جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

کشورهای نوظهور در بازار جذب دانشجویان بین‌المللی00 نظر

کشورهای نوظهور در بازار جذب دانشجویان بین‌المللی
کشورهایی همانند کانادا و روسیه به علت اختصاص دادن بورس‌های تحصیلی ویژه به دانشجویان خارجی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ رشد چندین برابری در جذب دانشجویان بین‌المللی داشته اند.

 

کشورهای کانادا و روسیه در دو دهه‌ی اخیر توانسته‌اند عملکرد خود را در جذب دانشجویان بین‌المللی به سرعت بهبود بخشند و به جایگاهی معادل جایگاه کشورهای سنتی دانشجوپذیر دست یابند. کشور روسیه برای نفوذ در کشورهایی که سابقاً عضو اتحادیه جماهیر شوروی بوده‌اند و کانادا برای مقابله با پیری جمعیت و پر کردن شکاف نیروی کار ماهر، به جذب دانشجویان بین‌المللی می‌پردازند. کشورهای مذکور با اعمال سیاست‌های اثربخشی در راستای تسهیل فرآیند جذب دانشجویان بین‌المللی، توانسته‌اند سهم بازار خود را به سرعت افزایش دهند.

 کانادا 

کانادا از کشورهای سنتی مهاجرپذیری است که در گذشته بیشتر به دنبال جذب نیروی کار و مهاجران اقتصادی بوده است؛ اما در حال حاضر، استراتژی خود را بر روی جذب دانشجویان بین‌المللی و تأمین نیروی کار آتی خود از این کانال، متمرکز نموده است. (Thanabalasingam & Baba, 2019).

تعداد دانشجویان بین‌المللی کانادا طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ با رشدی تقریبا ۵/۵ برابری همراه بوده است و از ۳۶ هزار و ۴۵۰ نفر در سال ۲۰۰۰ به ۲۰۹ هزار و ۹۷۹ نفر افرایش یافته است. هم چنین تعداد دانشجویان کانادایی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند با رشدی تقریبا ۱/۵ برابری از ۳۱ هزار و ۹۸ نفر در سال ۲۰۰۰ به ۴۹ هزار و ۳۸۶ نفر در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است (UIS, 2020).

 یکی از دلایل مهم عدم تمایل دانشجویان کانادایی برای تحصیل در سایر کشورها، صرفه اقتصادی تحصیل در کشور خودشان است.  (Canada’s International Education, 2019).

 در سال ۲۰۱۷ کشورهای چین، هند و فرانسه به ترتیب با ۶۶ هزار و ۱۶۱ (۳۲ درصد)، ۳۲ هزار و ۶۱۶ (۱۶ درصد) و ۱۵ هزار و ۹۱۲ (۸درصد) نفر، سه کشور برتر دانشجوفرست به کانادا بوده‌اند (UIS, 2020). با وجود این، این کشور به دنبال جذب دانشجویان بین‌المللی از کشورهای متنوع‌تر و در شهرهای متنوع‌تری است تا سراسر کانادا از مزایای این دانشجویان بهره‌مند شوند و بخش آموزش بین‌المللی در این کشور به رشد پایداری دست یابد (Canada’s International Education, 2019).

استراتژی جدید آموزش بین‌المللی در کانادا با ایجاد مراکز آموزشی و برنامه‌های مطالعاتی قوی به دو زبان انگلیسی و فرانسوی و هم چنین کیفیت مناسب مراکز آموزشی، این کشور را به یک مرکز قدرت در آموزش بین‌المللی تبدیل کرده است (Canada’s International Education, 2019).

ارائه بورس‌های تحصیلی متنوع شامل بورس‌های دولتی، بورس‌های مخصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی، بورس تحصیلی اونتاریو برای دانشجویان شایسته، بورس‌های تحصیلی دانشگاه‌ها، بورسیه رشته‌های خاص از جمله علوم انسانی و اجتماعی و بورس‌های تحصیلی رهبری جهانی نیز در جذب دانشجویان بین‌المللی موثر بوده است (Admission Table, 2019).

همچنین دولت این کشور با شناسایی و توجه به اولویت‌هایش، استراتژی استخدام و جذب دانشجویان بین‌المللی از کشورهای برزیل، چین، هند و مکزیک نیز را در دستور کار خود قرار داده و به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها اثربخش بوده‌اند (Campus France, 2019b).

 روسیه

تعداد دانشجویان بین المللی در روسیه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ با رشدی ۵۰۰ درصدی همراه بوده است و تقریبا ۶ برابر شده است. به‌عبارت‌دیگر، تعداد دانشجویان بین‌المللی در روسیه از ۴۱ هزار و ۲۱۰ نفر در سال ۲۰۰۰ به ۲۵۰ هزار و ۶۵۸ نفر در سال ۲۰۱۷ رسیده است. همچنین تعداد دانشجویان روسی خارج از  کشور طی سال‌های مشابه با رشدی ۷۸ درصدی از ۳۱ هزار و ۶۵۷ نفر در سال ۲۰۰۰ به ۵۶ هزار و ۶۵۹ نفر در سال ۲۰۱۷ رسیده است که این افزایش با سرعت رشد کمتری نسبت به جریان ورودی دانشجویان شکل گرفته است (UIS, 2020).

زبان روسی و کیفیت مراکز آموزشی از جمله مهم‌ترین دلایل عدم تمایل دانشجویان برای تحصیل در روسیه ذکر شده است (QS, 2019).

در سال ۲۰۱۷ کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان به ترتیب با ۶۵ هزار و ۲۳۷  (۲۶ درصد)، ۲۰ هزار و ۸۶۲ (۸ درصد) و ۱۷ هزار و ۴۵۷ (۷ درصد)، سه کشور برتر دانشجوفرست به روسیه بوده‌اند. سیاست‌های این کشور در جذب دانشجویان بین‌المللی به نحوی است که به طور مستقیم با کشورهای پیشرو رقابت نمی‌کند و بیشتر در پی جذب دانشجو از کشورهای مشترک‌المنافع (CIS) خود است (Campus France, 2019).

 به عبارت دیگر این کشور به دنبال اعمال قدرت نرم از طریق گسترش آموزش بین‌المللی در میان کشورهایی است که سابقاً عضو اتحادیه جماهیر شوروی بوده‌اند.

 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

نظرات ( 0 )

نظر شما