جستجو

تماس با ما

جهت تماس با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید :

 

021-66977001
021-66977002
021-66467700

درباره نهاد




براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت ا... خامنه‌اي مدظله‌العالي در تاريخ 1385/4/7 براي تحقق اهداف مقدس جمهوري اسلامي در حوزه دانشجويان و استادان ايراني خارج از كشور، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در اموردانشجويان ايراني خارج از كشور تشكيل شد.

هر چند قبل از اين رهبر معظم انقلاب اسلامي دو نفر از صاحبنظران را به عنوان نماينده خود در امور دانشجويان ايراني اروپا و آمريكا و امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه منصوب و سالهاي متمادي با دانشجويان از نزديك ارتباط داشته‌اند اما به دليل ضرورت سياستگذاري واحد، و پيگيري نظامند مسائل دانشجويان و بالا بودن حجم امور اجرايي اين مجموعه تشكيل شد كه برخي از اهداف آن به شرح ذيل مي‌باشد:

1-    توسعه و تعميق آگاهي‌ها و علائق اسلامي دانشجويان و تبيين ارزش‌هاي اسلامي.

2-    ايجاد و گسترش فضاي معنوي و اسلامي در بين دانشجويان و رشد فضائل اخلاقي.

3-    افزايش دانش و بينش سياسي در ميان دانشجويان.

4-    حمايت و هدايت فكري تشكلهاي اسلامي دانشجويي.

5-    پاسخ به شبهات و تقويت باورهاي ديني دانشجويان.

6-    فراهم نمودن زمينه‌هاي ارتباط علمي روحانيون با دانشجويان.

7-    افزايش تعلقات ملي و انقلابي دانشجويان.


اركان نهاد

عاليترين ركن نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور شوراي سياستگذاري نهاد است كه مهمترين وظيفه آن تصويب سياستها و خط مشي‌هاي ستاد و نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا مي‌باشد و اعضاي آن عبارتند از:

1-    معاون ارتباطات بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري (رئيس شورا)

2-    نمايندگان ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني خارج از كشور

3-    رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

4-    رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي كشور

5-    رئيس بنياد ملي نخبگان

6-   رئيس سازمان ملي جوانان

7-    دو نفر از شخصيت‌هاي برجسته و آشنا به مسائل دانشجويان خارج از كشور.

دومين و محوري‌ترين ركن نهاد، نمايندگان ولي فقيه هستند كه در حال حاضر حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر اژه‌اي نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني اروپا و حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي نظام‌زاده، نماينده محترم ولي فقيه در امور دانشجويان ايراني آسيا و اقيانوسيه حضور دارند.

سومين ركن نهاد كه به عبارتي ركن تشكيلاتي، اجرايي نهاد مي باشد، دبيرخانه نمايندگي مقام معظم رهبري است، كه با هدايت نمايندگان مقام معظم رهبري وظيفه اجرايي كردن مصوبات شوراي سياستگزاري نهاد را بعهده دارد و توسط رئيس شورا منصوب مي‌شود. نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري داراي دو معاونت فرهنگي اجتماعي و پژوهشي اطلاع رساني است.


وظايف معاونت فرهنگي اجتماعي

1-    كمك به برگزاري همايش‌هاي فرهنگي و علمي

2-    اعزام سخنران براي جلسات و مناسبات

3-    اعزام مبلغ براي مناسبت‌هاي اسلامي و ملي.

4-    حمايت مادي و معنوي از فعاليت‌هاي تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي.

5-    شناسايي دانشجويان متدين و فعال فرهنگي و كمك به تحصيل آنان در خارج از كشور.

6-    تداوم ارتباط و حمايت از دانشجويان فارغ‌التحصيل جهت استفاده بهينه از تخصص آنان در كشور.

7-   ايجاد زمينه مشاركت دانشجويان در برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي سراسري دانشجويان از قبيل جشن‌هاي ازدواج دانشجويي، عمره دانشجويي، مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه و ...

8-    زمينه سازي ارتباط دانشجويان جهان اسلام.

9-     برگزاري اردوهاي فرهنگي، سياسي و علمي براي دانشجويان و خانواده آنان.

10-   زمينه‌ سازي براي دانشجويان داراي انگيزه ديني براي انجام فعاليت‌هاي اسلامي

11-   ايجاد بسترهاي مناسب براي افزايش تعلقات ملي و انقلابي و روحيه خدمت به كشور.



وظايف معاونت پژوهشي و اطلاع رساني

1-    راه اندازي پايگاه اطلاع رساني ويژه دانشجويان ايراني خارج از كشور.

2-    راه اندازي نشريه ويژه دانشجويان خارج از كشور

3-    برگزاري همايش‌هاي تخصصي متناسب با نيازها با مشاركت دانشجويان.

