
کشورهای نوظهور در بازار جذب دانشجویان بینالمللی00 نظر

کشورهای کانادا و روسیه در دو دههی اخیر توانستهاند عملکرد خود را در جذب دانشجویان بینالمللی به سرعت بهبود بخشند و به جایگاهی معادل جایگاه کشورهای سنتی دانشجوپذیر دست یابند. کشور روسیه برای نفوذ در کشورهایی که سابقاً عضو اتحادیه جماهیر شوروی بودهاند و کانادا برای مقابله با پیری جمعیت و پر کردن شکاف نیروی کار ماهر، به جذب دانشجویان بینالمللی میپردازند. کشورهای مذکور با اعمال سیاستهای اثربخشی در راستای تسهیل فرآیند جذب دانشجویان بینالمللی، توانستهاند سهم بازار خود را به سرعت افزایش دهند.
کانادا
کانادا از کشورهای سنتی مهاجرپذیری است که در گذشته بیشتر به دنبال جذب نیروی کار و مهاجران اقتصادی بوده است؛ اما در حال حاضر، استراتژی خود را بر روی جذب دانشجویان بینالمللی و تأمین نیروی کار آتی خود از این کانال، متمرکز نموده است. (Thanabalasingam & Baba, 2019).
تعداد دانشجویان بینالمللی کانادا طی سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ با رشدی تقریبا ۵/۵ برابری همراه بوده است و از ۳۶ هزار و ۴۵۰ نفر در سال ۲۰۰۰ به ۲۰۹ هزار و ۹۷۹ نفر افرایش یافته است. هم چنین تعداد دانشجویان کانادایی که در خارج از کشور تحصیل میکنند با رشدی تقریبا ۱/۵ برابری از ۳۱ هزار و ۹۸ نفر در سال ۲۰۰۰ به ۴۹ هزار و ۳۸۶ نفر در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است (UIS, 2020).
یکی از دلایل مهم عدم تمایل دانشجویان کانادایی برای تحصیل در سایر کشورها، صرفه اقتصادی تحصیل در کشور خودشان است. (Canada’s International Education, 2019).
در سال ۲۰۱۷ کشورهای چین، هند و فرانسه به ترتیب با ۶۶ هزار و ۱۶۱ (۳۲ درصد)، ۳۲ هزار و ۶۱۶ (۱۶ درصد) و ۱۵ هزار و ۹۱۲ (۸درصد) نفر، سه کشور برتر دانشجوفرست به کانادا بودهاند (UIS, 2020). با وجود این، این کشور به دنبال جذب دانشجویان بینالمللی از کشورهای متنوعتر و در شهرهای متنوعتری است تا سراسر کانادا از مزایای این دانشجویان بهرهمند شوند و بخش آموزش بینالمللی در این کشور به رشد پایداری دست یابد (Canada’s International Education, 2019).
استراتژی جدید آموزش بینالمللی در کانادا با ایجاد مراکز آموزشی و برنامههای مطالعاتی قوی به دو زبان انگلیسی و فرانسوی و هم چنین کیفیت مناسب مراکز آموزشی، این کشور را به یک مرکز قدرت در آموزش بینالمللی تبدیل کرده است (Canada’s International Education, 2019).
ارائه بورسهای تحصیلی متنوع شامل بورسهای دولتی، بورسهای مخصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی، بورس تحصیلی اونتاریو برای دانشجویان شایسته، بورسهای تحصیلی دانشگاهها، بورسیه رشتههای خاص از جمله علوم انسانی و اجتماعی و بورسهای تحصیلی رهبری جهانی نیز در جذب دانشجویان بینالمللی موثر بوده است (Admission Table, 2019).
همچنین دولت این کشور با شناسایی و توجه به اولویتهایش، استراتژی استخدام و جذب دانشجویان بینالمللی از کشورهای برزیل، چین، هند و مکزیک نیز را در دستور کار خود قرار داده و به نظر میرسد که این تلاشها اثربخش بودهاند (Campus France, 2019b).
روسیه
تعداد دانشجویان بین المللی در روسیه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ با رشدی ۵۰۰ درصدی همراه بوده است و تقریبا ۶ برابر شده است. بهعبارتدیگر، تعداد دانشجویان بینالمللی در روسیه از ۴۱ هزار و ۲۱۰ نفر در سال ۲۰۰۰ به ۲۵۰ هزار و ۶۵۸ نفر در سال ۲۰۱۷ رسیده است. همچنین تعداد دانشجویان روسی خارج از کشور طی سالهای مشابه با رشدی ۷۸ درصدی از ۳۱ هزار و ۶۵۷ نفر در سال ۲۰۰۰ به ۵۶ هزار و ۶۵۹ نفر در سال ۲۰۱۷ رسیده است که این افزایش با سرعت رشد کمتری نسبت به جریان ورودی دانشجویان شکل گرفته است (UIS, 2020).
زبان روسی و کیفیت مراکز آموزشی از جمله مهمترین دلایل عدم تمایل دانشجویان برای تحصیل در روسیه ذکر شده است (QS, 2019).
در سال ۲۰۱۷ کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان به ترتیب با ۶۵ هزار و ۲۳۷ (۲۶ درصد)، ۲۰ هزار و ۸۶۲ (۸ درصد) و ۱۷ هزار و ۴۵۷ (۷ درصد)، سه کشور برتر دانشجوفرست به روسیه بودهاند. سیاستهای این کشور در جذب دانشجویان بینالمللی به نحوی است که به طور مستقیم با کشورهای پیشرو رقابت نمیکند و بیشتر در پی جذب دانشجو از کشورهای مشترکالمنافع (CIS) خود است (Campus France, 2019).
به عبارت دیگر این کشور به دنبال اعمال قدرت نرم از طریق گسترش آموزش بینالمللی در میان کشورهایی است که سابقاً عضو اتحادیه جماهیر شوروی بودهاند.
نظرات ( 0 )