جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

کار آفرینی ریشه‌در فرهنگ دارد00 نظر

کار آفرینی ریشه‌در فرهنگ دارد
دکتر امیر نورانی متولد سال 1363، دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه تورنتو کانادا دارد. از ویژگی‌های بارز این استاد جوان آن است که تعصب خاصی نسبت به ایران و پیشرفت کشور دارد. آن‌چه در پی می‌آید گفت‌وگویی است با او که از برگزیدگان کنکور سراسری است

 

در گفت‌وگوبا دکتر امیر نورانی مطرح شد

کار آفرینی ریشه‌در فرهنگ دارد


دکتر امیر نورانی متولد سال 1363، دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه تورنتو کانادا دارد. از ویژگی‌های بارز این استاد جوان آن است که تعصب خاصی نسبت به ایران و پیشرفت کشور دارد. آن‌چه در پی می‌آید  گفت‌وگویی است با او که از برگزیدگان کنکور سراسری است 

 جناب دکتر قبل از هر چیز مایلم این سوال را داشته باشم که اصولا تفاوت اصلی در روش تدریس و تحصیل  در ایران و کانادا چیست و به نظر شما چه عواملی در رشد و توسعه کشوری همانند کاناد دخیل است؟ 

همانطور که می‌دانید مهمترین ضعف تحصیل در ایران، بحث‌های عملی و آزمایشگاهی است. ما در تئوری بسیار قوی هستیم .ولی از لحاظ عمل دچار مشکلات زیادی هستیم. به طوری که به شخصه به محض ورودم به کانادا برای پر کردن این خلا اول چندین دوره‌ی عملی را پشت سر گذاشتم. نکته‌ی دیگر روابطی ست که در کشوری مثل کانادا مابین صنعت و دانشگاه ایجاد کرده‌اند. تمامی پروژه‌ها برای یک دانش‌جوی شاغل به تحصیل در کانادا طوری تعریف می‌شود که مورد نیاز و درخواست بخش صنعتی است و اساتید آنجا تنها پروژه‌هایی را تایید می‌کنند که مورد درخواست صنعت باشد. به طوری‌که با اتخاذ این تدابیر تمامی تجربیات دانشگاهی در خدمت  ارتقای فناوری قرار می‌گیرد. پر واضح است که تحت این شرایط بخش صنعتی متکفل تمام یا بخش عظیمی از هزینه‌های به فرجام رسیدن پروژه‌ها خواهد شد و همین همکاری با بخش صنعت که به شکل نهادینه درآمده باعث تسهیل در امور می‌گردد. مخصوصا در رشته‌های مهندسی که این تفاوت‌ها بیشتر خود را نمایان می‌کند در صورتی که در کشور ما این عمل کاملا برعکس اتفاق می‌افتد. در آنجا اول قالب کلی پروژه‌ها را ارائه می‌کنند و بعد دانشجویان مربوط به آن پروژه را به کار می‌گیرند.

در آنجا یک نقشه جامع علمی دارند که متشکل از پازل‌های مختلفی است و نسبت به هر پازل دانشجوی مربوطه را انتخاب می‌کنند. ولی در ایران اکثر پروژه‌‌ها موازی‌کاری است و همراه با اتلاف وقت و انرژی صورت می‌گیرند.

اگر این نگاه را گسترش دهیم آیا می‌توان پذیرفت که به همین دلیل است که تعداد نیروهای کارآفرین در آن‌جا بیشتر است؟