4-    پاسخ به سوالات دانشجويان و ارايه مشاوره در زمينه‌هاي فرهنگي-سياسي- اعتقادي با استفاده از ابزارهاي مناسب از قبيل درج پاسخ در پايگاه اطلاع رساني با سيستم پاسخگويي آف/آن لاين، انتشار كتابچه‌هاي ويژه پرسش و پاسخ و ...

5-    انجام مطالعات استراتژيك، بنيادي، نياز سنجي و نگرش سنجي جامعه دانشجويي خارج از كشور

6-    انجام پژوهش‌هاي لازم و تامين محتوا براي فعاليت‌هاي تبليغي دانشجويان در خارج از كشور.

7-    شناسايي و تقدير و جذب دانشجويان نخبه خارج از كشور.

8-    بررسي اوضاع فرهنگي- اعتقادي و سياسي دانشجويان خارج از كشور.

9-    اطلاع رساني پيرامون پيشرفت‌هاي علمي كشور به دانشجويان خارج از كشور.

گزارش تکمیلی هفتمین هم‌اندیشی فارغ التحصیلان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور00 نظر

گزارش تکمیلی هفتمین هم‌اندیشی فارغ التحصیلان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور
هفتمین هم‌اندیشی فارغ‏‌التحصیلان و دانشجویان ایرانی در خارج از کشور با محوریت بررسی نقش تشکل‌های اسلامی فارغ‌التحصیلان در توسعه منابع انسانی و نقش تشکل‌های اسلامی در انتقال مرز‌های دانش مورخ سه شنبه ۱۰ دیماه سالجاری در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، برگزارشد.

 

گزارش تکمیلی هفتمین هم‌اندیشی دانش آموختگان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور؛ با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران، انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی  خارج از کشور، وظایف و رسالت‌ها به شرح ذیل می‌باشد.

 

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی، نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور، در هفمین هم اندیشی فارغ التحصیلان و دانشجویان خارج از کشور، ضمن ارزوی توفیق برای مقام معظم رهبر انقلاب جهت پیشبرد اهداف انقلاب و خیر مقدم به حضور اندیشمندان، اساتید، دانش اموختگان، دانشجویان خارج از کشور و مهمانان ویژه آیت الله قمی، معاونت محترم دفتر بین الملل مقام معظم رهبری و حجت الاسلام و المسلمین نظام زاده، نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان آسیا و اقیانوسیه، ادامه دادند: “همانطور که همگی مستحضرید وظیفه اصلی و ذاتی نهادیران پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور است و در حال حاضر موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بیانیه‌ای که با دقت کامل و هنرمندانه نوشته شده است. اگر چنانچه این اصطلاح آن شخصیت خود را از دست نداده بود، بنده این اثر را یک مانیفست می‌نامیدم اما عبور می‌کنم؛ در حقیقت این بیانیه یک طرح نقشه راه می‌باشد که ترسیم زیبایی از« کجا بودیم، کجا هستیم و کجا خواهیم رفت» است.

در این بیانیه نکات فراوانی مورد ذکر قرار خواهد گرفت که مهم‌ترین آن اهمیت نیروی انسانی و دانش و فناوری است. 

به همین دلیل، با مشورت با اهل نظر، به این نتیجه رسیدیم که بهترین بستر و بهترین نیرو برای تحقق و پیشبرد این اهداف و پیمودن این مسیر عبارت است از دانشجویان ایرانی خاج از کشور؛ یعنی همان مخاطبین نهادیران، نهاد نمایندگی رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور. از همین رو موضوع این نشست «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، انجمن های اسلامی دانشجویان، وظایف و رسالت ها» نام گذاری گردید.

البته انجمن‌ها و تشکل های اسلامی ویژگی‌های خاصی در این خصوص دارند از جمله سابقه درخشان، فعالیت‌های بسیار گسترده در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی، در زمان‌های قبل، حین و بعد از انقلاب؛ در جایگاه‌ها و مشاغل مختلف. لذا چنانچه قرار باشد یک کار حزبی مستقل در جهت توسعه و گسترش منابع انسانی صورت گیرد، که در حال حاضر نداریم، این عزیزان در تشکل‌های دانشجویی اسلامی، بهترین گزینه هستند چرا که هم قبلا این کار را انجام داده‌اند و هم تجربه خوبی در این زمینه دارند. همچنین انتقال مرزهای دانش نکته قابل توجه دیگریست که این عزیزان در این زمینه نیز بسیار موثر عمل خواهند کرد. البته فعالیت این انجمن‌ها همچنان ادامه داشته است اما بسیار محدودتر بوده. لذا در این مقطع برای انتقال تجربیات ارزشمند این تشکل‌ها، باید به دنبال راهکار باشیم و باشند.

گام اول به دشواری برداشته شد اما محکم و تزلزل ناپذیر؛ که البته گسل‌هایی نیز وجود داشت که باید همچنان به آن ها توجه شود تا مجددا مشکل ساز نشود از جمله در عرصه فرهنگ، اقتصاد و ... . که نیازمند آن است که تک تک ما تلاش و توجه بسیاری برای رهایی از این چالش ها داشته باشیم تا بتوانیم صلب و استوار قدم برداریم.”

