دین و اخلاق

رئیس اداره مسلمانان گرجستان: وحدت، یک برنامه راهبردی برای دستیابی به هدفی والاست

رئیس اداره مسلمانان گرجستان گفت: وحدت تاکتیک و یا یک گام تاکتیکی نیست بلکه راهبردی برای رسیدن به یک هدف بوده و برای رشد و تعالی مسلمانان در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و دیگر زمینه ها لازم است.

به گزارش نهادایران، حجت الاسلام رامین ایگیدوف، رئیس اداره مسلمانان گرجستان، در وبینار چهارم سی‌وششمین کنفرانس وحدت اسلامی با بیان اینکه در متن صریح قرآن کریم و نیز آموزه‌های پیامبر و امامان معصوم ما این مهم وجود دارد که «وحدت» برای امت اسلامی واجب و بسیار ضروری است، اظهار داشت: این امر هم به مصلحت اسلام است و هم در راستای بهره‌مندی مسلمانان از آثار آن بسیار مهم است.

وی در این باره توضیح داد: ما با نگاه به تاریخ می‌بینیم که امامان و شخصیت‌های بزرگ دینی برای ایجاد وحدت همواره تلاش کرده‌اند. با نگاه به زندگی حضرت علی (ع) می‌بینیم که آن حضرت حقانیت را فدا کرد و برای بقای نظام اسلامی و حفاظت از آن سکوت اختیار کرد.

ایگیدوف با بیان اینکه مسئله وحدت از نظر راهبردی بسیار اهمیت دارد، گفت: بعضاً وحدت را صرفاً به عنوان یک تاکتیک به حساب می‌آورند اما این تاکتیک و یا یک گام تاکتیکی نیست بلکه راهبرد و برنامه مهمی برای رسیدن به یک هدف بوده و برای رشد و تعالی مسلمانان در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و دیگر زمینه‌ها ضروری است.

وی ادامه داد: وحدت یک عنصر فرمالیته نیست بلکه متکی بر حقیقت است و بر پایه ارزش‌ها شکل می‌گیرد.

رئیس اداره مسلمانان گرجستان با اشاره به اینکه ما امروزه شاهد آن هستیم که امت اسلام در حال گذراندن وضعیت اسفناک و سختی است، خاطرنشان کرد: از این رو وحدت برای حفظ عزت اسلامی و رشد و تعالی مسلمانان، امری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه دشمنان تلاش می‌کنند با استفاده از موضوعات ملی- مذهبی با بهره‌گیری از برنامه‌های مشخص میان مسلمانان اختلاف ایجاد کنند، تاکیدکرد: برای رویارویی با دشمن یقیناً به یک قدرت نیاز است و اگر ما جدا از هم باشیم، نمی‌توانیم بر آنها غلبه کنیم. اما اگر در چنین موقعیتی میان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مسلمان وحدت و اتحاد وجود داشته باشد، شاهد خواهیم بود که در عمل چه تابلوی هولناکی در مقابل دشمن ترسیم می‌شود.

این اندیشمند اسلامی با بیان اینکه در چنین شرایطی دشمن حتی نمی‌تواند به خود جرأت فکر کردن به تجاوز علیه خاک کشورهای اسلامی را هم بدهد، گفت: برای اینکه جهان اسلام، مغلوب ظلم و تجاوز نشود، وحدت یک مصلحت و اصل مهم است.

وی در ادامه سخنان خود به مسئله «اسلام‌هراسی» اشاره کرد و اظهار داشت: هدف از اسلامی هراسی این است که اسلام از چشم انسان‌ها بیفتد و انسان‌ها نسبت به آن بی‌اعتماد شوند و در نتیجه تعداد پیروان این دین کاهش یابد.

ایگیدوف خاطرنشان کرد: ما بر این باوریم که اگر در جهان اسلام وحدت جاری شود، مسلمانان خود مانع می‌شوند که بهانه دست دشمنان بیفتد و اسلام حقیقی به انسان‌ها می‌رسد.

وی با تاکید بر ضرورت یک دست شدن جهان اسلام در برابر آنچه فرقه‌ها و گروه‌های مختلف به نام دین عرضه داشته‌اند، گفت: امروزه ما می‌دانیم که در بسیاری از کشورها سیاست اسلام هراسی در دستور کار است در حالی که مسلمانان با وحدت بین خودشان می‌توانند در مقابل سیاست اسلام ستیزی دشمنان ایستادگی کنند.

رئیس اداره مسلمانان گرجستان در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله استفاده دشمنان از رسانه اشاره کرد و توضیح داد: دشن تلاش می‌کند با استفاده از رسانه، اسلام را از چشم انسان‌ها بیندازند و به شیوه‌های گوناگون از جمله فیلم و کاریکاتور به پیامبر گرامی اسلام و مقدسات اسلامی بی‌حرمتی کند.

وی در ادامه به راهکارهای ایجاد وحدت اشاره کرده و افزود: اتحاد برپایه محور و اساس اسلامی و قرآنی می‌تواند یک امت واحد را شکل دهد.

وی در این باره توضیح داد: می‌دانیم که خداوند متعال در قرآن کریم با آیه شریفه ” واعتصمو بحبل الله جمیعاً” انسان‌ها را به وحدت دعوت می‌کند و چنگ زدن به ریسمان الهی را مهم می‌داند.

این اندیشمند مسلمان در ادامه با بیان اینکه خداوند متعال به صورت جمعی می‌فرماید که به ریسمان الهی چنگ زنید، هیچ گاه متفرق نشوید و به فرقه‌ها و گروه‌ها تجزیه نگردید، اظهار داشت: افرادی هستند که وحدت بین مسلمانان را ممکن نمی‌بینند و حتی اگر نگاه مثبتی به گفت و گوی ادیان داشته باشند نزدیکی بین مذاهب را اشتباه می‌دانند که این تفکری غلط و ایده‌ای اشتباه در برابر امر عمومی قرآن کریم است.

وی افزود: ما هر وقت بخواهیم بین مسلمانان وحدت ایجاد کنیم، همیشه باید بر روی نقاط مشترک تمرکز کنیم و آنها را به صورت اصل ببینیم.

ایگیدوف شرکت کردن پیروان یک مذهب در مراسم‌های مذاهب دیگر را موجب افزایش دوستی، برادری و همبستگی خواند و گفت: از خداوند می‌خواهیم که وحدت حقیقی را در جهان گسترده کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا