دنیای علم و تکنولوژی با همه خدمات و حسناتش، بدون توجه به اصول اخلاقی، آسیبهای متعددی را در زیست فردی و اجتماعی بشر پدید آورد؛ نمونهاش قرن بیستم است که با بنیاد لیبرالیسم و با گفتمان آزادی فردی سر برآورده و به اندازۀ نوزده قرن قبل آن، علم و تکنولوژی رشد کرد، چیزی که می توان آن را شبیه معجزه دانست، اما سوگمندانه باید گفت در همین قرن نیز همان کشورهای صاحب تکنولوژی بیشترین جنایت را مرتکب شدند، یک نمونهاش جنگهای جهانی و کشتارهای بی مثال آن است.
از اینرو بود که ترویج آموزههای اخلاقی و معنوی در فضای دانش و اندیشه در همین قرن ضرورتی دو چندان یافت.
چنین شد که در نیمه دوم قرن بیستم با رویکرد نجات بشر و محیط زیست اخلاق کاربردی و حرفه ای بخصوص در مراکز علمی و دانشگاهی سر برآورد و ضرورت گسترش ارزش های اخلاقی با محوریت اصل مسئولیتپذیری را نمایان ترکرد.
شاهد آشکار آن در این روزها و در عهد کرونایی است، که برخی از بی اخلاقی ها در پیدایش این معضل جهانی بی تاثیر نبوده، چنانچه گرایش به دین، معنویت و اخلاق نیز در بحران فراگیر آن در میان ابناء بشر رو به افزایش نهاد.
کتاب اخلاق حرفه ای دانشگاهی نوشته دکتر مسلم محمدی با رویکرد نیاز محوری و آسیب نگری تدوین و تصنیف شد، با این دو ویژگی کلی که سعی شده برای ایجاد انگیزش و حس جست وجوگری، تمام گفتگوها با پرسش هایی آغاز گردد و در پایان هر بحث قالبی با عنوان «برای گفتوگو و مطالعۀ بیشتر» طراحی شده، با این روش که با ارائه یک الگوی تاریخی یا نکته شنیدنی و خواندنی ناب؛ زمینۀ تأمل بیشتر خواننده را فراهم نماید.