 آیت الله محسن قمی معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، در خصوص شرح وظایف و رسالت‌های انجمن‌های اسلامی دانشجویان خارج از کشور در قالب یک طرح پژوهشی یا پایان نامه تحصیلی بیان فرمودند:” من مایل هستم که صحبت‌هایم را در قالب یک طرح پژوهشی ارائه کنم که موضوع آن « وظایف و رسالت‌های انجمن‌های اسلامی دانشجویان در خارج از کشور، بر اساس بیانیه گام دوم چیست» و انتظار می‌رود در این جلسه بتوان در مورد این طرحنامه نظر داده شود و موارد اصلاح گردند تا به نتیجه گیری کلی و درستی دست یابیم. طبعا اولین مسئله در یک پژوهش بیان مسئله است؛ انجمن‌های اسلامی سابقه‌ی بیش از نیم قرن حضور در کشورهای خارج از ایران را دارند و فعالیت‌ها، تلاش‌ها، فراز و فرودها، نقش اساسی که در برپایی انقلاب اسلامی و تداوم آن داشتند، جنبش نرم افزاری ایفا کردند و ... . شاید کمتر نهاد و مجموعه‌ای مانند این اتحادیه‌ها در اروپا و آمریکا باشد که هر سال یک پیام کتبی از سوی مقام معظم رهبری دریافت کرده است.

طبعا ما تجدید نظر طلب نیستیم که در اساس مسائل تجدید نظر کنیم اما تجدید نظر در ساختارها، قوانین و برنامه‌ها جزو وظایف ماست؛ پس حالا ما با مروری دوباره و تحلیلی ثانویه می‌خواهیم دریابیم که انجمن‌ها الان چگونه باید باشند، ضرورت مسئله هم ناشی از این است که ما دانشگاه را یک محیط صرفا اموزشی نمی‌بینیم، در گذشته دانشگاه محلی بود برای اموزش عالی که بعدها محیطی شد برای اموزش نخبگان و نهایتا به این دست یافتیم که دانشگاه فضاییست برای مدیریت فرهنگ جامعه و فرهنگ عمومی جامعه را دانشگاه می‌تواند راهبری کند، حال نقش انجمن‌های خارج از کشور، که در مدیریت دانشگاه‌ها بسیار برجسته است، حائز اهمیت می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی بیانیه‌ای صادر کردند که تماما به قلم خود نوشته شده است، و با این بیانیه الگوی جدیدی را در نثر نویسی ارائه دادند، و عمده ی رسالت ها معطوف جوانان است و مصداق بارز جوانان همان دانشجویان هستند. ایشان در این بیانیه هدف گذاری را «رسیدن به تمدن نوین اسلامی» مشخص کردند و همچنان تاکید کردند که در ۴۰ سال دوم انقلاب همه چیز بر اساس برنامه ریزی نوین و جامع راهبری شود. 

روش تحقیق در این پژوهش تلفیقیست هم مطالعات میدانی و پژوهشی، تجربه ۴۰ سال انقلاب، و هم مطالعات کتابخوانه‌ای.

ایشان در ادامه، سایر ابعاد طرح این پژوهش را در قالب چند سوال فرعی مطرح نمودند: سوال اصلی در این پژوهش « وظایف و رسالت‌های انجمن‌های اسلامی دانشجویان خارج از کشور، بر اساس بیانیه گام دوم چیست» است و طبعا چند سوال فرعی نیز در کنار این سوال اصلی مطرح می‌شود که مجموعه‌ی این سوالات فرعی و اصلی شاکره این پژوهش را هم تشکیل می‌دهد. اما در بخش پرداختن به سوالات فرعی می‌توان چند سوال مطرح کرد: «انجمن های اسلامی در حوزه علم و فناوری چه وظایفی دارند؟»، «چگونه تجربیات کشورهای خارج را به داخل منتقل کنند؟»، «در چه رشته‌هایی تحصیل کنند یا وقتشان را صرف مطالعه چه حوزه‌هایی کنند؟» و به عبارت دیگر «چگونه می‌توان در این جنبش نرم افزاری، جنبش دیگری آغاز کنیم؟»

اینگونه گفته می‌شود که معدل هوش ایرانیان از معدل هوش جهانی بالاتر است و در حقیقت استعداد خوبی داریم؛ حالا ما باید از این استعدادهای خوبی که در نهایت وارد دانشگاه می‌شوند برای رسیدن به تمدن اسلامی پایه ریزی‌های اصلی را انجام بدهیم. تمدن سه لایه دارد که در هر سه لایه دانشجو و علم و فناوری نقش دارد؛ لایه اول تمدن همان لایه رویی و معماری ظاهری و نمادین آن است مثل هنر و شیوه ی زندگی، لایه میانی تمدن علوم هستند: علوم اجتماعی، علوم پزشکی، علوم پایه و ... و لایه زیرین تمدن همان مبانی عقلی و فلسفیست که نوع نگاه انسان را به هستی، به انسان، به جامعه و ... مشخص می‌کند.

