جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

پیدا و پنهان دشمنی‌های ترامپ با جمهوری اسلامی ایران00 نظر

پیدا و پنهان دشمنی‌های ترامپ با جمهوری اسلامی ایران
«رئیس جمهوری ایالات متحده»، همزمان با بیانیه‌ای که طی چند روز گذشته و با تایید برجام منتشر کرد، قبول هر طرحی برای موافقت با توافق هسته‌ای را منوط به قبول 4 شرط از جانب ایران دانسته است. به طوری‌که در بیانیه‌ی کاخ سفید در همین رابطه این چهار شرط عبارتند از: اول؛ اجازه بازرسی فوری از همه سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین المللی. دوم...

 

 

محمد دانشور

«رئیس جمهوری ایالات متحده»، همزمان با بیانیه‌ای که طی چند روز گذشته و با تایید برجام منتشر کرد، قبول هر طرحی برای موافقت با توافق هسته‌ای را منوط به قبول 4 شرط از جانب ایران دانسته است. به طوری‌که در بیانیه‌ی کاخ سفید در همین رابطه این چهار شرط عبارتند از: اول؛ اجازه بازرسی فوری از همه سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین المللی. دوم شرط تضمین تهران به کاخ سفید برای عدم دستیابی به هر گونه سلاح هسته ای است. سومین شرط به تاریخ این تعهدات اشاره دارد و ناظر بر این نکته است که این الزامات و مفاد در دو شرط قبلی برای ایران تاریخ انقضا نداشته باشد و در صورت عدم پایبندی ایران به هر یک از مفاد این قانون، تحریم های هسته ای آمریکا به صورت خودکار بازگردند. شرط پایانی هم به تحریم آزمایش‌های موشکی ایران باز می گردد. در این خصوص آمریکا عنوان کرده که باید جامعه جهانی به طور روشن موشک های دوربرد را غیرقابل تفکیک از تسلیحات هسته ای بداند و توسعه و متعاقب آن هم آزمایش موشکی ایران را تحت تحریم های شدید قرار دهد. اما جدای از این واقعیت که آیا توافق برجام که بر اساس مفاد صریح آن که در مقدمه‌ی آن نیز ماخوذ است، صرفا به مسایل هسته‌ای  ایران تاکید دارد، و آیا  اساسا ایالات متحده در جایگاهی قرار دارد که بتواند چنین احکامی را آن هم به صورت دستوری برای جامعه‌ی جهانی وضع کند، و آیا چنین برخوردی با یک توافق بین‌المللی که به تایید سازمان ملل نیز رسیده است  به بی‌اعتباری کل تعهدات بین‌المللی منجر نخواهد شد، پرسش این‌جاست که چه عواملی دست به‌دست هم داده که این‌چنین ایالات متحده را بر آن داشته که چنین لحن ستیزه‌جویانه‌ای را آن هم نه فقط در برابر ایران اسلامی که بر علیه متحدان قدیمی‌اش و دیگر قدرت‌های جهانی انتخاب کند. برای تحلیل این مسئله جدای از مخالفت‌های جهانی با چنین لحنی از برخورد که به نوعی توهین صریح به بسیاری از کنش‌گران جهانی دخیل در معاهده برجام است، البته می‌توان از زوایای مختلفی به بحث نشست؛ اما شاید گزارش موسسه گالوپ  که بعد از یک سال، ریاست جمهوری ترامپ را بر اساس آمارها مورد بررسی قرار داده است؛ محمل خوبی برای ادامه بحث باشد. و بسیاری از مسایل پشت پرده را روشن سازد. این گزارش که ریاست جمهوری یک ساله‌ی ترامپ را از شش منظر، میزان محبوبیت، کشورهای دیگر، بهبود بازار اشتغال، اقتصاد آمریکا در دوران ترامپ، قوانین کنگره،  بیمه خدمات درمانی و به