به نظرم مبحث کار آفرینی مقوله‌ای کاملا متفاوت است. یعنی برای بررسی این موضوع باید به زیر ساخت‌های فرهنگی و اجتماعی توجه بیشتری شود. یکی از عوامل، می‌تواند  در ریشه‌‌هایی اقتصادی قضیه جست‌وجو شود. از طرفی فرهنگی هم هست. اگر نگاه دقیقی به گذشته بیاندازیم، ایرانیان همیشه به دنبال کارآفرینی بوده‌اند. مانند تولید انواع و اقسام صنایع دستی؛ جالب است بگویم که  در دوره‌ی رضاشاه با بوجود آمدن ادارات دولتی، تحت استخدام درآمدن را کار خوبی نمی‌دانستند. ولی بعدها کم‌کم فرهنگ استخدام به ما تزریق شد و نمی‌شود یک شبه حل کرد. از طرفی هم در دنیای غرب، از مقطع تحصیلی ابتدایی بر روی مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی کار می‌شود. در آنجا نیز عده‌ی زیادی هستند که به دنبال استخدام هستند و کارآفرین از آنها بوجود نمی‌آید. منتها مسئله ای که هست پایداری اقتصادی و ایجاد زیر ساخت‌های درست در کشوری مانند کاناد است. و همین مهیا بودن زمینه و پایداری اقتصادی و احساس امنیتو شفافیت‌های اقتصادی  است که کمک می‌کند تااشخاص دست به کارآفرینی بزنند.

ازدلایل عدم برگشت دانشجوهای نخبه برای ما بگویید؟ به نظر شما مهم‌ترین عامل کدام است؟

من فکر می‌کنم آفت مادی‌گرایی و دنیاطلبی دامن خیلی‌ها را می‌گیرد و خیلی طبیعی هم هست. باید بگویم در آن طرف شرایط زندگی بسیار بهتر است، مثلا می‌توانند بهترین ماشین‌ها را سوار شوند. مشکلات اقتصادی کشور ما مانع برگشت بسیاری از نخبه‌ها می‌شود. از طرفی کار، تعامل و پیشرفت در آن‌طرف بسیار راحتتر از کشور ما است.


برگردیم به مسایل فرهنگی. فرهنگ کانادا را چگونه دیدید؟ 

 فرهنگ آنجا طوری است که نمی‌گذارند که از یک حد بالاتر بروید، البته بگویم که برای دانشجویان در حال تحصیل این تبعیض، زیاد قابل لمس نیست.

ولی خوب است که دانشجو در آنجا ایزوله نباشد و وارد جامعه آنجا بشود، من این کار را انجام دادم. مثلا در گروه‌هایی داوطلبانه عضو شدم و باعث شد که پلشتی‌های جامعه آنها را از نزدیک ببینم و حس کنم. باید بگویم که در سطح‌های مدیریتی و رده بالا، به تعبیری چشم آبی‌ها اولویت بالاتری نسبت به بقیه دارند.


یک دانشجوی ایرانی که به خارج می‌رود با چه مشکلاتی مواجه است؟

مهمترین مسئله از دید من مشکل فرهنگی است زیرا وفق دادن خود با فرهنگ آنجا مقداری مشکل است. از طرف دیگر دوری خانواده بر دانشجو تأثیر زیادی می‌گذارد البته باید بگویم این مشکل دوم مزایایی هم دارد مانند کمتر شدن وابستگی و تکیه بر خانواده، ولی به محض ورود به آنجا احساس کمبود عاطفی حتما وجود دارد.

  و آخرین سوال. اگر خاطره‌ای دارید که برای شما جالب است خوشحال می‌شوم تا بشنویم؟

 فرزندم بیمار شده بود با هماهنگی آن را به مطب یکی  دکتراهای آن‌جا بردیم. در مدت انتظار کتابی که مختص کودکان بود آن‌جا توجهم را جلب کرد. کتاب درباره‌ی سرگذشت فلسطین بود. نویسنده‌ی کتاب با ارائه‌ی تصویری وارونه از ماجرای فلسطین, مردم این کشور را عده‌ای دیو و اهریمن تصویر کرده بود که قصد جان مردم ااسرائیل را دارند و مردم اسرائیل مردم خوب و نجیبی هستند که از ترس آن‌ها خواب راحت ندارند. 


 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

پیام بگذارید

نظرات ( 0 )