در حوزه علوم، که در اینجا همان علم و فناوری مطرح است باید برسیم به قله‌ها در علم و فناوری، هنوز با بسیاری از مرزهای علم و دانش فاصله داریم باید با شتاب مسیر را تا رسیدن به مرزهای دانش پیمایش کنیم. اما تاکید بنده به لایه‌های زیرین تمدن یعنی معارف بنیادین است و باید وظایف ما در این لایه مشخص شود. هر تحول اجتماعی در سایه خودش یک علم جدید دارد، ما باید تلاش کنیم تا نگاهی جدیدی را در علوم و فرهنگ و مبانی آن‌ها بیافرینیم، تعاریف جدید ما از علم و شاخه‌های آن باید آشکار شود.

هر تمدنی به اقتضای خودش به معنویت و اخلاق به گونه‌ای خاص در جامعه اهمیت می‌دهد، در بیانیه تاکید شده است تا گفتمان‌های معنویت در عرصه بین الملل نهادینه بشود که البته زمینه‌ها فراهم است؛ امروز جهان تشنه معنویت است، امروزه شایع‌ترین بیماری در جهان اضطراب است که ناشی از بی معنایی در زندگیست، امروز عرفان‌های کاذب بسیاری شکل گرفته است چون «عرفان» مورد اقبال جهانیان قرار گرفته است؛ بنابراین وظایف ما در تببین عرفان ناب اسلامی نیز باید مشخص شود.

از دیگر سوالات فرعی می‌توان به «نقش ما در اقتصاد؟» یعنی شرکت‌های دانش بنیان که در حقیقت همان نقش شیوه‌ی به کارگیری علم و فناوری در جنبش اقتصادی است، «سهم انجمن‌های اسلامی در مسئله عدالت؟» مسئله عدالت در همه سطوح مورد توجه است که البته در این باب می‌توان گفت که انجمن‌های اسلامی هیچ وظیفه‌ای ندارند اما می‌توان گفت که وظیفه مند است، «نقش ما در تعریف آزادی و استقلال» آزادی ما ایجادی است نه سلبی؛ ستاره آزادی ما اباذر است و محصول ما در نگاه آزاد، انسان آزاده است نه انسان آزاد، که خود را از هر تعهد و مسئولیتی بازدارد و سوال دیگری که مطرح می‌شود در حوزه مرز بندی با دشمن و «نقش ما در سبک زندگی اسلامی؟» است یعنی وظایف ما در ترویج سبک زندگی اسلامی مطابق با الگوهای درست در تاریخ ما که در این خصوص نکته‌ی قابل توجه دیگر نقش خواهران ما در تبیین و تدوین جایگاه زن امروز که بسیار مظلوم تر از هر دوره‌‌ای قرار دارد چرا که امروز شخصیت زن مورد تهاجم قرار گرفته است.”


صحبت‌های دکتر مجیدی، دبیر اجرایی همایش 

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو و عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران

نشست امروز که مقدمه‌ایست برای نشست تفصیلی تابستان با موضوع بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی و مباحثی که امروز مطرح می‌شود را ما در همایش تابستان به صورت تخصصی‌تر دنبال خواهیم کرد.

طبیعتا انجمن‌های اسلامی به عنوان یک تشکل دو ماموریت ذاتی را، در دوران‌های قبل از انقلاب و پس از انقلاب، دنبال کرده‌اند که یکی کادر سازی و تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای اداره کشور است و دیگری تولید برنامه.

دکتر مجیدی - دبیر علمی همایش

این بیانیه که نگاه‌های مختلفی به ان می‌شود؛ برخی به آن می‌گویند منشور، برخی مانیفست خطاب می‌کنند، برخی می‌گویند برنامه اقدام، برخی می‌گویند چشم انداز، که به هر روایتی و به هر نگاهی که به این بیانیه به این نگاه کنیم، همانطور که در سه تا نشست قبل از این همایش عرض کردم، در این ۷۸ پاراگراف واژه‌ها به زیبایی کنار هم چیده شده اند؛ تا به ما نشان دهند که کجا بوده‌ایم، کجا باید باشیم و برنامه‌ها برای دستاوردهای اینده چه باید باشد.

در ادامه نیز اقای دکتر مجیدی گزارشی از آنچه در ادامه‌ی هفتمین همایش دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی خارج از کشور روی می‌دهد، ارائه کردند و توضیحاتی درباره برنامه‌های اجرایی قبل بیان نمودند.


حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم معاون وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش و معاون موسسه پژوهشی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری مدظله العالی در شرح بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیان کردند: این الگویی که رهبر انقلاب در قالب بیانیه گام دوم مطرح کردند، یک سیره‌ی مدیریتی و راهبریست که می‌تواند برای ما یک الگو باشد؛ به عقیده بنده ما نیز می‌توانیم برای انجمن‌های اسلامی گام دومی تعریف کنیم، نه به تقلید از بیانیه گام دوم بلکه با اقتباس یک ایده. این که در انجمن‌های اسلامی خارج از کشور چه اهدافی را دنبال می‌کردیم، ارزش‌های اساسی ما چه بوده، به چه کامیابی‌هایی رسیده‌ایم، نقاط ضعف ما چه بوده و همزمان متناسب با آینده‌ی اسلام در جهان، آینده ایران، آینده علم، آینده سیاست، آینده حکمرانی، آینده فضای مجازی و آینده زندگی بشر و ... ما چه گام دومی باید برای خود تعریف کنیم تا بتوانیم به یک ایده، یک اندیشه و یک هدف در این خصوص برسیم و آن اندیشه را چراغ راه خود قرار دهیم.

ایشان در خصوص وظایف و رسالت‌های قشر تحصیل کرده و دانشجوی خارج از کشور اضافه کردند:‌ وظیفه‌ی همه‌ی ما، هر کسی که نمی‌خواهد در این چرخه‌ی تحمیلی که ایجاد شده بگردد و آن را بپذیرد، در مواجهه با این بیانیه گام دوم این است که فهم درست و عمیقی نسبت به آن به دست بیاورد. بیانیه، بیانیه‌ای بسیار منسجم، یکپارچه و یک روح واحدیست که در ان جریان دارد و هدف از این فهم این نیست که بعد از کسب آن به تمجید، توصیف و یا تبلیغ آن بپردازیم بلکه آن است که باید بفهمیم که آیا فهم ما از انقلاب اسلامی، از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب، جوانان، عدالت، خودسازی (که مقدمه اصلی قطعی برای جامعه پردازیست)، از آینده کشور، از چالش‌ها، از مخاطرات در طول این سالیان، همین فهم است یا نه. باید برای خود گفتگوی درونی بین این دو فهم ایجاد کنیم و آن‌ها را مورد قیاس قرار دهیم. ما مسئول ساختن و انتقال درست این فهم در جامعه هستیم و در گام اول باید به باز آفرینی و بازسازی فهم خود نسبت به اسلام و ازادی و ... بپردازیم که برای این کار می‌توان نشست ازادی اندیشی برگزار کرد و به بحث در این باره پرداخت.

نکته‌ای از بیانیه‌ی گام دوم که حتی می‌تواند جنبه فرامرزی داشته باشد{اشاره به رسالت دانشجویان خارج از کشور در گسترش مرزهای فرهنگی جامعه} این است که آرمان‌های انقلاب همان ارزش های اسلامی است؛ زیرا انقلاب اسلامیست. بر این مبنا که آرمان‌ها، ارزش‌ها و تفکرات انقلاب از اسلام گرفته شده است. بنابراین ما باید حواسمان باشد که مبادا تلقی‌ها و برداشت‌هایی ایجاد شود که در آن آارمان‌ها و ارزش‌های انقلاب با آرمان‌ها و ارزش‌های اسلام مطابق نباشند و با هم دارای زاویه باشند، هر چند این زاویه بسیار مختصر باشد که امروز شاهد ارائه چنین برداشت هایی هستیم. 

نکته‌ی بعدی خود ارزش‌های اسلامی‌اند یعنی «ارزش‌های اسلامی چیست؟». هشت کلید واژه در این بیانیه امده است که یک نگاه نو و متفاوت نسبت به نگاه های رایج به ارزش های اسلام ارائه می‌دهد. این ۸ ارزش عبارتند از: آزادی، اخلاق، معنویت، عقلانیت، استقلال، عزت، عدالت و برادری است. این ۸ ارزش همان ارزش‌های اسلامی انقلابی ایرانی هستند که کمتر کسی به این موارد تا امروز توجه کرده است.

اولین ارزش که بسیار مهم است همان آزادی به معنای واقعی، رهایی از بند و بذل‌های سیاسی، اجتماعی‌، اقتصادی،‌فرهنگی و علمی و ... است و این آزادی باید برای ما همبستگی، برادری و عقلانیت به عمل آورد.

 که البته برآیند این‌ها ارزش‌های دیگری را نیز مشخص و تولید خواهد کرد؛ در واقع هر یک از این عناصر، مانند یک ضلع در هشت ضلعی، توسط بقیه عناصر هم تعریف می‌شوند و هم در تحقق به یکدیگر نیازمندند. 

 پس اگر ما بخواهیم تعریف درستی از انقلاب اسلامی داشته باشیم برای کسی که شناخت عمیقی درباره این موضوعات ندارد، این بیانیه به ما یک مدل مفهومی می‌دهد که این مدل مفهومی در واقع ۸ عنصر جدای از هم نیستند و این‌ها ارتباط درونی عمیقی با هم دارند و به هم تنیده‌اند. اگر ما همین ۸ عنصر را به عنوان ارزش بشناسیم و در صدد عمل به ان در جامعه برآییم دیگر خلائی باقی نمی‌ماند، چه در سطوح اجتماعی و سیاسی و چه در خانواده و سطوح فردی. ضعف ما همان، ضعف در همه‌ی این ۸ عنصر است؛ ضعف در برادری، ضعف در عقلانیت و ...

