‌ها به‌خصوص با خارجی‌ها بسیار مهربان هستند و ایرانی‌ها را را خیلی دوست دارند. بارها شده که برای شخص بنده مشکلی پیش آمده و درخواست کمک کرده‌ام،  و دیده‌ام که این مردم مهربان چطور تا زمان حل و فصل کردن مشکل دست از هیچ کوشش و تلاشی برنداشته‌اند، تا حدی که خود بنده به شدت شرمنده شده‌ام. همچنین آدم‌های خیلی خونگرم و خانواده دوست هستند و مانند ایرانی‌ها به سنت‌ها و بزرگترها،  پدر و مادر و خانواده احترام می‌گذارند که همین مسئله باعث شده خیلی از خارجی‌ها با چینی‌ها ازدواج کنند و اتفاقا ایرانی‌های زیادی ( هم دختر و هم پسر ) با چینی‌ها ازدواج کرده‌اند که یکی از موارد اخیر آن،  حدود سه ماه پیش بود که یک دختر خانم ایرانی با یک فرد چینی ازدواج کردند و سپس به ایران و مشهد مقدس به زیارت امام رضا ( ع) آمدند و چند عکس هم از حرم مطهر در گروه به اشتراک گذاشتند.

به‌طور کلی سطح اگاهی مردم چین نسبت به ایران بالاتر می‌باشد و شاید یکی از دلایل آن دسترسی وسیع و ارزان قیمت به منابع علمی می‌باشد. تقریبا  درهمه جای چین، اینترنت با قیمت مناسب و بعضا مجانی وجود دارد. شما اینترنت همین هتل چهار ستاره مشهد رو ببینید چه وضعی دارد، در حالی که اینترنت در تمام هتل‌های پکن و حتی چین با سرعت خوب و مجانی موجود می‌باشد. چینی‌ها و به‌خصوص قشر جوان و دانش‌جو به‌شدت به مطالعه چه تخصصی و چه عمومی اهمیت می‌دهند و اطلاعات عمومی بالایی دارند.  بنابراین باید گفت دلیل دیگر توسعه‌ی این کشور سرانه‌ی مطالعه‌ی بالاست. از دلایل دیگر می‌توان به هدفمند کردن تحصیلات دانشگاهی به سمت کاربردی کردن دانش، اشاره داشت که متاسفانه فقدان چنین نگرشی در کشور ما می‌رود تا به یک بحران ملی برای ما تبدیل شود. به هر روی دانش‌آموختگی برای جوانان و دولت چین تنها به اخذ مدرک و نوشتن مقالات و پایان نامه‌های غیر کاربردی که صرفا کتابخانه پر کن می‌باشد، نیست.

از طرفی مسئولان این کشور تمامی همت خود را  در تبادل دوستانه با کشورهای دنیا قرار داده‌اند. به طوری که با هر کشوری بنا به منفعتی که می‌تواند برای چین داشته باشد، ارتباطات قوی برقرار می‌کنند و از همان دریچه وارد می‌شوند. به‌خصوص در زمین‌های علمی و صنعت. 

ایجاد فضای مناسب با شرایط ایده‌ال و دادن امتیازات ویژه  برای بالابردن انگیزه به منظور ایجاد اشتغال توسط اقشار تحصیل کرده و نخبه؛عزم ملی و پایدار بودن مدیریت‌ها؛ همت بزرگ، جهت پیشرفت کشور که نمونه آن سختکوش بودن مردم چین است, ایجاد یک فضای رقابتی سالم ( با ارایه یکسری امتیازات) برای شرکت‌ها،  کارخانه‌ها و ایجاد یک ثبات در کشور که سرمایه گذار بدون دغدغه فعالیت خودش رو شروع کند را باید از دلایل دیگر برشمرد.

به دیگر سو مردم چین عادت چندانی به تعطیلات ندارند و حتی در روزهای تعطیل مشغول به کار، تحصیل و فعالیت هستند. بعنوان مثال: بانک‌های چین (و البته اکثر مراکز دولتی و خصوصی) هفت روز هفته از ساعت هفت صبح تا پنج بعد از ظهر مشغول کار هستند .حتی روزهای شنبه و یکشنبه که روزهای تعطیلی آخر هفته هستند. و همین مسئله یکی از دلایل پیشرفت چین به خصوص از لحاظ اقتصادی می‌باشد به حدی که قدرت اول اقتصاد دنیا می‌باشد.

لازم است این را هم ذکر کنم که چنانچه به عنوان مثال  یک یا دو روز از روزهای وسط هفته تعطیل باشد، طبق قانون دولت، بجای تعطیلی وسط هفته، روزهای پایانی هفته دیگر تعطیل نمی‌باشد و همه بایستی مثل روز‌های عادی سر کار بروند. به عبارت ساده تر در واقع فقط تعطیلی آخر هفته جابه جا می‌شود. ولی در ایران متاسفانه بین التعطیلی اعلام می‌شود و به یکباره چند روزی از هفته و چه بسا کل هفته ممکن است تعطیل شود. پس نباید از پیشرفت چین آن هم با این سرعت تعجب کنیم.