طور کلی شعارهای ترامپ در دوران پیش از ریاست جمهوری مورد توجه قرار داده تصریح دارد که ریاست جمهوری ترامپ در تمامی سنجه‌هایی که مربوط به عملکرد  اوست، در پایین‌ترین رتبه در بین تمامی روسای جمهوری پیش از ترامپ است. به نحوی که بر اساس آمار  این موسسه، میزان محبوبیت هفتگی ترامپ پس از دوازده ماه به ۳۹ درصد کاهش پیدا کرده است. همین آمار در مدت مشابه برای روسای جمهور پیشین، باراک اوباما (۵۰%)، بیل کلینتون (۵۴%) جورج دبلیو بوش (۸۳%) می‌باشد. همچنین متوسط سالانه میزان محبوبیت او هم ۳۹% است که آن هم پایین ترین حد برای رئیس جمهور آمریکا در اولین سال کاری‌اش است. بیل کلینتون با ۴۹% تا پیش از این در کمترین حد قرار گرفته بود. این گزارش تاکید دارد که میزان محبوبیت و حمایت از رئیس جمهور حتی در میان رای دهندگان اصلی از جمله سفیدپوستان بدون تحصیلات دانشگاهی و آمریکایی‌های روستایی  که بیشترین امار رای دهندگان به ترامپ را شکل داده‌اند رو به کاهش بوده است و این می‌تواند هشداری برای کاخ سفید باشد. به دیگر سو نتیجه‌ی این نظر سنجی حاکی از ان است که به جز روسیه و اسرائیل بقیه مردم جهان از ترامپ ناراضی‌اند و محبوبیت چهره رهبری آمریکا از زمانی که آقای ترامپ به دفتر ریاست جمهوری این کشور رفته است در مقایسه با زمانی که باراک اوباما این دفتر را ترک کرد، ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است. نتیجه‌ی این تحقیق در حوزه‌ی اقتصادی نیز از وخامت اوضاع ایالات متحده خبر می‌دهد به نحوی که آمارهای نرخ بیکاری در ماه اکتبر با ۴.۱ درصد، به پایین ترین میزان خود در ۱۷ سال اخیر رسیده است و در همان حد باقی مانده و به این ترتیب پس از ۸۱ ماه متوالی رشد اقتصادی به رقمی رسیده است که اصطلاحا "سطح اشتغال کامل" می‌نامند.  شاخص‌های دیگر ارزیابی موسسه گالوپ باز خبرهای خوبی برای هیات حاکمه جدید آمریکا ندارد. با این مقدمه معلوم است که هیات حاکمه جدید آمریکا برای پوشش دادن به این اخبار بد که از درون هیمه‌های آشوب و نگرانی را برای مردم کشورش افروخته  به دنبال یک مستمسک خارجی برای کاهش هزینه‌های داخلی باشند. آشکار کردن دشمنی با ایران و لحن شتابناک دولتمردان آمریکایی برای نشان دادن این دشمنی شاید یکی از بهترین راه‌ها برای جلب حمایت لابی صهیونیست باشد، لابیی که البته از ثروت نامحدودی در داخل ایالات متحده و دیگر کشورهای ثروتنمد برخوردار است. اما آیا دولت جدید آمریکا موفق خواهد شد با این حربه از فشارهای داخلی افکار عمومی بکاهد؟  و این دشمنی‌های تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد مسئله‌ای است که دستگاه دیپلماسی ایران باید بیش از هر چیز به آن بیاندیشد. چه با این دور نما آن‌چه مسلم است دشمنی آمریکا با ملت ایران اگرچه در دوره‌ی تاجرماب ترامپی کور و نابخردانه است و می‌تواند موجبات دوری متحدان قدیمی امریکا را از این سیاست‌ها فراهم سازد اما تا بدین حد باقی نخواهد ماند و ممکن است به تناسب ضرورت از عمق بیشتری برخوردار شود.


 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

پیام بگذارید

نظرات ( 0 )