نکته‌ی دیگر این است که ما در گام دوم باید مرحله‌ی دومی از خودسازی در جامعه پردازی و تمدن سازی باید اغاز کنیم؛ خودسازی اخلاقی، فکری، اقتصادی،‌ رفتاری و ... . نه فقط خودسازی فردی بلکه خودسازی در متن و بطن جامعه، در آن تعامل و هم افزایی که فرد با جامعه دارد.

در نظریه نظام انقلابی، امروزه برداشت‌هایی از انقلابی بودن حاصل می‌شود که صرفا انقلابی نمایی را به نمایش می‌گذارد مثل عدم پذیرش نظم و قانون، غیر عقلانی رفتار کردن، سطحی نگری و ... که در این خصوص بیش از هر چیزی به مدلسازی انقلابی، مدل نظام انقلابی نیازمندیم.

موضوع قابل تامل دیگر دستاوردها یا خون‌آوردها، به تعبیر مقام معظم رهبری، که با تلاش جمع کثیری از ایثارگران و شهیدان به دست آمده، و مسئله تحقق اراده ملیست. تعبیر حضرت اقا این است که هیچ کدام از این دستاوردها بدون استقرار اراده ملی ما دست یافتنی نبود. لذا در این راستا فاصله بین دولت و مردم باید کاهش پیدا کند، این که فاصله بین سطح زندگی مدیران و توده مردم باید تعدیل گردد. به عبارت دیگر یعنی تحقق جمله «میزان رای ملت است». امیدواریم که تک تک ما بتوانیم به وظایف خود در مقابل این حرکت عظیم، انقلاب اسلامی، و تداوم آن در راستای سنجش گذشته و ترسیم آینده عمل نماییم.

 

گزارش تکمیلی پنل‌ها

میز گرد انتقال تجارب و توسعه منابع انسانی

دکتر محمدباقر خرمشاد، به عنوان سخنران اول میز گرد انتقال تجربه، بیان کردند: ما در میزگرد «انتقال تجربه» سعی داریم دریابیم نخستین گام یا بنیادی ترین پایه در جامعه چیست؟ در پاسخ می‌توان گفت، اندیشمندان و صاحب نظران به اجماع نظر، توسعه منابع انسانی مهم‌ترین عامل می‌دانند. در واقع اگر انسان‌ها توسعه و تکثیر پیدا کنند، در ادامه بقیه انسان‌ها می‌توانند روی تسلط بر محیط کار کنند. بنابراین ایشان تولید نیروی انسانی کیفی را مهم‌ترین عامل در توسعه جامعه و انتقال تجارب دانستند.

همچنین دکتر خرمشاد در خصوص انحصار طلبی علمی توسط جهانیان و کشورهای توسعه یافته و تاکید به دزدی‌های علمی که این کشورها، به خصوص آمریکا، همواره در طول تاریخ می‌کنند، بهره گیری از فارغ التحصیلان خارج از کشور در راستای توسعه کشور، در حوزه‌های مدیریتی و تخصصی، را موثر‌ترین راهکار دانستند و لزوم توجه برنامه ریزی شده در حوزه‌های تحصیلات تکمیلی و اعزام دانشجو به خارج را به تفصیل شرح دادند.

هفتمین هم اندیشی فارغ‏‌التحصیلان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور (ژانویه) - پنل انتقال تجربه - به ترتیب از راست (دکتر ترابی،‌ دکتر متکی، دکتر خرمشاد، دکتر رضایی))

در ادامه‌ی میزگرد دکتر منوچهر متکی در پاسخ به چگونگی بهره مندی از دانشجویان ایرانی خارج از کشور در انتقال تجارب، با بهره مندی از بیانیه گام دوم انقلاب، گفتند: در توسعه جوامع و در حقیقت برای توفیق در یک رسالت اجتماعی و در یک کار جمعی همواره دو محور اساسی مورد توجه قرار دارد؛ یکی نقشه راه (کجا برویم) و دیگری مدیریت یا به عبارت دیگر نیروی انسانی کارآمد (چگونه باید برویم). که این دو مورد همواره در تکمیل یکدیگرند و دو امر لازم و ملزوم هستند؛ در واقع طراحی ومحقق شدن نقشه راه در گروی نیروی انسانی است. بنابراین دکتر متکی نیز کادرسازی را اولین گام دانستند و در خصوص نیازمندی‌های کادرسازی در دوره حکمرانی اضافه کردند: در حوزه نهضت، تبیین مکتب و تبیین فکری (کادرسازی فکری) و در حوزه حکمرانی، خودسازی دو نیاز اساسی شناخت منظومه فکری هستند که بدون این‌ها تلاش برای کادرسازی، هر چقدر سخت، ابتر باقی می‌ماند؛ چرا که این شناخت یک انسجام بین ابعاد، موضوعات و تخصص‌های مختلف حکمرانی ایجاد می‌کند و علم کلی نسبت به انقلاب را اشکار می‌کند.