- با توجه به آن‌چه از رنکینگ این دانشگاه گفتید شما چه تفاوتی را در شیوه‌های آموزشی این دانشگاه با دانشگاه‌های ایران می‌بینید؟

به طور کلی شیوه‌های آموزش در مقطع دکتری شبیه به ایران می‌باشد. طول دوره بین چهارتا پنج سال است و سال اول بایستی چندین واحد درسی را بگذرانید اگر یک درس افتادید ( نتونستید درس رو پاس کنید) چنان‌چه بورس باشید؛ بورس شما قطع می‌شود و اگه دو درس افتادید مجبور به ترک دانشگاه هستید. نهایتا در پایان ترم سوم یا چهارم امتحان جامعی برگزار می‌شود که اگه موفق به اخذ نمره قبولی نشوید قادر به ادامه تحصیل نیستید و مجبور به ترک تحصیل می‌شوید. اما آن‌چه سبب‌ساز ایجا یک تفاوت بارز بین این دانشگاه و دانشگاه‌های داخلی از لحاظ علمی می‌شود  مبحث پژوهش و سوق دادن دانش‌جو به سمت فعالیت‌های کاربردی است. به طوری که می‌توان چنین ادعا کرد که محوریت اصلی دانشگاه چینگخوا بر اساس انجام پروژهای کاربردی و ایده‌های جدید است و در این رابطه در کنار کارهای پژوهشی یکسری واحدهای تئوری و عملی مرتبط با کارافرینی تدریس می‌شود و همچنین کارگاه‌های آموزشی فراوانی در این رابطه برگزار می‌شود.  دانشگاه بعضا و در فواصل مختلف، دانش‌جویان خود را به مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیاد به منظور استفاده از تجارب و ...معرفی می‌کنند و تعدادی ازآن‌ها  برای  اطلاع بیشتر از دانش‌های جدید و انتقال آن‌ها به چین به کشورهای خارجی فرستاده می‌شوند. نهایتا اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های دانشگاه چینگخوا و حتی کشور چین مربوط به کارافرینی می‌باشد که باعث شده  کشور چین به این سطح برسد و با سرعت زیاد در حال پیشرفت باشد. همچنین جهت ایجاد انگیزه و امید بین دانش‌جویان تسهیلات فوق العاده ویژه در نظر گرفته شده است.

- از دغدغه‌های دانش‌جویان و نخبگان ایرانی خارج از کشور بگویید به نظر شما چرا در جذب این نخبگان موفق نیستیم؟

بنظر بنده یکی از مهمترین دغدغه‌ها و مسایل مهم دانش‌جویان خارج از کشور مسئله ارتباط شفاف با مراکز علمی مرتبط است. به نحوی که ارتباط دانش‌جویان با حوزه‌ها و مراکزی که مرتبط با رشته‌های تخصصی آن‌ها می‌باشد، بسیار ضعیف می‌باشد. دانش‌جو پس از پایان تحصیلات خود عملا هیچ مرکزی که مرتبط با تخصصش باشد را نمی‌شناسد و همین مسئله باعث نگرانی او از بازگشت به ایران و آینده شغلی خود باشد. نظر به این مسئله اگر به گونه ای عمل شود که دانش‌جو در حین تحصیل خود با چینین مراکزی ارتباط برقرار کند چه بسا فرصت‌های بهتری برای طرفین به‌وجود بیاید و ارتباطی بین ایران و خارج از ایران برقرار شود که ثمرات بسیاری به همراه دارد که در راس تمام این موارد، دانش‌جو احساس بهتری جهت بازگشت به ایران خواهد داشت و چه بسا تا زمان پایان تحصیل فرصت شغلی مناسبی پیدا کرده باشد و حتی این ارتباطات ممکن است منجر به یک کارآفرینی و یا ایده نو و جدیدی شود که خود نوعی اشتغال زایی محسوب می‌شود. نهایتا بنظر بنده بهتر است با یک کار کارشناسی دقیق و حتی استفاده از تجارب دیگر کشورها روندی جهت ارتباط هر چه بهتر دانش‌جو با صنعت اتخاذ گردد.


- در پایان اگر سخنی هست بفرمایید


با توجه به فرهنگ ایرانی و روحیه انقلابی جوانان و دانش‌جویان ایرانی, می‌توان به جرات گفت که چنان‌چه شرایط ایده ال برای دانش‌جویان خارج از کشور پس از فراغت از تحصیل  ایجاد شود، بیش از نود درصد به کشور باز خواهند گشت. مهم‌ترین فاکتور موثر به منظور بازگشت نخبگان ایجاد اشتغال مناسب جهت استفاده از تخصص آن‌ها می‌باشد. ایجاد امید و انگیزه بین دانش‌جویان خارج از کشور بعد از اشتغال و رفع این دغدغه بین دانش‌جویان می‌تواند بسیار موثر باشد. 

به دلیل اینکه  در دانشگاههای خارج از کشور از  امر اموزش به عنوان یک هدف کاربردی جهت پیشرفت کشور استفاده می‌شود بنابراین معمولا پیشنهادات شغلی متعددی جهت استفاده از دانش دانش‌جویان ایرانی تحصیل کرده در دانشگاههای مزبور، در حوزه‌های مختلف می‌شود. چنانچه شرایط شغلی مناسب در داخل کشور نباشد، دانش‌جویان خارج از کشور پس از فارغ التحصیلی مجبور به کار در کشورهای خارجی می‌باشند. 

یکی از مسایل دیگر در همین راستا ایجاد کارآفرینی توسط دانش‌جویان خارج از کشور پس از فارغ التحصیلی می‌باشد که این خود نیاز به ایجاد و فراهم کردن یک بستر مناسب می‌باشد تا به دور از هر دغدغه‌ای انگیزه و جرات انجام کارها و برنامه‌های  کارافرینی ایجاد شود و همچنین دادن تسهیلات و امتیازات ویژه و موثر در این راه لازم است.


 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

پیام بگذارید

نظرات ( 0 )