ایشان شناخت کشور، باورهای کشور، شناخت نظام و مبانی نظام و نشر آنها را از مهم‌ترین وظایف و رسالت‌های دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای انتقال تجارب دانستند. همچنین در ادامه بیان کردند: خروجی و محصول دانشگاه های اروپا، انسان هایی در تراز لیبرال و دموکراسیست اما دلیل ناکارامدی دانشجویان ایرانی که در این کشورها تحصیل کرده‌اند و عدم بهره مندی از انان در توسعه کشور، عدم وجود اجماع نظر در حاکمیت کشورها و دولت‌های متفاوت است

از دیگر نکاتی که ایشان متذکر شدند اقتصاد را نمی‌شود هم مقاومتی و هم لیبرالی، با هم اداره کرد و لازمه‌ی ان است که یک نوع نگاه فکری اساس مدیریتی بشود و نهایتا نکته ی بسیار مهم در مدیریت منابع انسانی که باید متذکر شد این است که باید در محیط کار جمعی، روحیات و روابط انسانی و عاطفی باید حاکم باشد.

دکتر محمد هادی ترابی سخنان خود را در دو قسمت بیان کردند که در بخش اول به آسیب شناسی قبل از ارائه راهکار پرداختند و عوامل مرتبط در مورد شدت و ضعف تشکل‌ها را بیان نمودند و این اسیب‌ها از بررسی سه تعامل موجود در انجمن های اسلامی قابل بررسی می‌باشد که این موارد عبارتند از: تعامل تشکل‌ها با ارگان‌های حامی، تعامل تشکل‌های با ارگان‌های زیربط دانشجویی، تعامل ارگان های حامی تشکل های دانشجویی با نهادهای زیربط دانشجویی.

از منظر ایشان تشکل‌های دانشجویی خارج از کشور بعد از دوران ثبات خود یعنی از سال ۴۲ تا ۵۷، اوج قدرت تشکل‌ها، همگی با وجود گرایشات متفاوت تنها یک هدف را دنبال می‌کردند اما اکنون اینگونه نیست و استفاده ابزاری از این تشکل‌ها به نفع اهداف گوناگون صورت می‌گیرد و اکثر فعالیت این تشکل‌ها، به فعالیت های صنفی تبدیل شده است. ایشان در ادامه نیاز به محل و مکانی مناسب برای توسعه منابع انسانی را از مهم‌ترین نیازهای حال این تشکل‌ها به منظور تضارب اراء دانشجویی نام بردند.

دکتر ترابی یکی از مهم‌ترین اسیب‌هایی که وجود دارد، و می‌توان گفت این اسیب ریشه در تمام اسیب‌های دیگر دارد، عدم حفظ کرامت انسانی و شخصیت علمی و فرهنگی دانشجویان است دانستند و در ادامه بیان کردند: همانطور که دکتر متکی فرمودند، محیط کار جمعی نیازمند روابط انسانی است؛ همانطور که می‌دانیم تمام تشکل‌ها و اتحادیه‌های انجمن‌های اسلامی فعال در خارج از کشور همواره حامیانی دارند که ریشه اصلی اکثر این اسیب‌ها همین مسئله است و اسیبی که در ادامه بیان می‌کنم از سوی همین ارگان‌ها باید پیگیری و رفع گردد؛ ما برای جلوگیری از دچار شدن به اسیب‌های اجتماعی و منفعلانه رفتار نکردن دانشجویان خارج از کشور و اعضای تشکل‌ها باید به تربیت و احترام آن‌ها در خانه اولشان، در داخل کشور، اهتمام ورزید چرا که این اعضا در گذشته به علت داشتن جایگاه‌های کلیدی در اداره کشور و نقش افرینی انان در برپایی انقلاب اسلامی دارای عزت نفس بالایی بودند که امروزه این مسئله بسیار کمرنگ شده است و نیاز است برای ایجاد و حفظ انگیزه مثبت، جلوگیری از سرخوردگی، ناامیدی و بی هویتی ملی اقدامات لازم صورت گیرد تا از تبدیل شدن دانشجو به یک ناهنجار اجتماعی جلوگیری کرد.

همچنین اضافه کردند: تحول گرایی، پرسش گری، آرمان گرایی و کمال جویی از مهم‌ترین محصولاتی هستند که دانشجویان ایرانی خارج از کشور در راستای ترویج علم، فرهنگ و سنت‌ها بین کشور خود و کشوری که در‌ آن تحصیل ‌کرده‌اند، می‌توانند آن‌ها را صادر و وارد کنند. پس باید با به روزرسانی مسائل علمی و فرهنگی خودمان با دنیا در این جهت تلاش زیادی کنیم.


دکتر رضایی در ادامه پنل انتقال تجربه، به شرح برنامه‌های صورت گرفته در انجمن‌های اسلامی دانشجویان خارج از کشور در جنوب شرق اسیا پرداختند و از مسائلی که فعالیت انجمن‌ها را دچار مشکل کرده است، گفتند: همزمان با افزایش تحریم‌ها و نبود ارز دانشجویی، افزایش هزینه‌های شخصی باعث شد تا دانشجویان به فعالیت‌های شخصی و تحصیلی خود بپردازند و تشکل‌ها در جذب دانشجو دچار مشکل شدند. همچنین ایشان به گرایش دولت بعضی کشورها به وهابیت و مشکلات ناشی از آن در ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی سخن گفتند در ادامه پیشنهاد کردند که دیپلماسی‌های سیاسی را به اقتصادی تبدیل کنیم و از ظرفیت‌های توریستی کشور و ایجاد بستر مناسب برای تبادلات مذهبی و سمینارهای مشترک برای حل اختلافات مذهبی، مشخصا در مالزی به جهت افکار شیعه ستیزی و ایران هراسی که در این کشور وجود دارد{البته با کمی کاهش در سال‌های اخیر} استفاده کنیم. همچنین دکتر رضایی در انتها به فراهم کردن مشوق های لازم برای گسترش فعالیت‌های دانش بنیان با کشورهای اسیایی، به خصوص مالزی تاکید فراوانی کردند.

 

پنل انتقال مرزهای دانش

میز گرد انتقال مرزهای دانش - دکتر شاطرزاده - دکتر شیری- دکتر حاجی زاده - دکتر اسدی

دکتر محسن شاطر زاده به اهمیت علم و تکنولوژی در قدرت نرم و تولید ثروت ملی پرداختند و در ادامه پارامترهای قدرت در جهان امروز(قدرت نرم) را بیان کردند، و اضافه کردند : امروزه توانایی تاثیرگذاری بر دیگران برای کسب نتایج مطلوب از طریق جذابیت به جای تطمیع و اجبار به وسیله ی عوامل تاثیرگذاری مثل دیپلماسی عمومی، رسانه ها، شبکه های اجتماعی و ... صورت می‌گیرد.

ایشان به ضرورت ایجاد اقتصاد دانایی محور تاکید فراوان کردند و مثال های زیادی از ظرفیت‌های علمی، معدنی و سایر سرمایه های کشور نام بردند و گفتند: اقتصاد باید به تولید، توزیع و مصرف دانایی (علم، دانش و اطلاعات) متکی باشد و لازمه ی آن بهره‌گیری از ظرفیت کامل هر ارزش اقتصادی موجود در کشور؛ از ظرفیت‌های دانش بنیان گرفته تا صنعت هسته‌ای و سایر فناوری‌های فعال در کشور 

دکتر ایمان حاجی زاده به استفاده از منابع ایرانیان خارج از کشور برای رشد همکاری‌های پژوهشی در سراسر جهان تاکید کردند و توسعه تکنولوژی را وابسته به گسترش همکاری‌های دانشی و افزایش تعاملات با پژوهشگران صنعتی دانستند و به بودجه ناکافی فعالیت‌های پژوهشی اشاره کردند. همچنین ایشان در ادامه بیان کردند: اکنون باید به تمرکز بر کیفیت پژوهش‌ها علاوه بر کمیت ان‌ها در گذشته توجه کرد که لازمه‌ی این کار تامین شرایط مناسب فکری، معیشتی و رفاهی پژوهشگران است تا بتوانند اسوده خاطر عمل کرده و ارتباط با صنعت و حمایت از تولید بهتر و بهتر صورت گیرد. 

پنل انتقال دانش با صحبت‌های دکتر اسدی کرد درباره علم آینده پژوهی و ضرورت پذیرش باورها بسیار مورد استقبال قرار گرفت و ایشان در ادامه بیان کردند: فاصله بسیاریست از وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب؛ مدیریت دانش و نیازها به خصوص در تحقیقات گوناگون علمی برای دولت و برای سازمان‌ها از مسائل بسیار با اهمیتیست که اکنون باید به آن توجه شود.

دکتر علیرضا شیری در انتهای پنل انتقال دانش، در راستای تاکید بر کسب علمی که قدرت و ثروت بیاورد، بیان کردند: علوم دانشگاهی دریچه‌هایی از تجربه، علم و دانش را باز می‌کنند اما گاهی اوقات دستاورد این دریچه و این علوم در سطح یک مقاله علمی باقی می‌ماند و این ضعف در بومی سازی دانش است؛ دانش را باید بومی کرد تا قابلیت استفاده داشته باشد، در غیر اینصورت از این دانش و از این علوم هیچی بهره ای نخواهیم برد.

 

نمایش آلبوم تصاویر همایش

 

 

 

مطالب مرتبط

پربازدیدترین

نظرات ( 0 )

نظر شما